Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Nå har jeg endelig funnet ut hvilken brystpumpe jeg vil satse på takket være tråd på 3. trimester! (Medela elektrisk). Men det er fremdeles masse jeg lurer på angående det å pompe brystmelk, så hjelp meg vær så snill! =D - Hvordan lagrer man melken? (Har hørt noe om fryseposer?) - Hvordan steriliserer man flaskene, og må dette gjøres etter hver gang de er brukt? - Hvordan varmer man opp brystmelk og hva skal man absolutt IKKE gjøre annet enn å varme i mikroen? (Skal man varme melka i flaska i vannbad, eller i beholderne/posene de er fryst i, og hvordan fungerer det uten å lage søl!) - Skal man rense/sterilisere pompa? (Hvilke deler og hvordan!) - Hvor lenge holder melka seg fra den er fersk i kjøleskap, og fra den er fryst og dermed til kjøleskap? Håper endel kan svare på noen av disse spørsmålene, for jeg er heeelt grønn!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Bebisen min fikk pumpemelk på flaske i 5mnd... Det gikk fint det, men var deilig å slutte også Jeg hadde mye melk, så hadde alltid litt i kjøleskapet, og frøys ned en del. Nå husker jeg ikke holdbarheten lengre, men det kan du ringe til føden el helsestasjonen og spørre om. Ikke så lang holdbarhet i kjøleskap synes jeg å huske. Frøys ned melk i isterningsposer el brødposer og la de i vann for å tine. Tror ikke det er lurt å varme i micro pga at næringsinnholdet taper seg en del (det fikk jeg beskjed om hvertfall). Gikk greit m vannbad, du kan jo lage vannbad m vann fra vannkoker i stedet for å sette kjele på komfyren. Jeg tina melken først, tok den over i flaske, og satt flaska i vannbadet når den skulle varmes. Du skal sterilisere alt som kommer i kontakt m melk (dvs at du ikke trenger å sterilisere vakumslangen). Jeg brukte vann rett fra vannkoker og helte over delene oppi en bolle, lot de lufttørke på et kjøkkenhåndkle. Samme med flasker. Håper det hjalp noe m disse opplysningene.. PS! Anbefaler på det varmeste Aselli sårsalve til såre brystvorter.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Hvis du går inn på ammehjelpen.no, så får du svar på hvertfall det meste av det du lurer på. når det gjelder hva du fryser ned i, så fryser du ned i det du finner ut at er praktisk. jeg hadde avent pumpe og kjøpte noen begre de har som kunne monteres rett på pumpa og man kunne også montere flasketut på dem, så jeg brukte dem både til å pumpe i, fryse i og gi melken fra.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Jag hadde ikke så mye melk, så jeg lagra det i kjøleskapet i aventbeger kjøpt på apoteket, de steriliserte jeg etter bruk sammen med flaskene og pumpedelene. Jeg hadde avent micro sterilisator, jeg vaska flasker, smokker, pumpedeler og melkebeger først i litt såpevann, skylte godt og hadde de i sterilisatoren i micron i noen minutter, ca 5min, kommer an på styrken på micron. Ellers så kan man koke delene i vanlig kjele i minimun 5min. Tror pumpa melk kan stå i kjøleskapet et døgn, og man må kaste melk som allerede er oppvarma. Husker ikke hvor lenge man kan ha melk i fryseren. Jeg varma alltid melka opp i vannbad, fikk en jevnere varme i melka på den måten, jeg steriliserte også flasker og pumpa etter en gangs bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå