Gå til innhold

ADHD, Mest diagnosert på skoler av semre kvalitet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pedagogikkprofessor Thomas Nordahl ved Høyskolen i Hedmark, HIHM, har konkludert med at barn oftere får diagnosen ADHD, når den generelle kvaliteten på skolen er dårlig. Barn av ikke akademikere kan komme opp på akademiker barnas nivå hvis de får et godt nok pedagogisk tilbud har Nordal kommet til.

Hvis diagnose av ADHD varierer med pedagogisk kompetanse i undervisningen og færre blir diagnosert med ADHD om de er omgitt av bedre tilbud, kan man kanskje stille spørsmålstegn med diagnosen som så. Nei, jeg sier ikke at det ikke eksisterer barn med ADHD, men det er påfallende mange barn som får denne diagnosen nå. Og hadde det vært fordi samfunnet hadde blitt flinkere til å fange det opp skulle det ha vært de gode skolene som hadde flest tilfeller, ikke de dårligste som trenger noe å skylde på.

MVH Oppgitt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, nå er det ikke skoler som dignostiserer ADHD, men det vet du vel. Erfaringsmessig så er det gjerne foreldre som pusher på for å få en slik diagnose, men det utelukker jo likevel ikke forklaringen om et dårlig undervisningstilbud. hvis foreldrene opplever stadige negativetilbakemeldinger fra skolen, så vil de jo bli påvirket av det.

Uansett så trenger ikke mangelnde pedagogisk kompetanse og manglende ressurser føre til et ønske om noe å skylde på, det kan være et reellt ønske om å hjelpe eleven som ligger til grunn også ved de skolene hvor andelen elever med diagnosen ADHD er høy.

Skrevet

Dette er jo tatt ut av sammenhengen. Man må lese hele rapporten til Nordahl for å få det helhetligebildet på hva han mener med denne uttalelsen. Den er jo en del av et stort prosjekt Nordahl har hatt over lengre tid, og han mener jo snarere at skolens pedagogiske opplegg og tilrettelagte opplæring vil ha avgjørende effekt spesielt på barn med ADHD. Han betviler jo ikke diagnosen i seg selv.

Hvis du googler Nordahl og leser alle artiklene hans så vil du få et bedre "bilde" av dette....

Skrevet

Jeg er enig i at det var klønete formulert, Dunder. Det er selvfølgelig en lege som stiller diagnosen. Men flere barn i skoler som har lavere resultat, mindre fagpersonell og flere konflikt episoder får diagnosert adhd av en lege en de som går på bedre skoler. Og det er jo litt rart om det fra naturens side skulle fordele seg så skjevt.

Hilsen Oppgitt

Skrevet

Også kan vi jo slå fast at den så oppgitte HI ikke er akdemiker selv, da en akademiker forutsettes å vite at det heter "diagnostisert" og ikke "diagnosert"...

Hva er egentlig agendaen din med dette innlegget??

Skrevet

Nå har det seg faktisk slik at jeg har lest mye av Nordahl og han er jo kritisk til mye av moderniseringen i skolen. Han vil ha fastere rammer og mener barn presterer bedre da. Og det behøver man jo ikke se langt ut i verden for å finne riktig.

Hilsen Oppgitt.

Skrevet

Vel, HI har faktisk en lengere akademisk utdannelse. Men siden du er norsklærer vil du nok forstå hva jeg mente med mitt innlegg. Hvis du ikke klarte å trekke ut noe som du forstår er du enten dum eller bare vrang og vanskelig.

Hilsen Oppgitt.

Skrevet

Det er jo helt naturlig at problematikk som f.eks ADHD vil synes bedre i skoler med et dårligere pedagogisk tilbud, enn hos de skolene som er ekstremt gode på tilrettelagt, individuell opplæring... Det betyr jo imidlertid ikke nødvendigvis at det er så mange færre med denne diagnosen...

Det er mange faktorer som spiller inn her!

Skrevet

Det er sikkert mange som får feil diagnose. Det inkluderer også sikkert ADHD. Mange får aldri den diagnosen de skulle ha hatt. Jeg syntes klart det er interessant at sosialeforskjeller gir forskjell i diagnose i negativ favør for arbeiderklassen. Verdt å notere seg.

Skrevet

Jeg forstår godt HIs agenda. Det er faktisk svært viktig å se på hvorfor andelen barn med ADHD diagnoser varierer med geografisk beliggenhet, foreldrenes bakgrunn, skolen tilbud osv. Man kan spørre seg om man egentlig skal se på urolige barn som et slags "avvik" (hvis jeg kan få lov å kalle ADHD det uten å fornærme noen) eller bare normale variasjoner i folks personlighet.

Og hva er egentlig poenget med å få en diagnose? Man vet jo allerede at barnet er urolig, kan man ikke bare forholde seg til det? Alle barn har jo uansett krav på tilrettelagt undervisning.

Likevel mener jeg at det er viktig å ikke dømme pedagoger for fokuset på adhd. Som sagt er det ofte godt ment, men det blir litt feil av og til.

Skrevet

Nå er det vel heller ikke sånn at Nordahl er LOV, og vi tolker tydeligvis forskningen hans noe forskjellig....

Men dersom du mener at uttalelsen i hovedinnlegget ditt ikke er tatt ut av en større sammenheng, så syns jeg i allefall du har gjort leksa di litt dårlig! Men for all del......

I hvilken sammenheng har du kjennskap til Thomas Nordahl?

Skrevet

I skolen er det faktisk også slik at elever med diagnose kommer innunder paragraf fem i opplæringsloven, som gir rett til ekstra ressurser. Det er jo ett av poengene med en diagnose....

Et annet poeng er jo at med riktig diagnose vil en kunne medisinere og hverdagen vil i de fleste tilfeller bli en helt annen....

Skrevet

Selvfølgelig er det tatt ut av en større sammenheng. Dette er et anonymt fora. Grunnen er at jeg skriver en master i barnevernspedagogikk om skoler, resultat, og raportering av bvs saker.

Mvh Oppgitt.

Skrevet

Er det noe som heter Master i barnevernspedagogikk også? Jeg er nettopp ferdig med master i pedagogikk og har aldri hørt om master i barnevernspedagogikk.......men for all del, det er fullt mulig :-) Spennende! jeg har skrevet i lignende tema,skoleutvikling - tilpasset opplæring og tverrfaglig arbeid med barn og unge.. Har vært på mange forelesninger med Nordahl, og hatt flere veiledninger med ham, men jeg er langt fra enig med ham i absolutt alt..

Skrevet

Man får da ikke noen flrere ressurser fordi en elev får diagnosen ADHD? Hvilken skole jobber du på?

Skrevet

Les par fem i opplæringsloven! Jo, man får mer ressurser til par fem - elever enn elever som "bare er urolige"....

Skrevet

Så vidt jeg vet får man bare flere ressurser til elever som har krav på spesialundervisning. Og det gjelder kun elever som man tror ikke kan nå de ordinære kompetansemålene for trinnet. Og man kan jo ha AHHD uten å ha spesielundervisning.

Venninnen min er rektor på en skole, det er hun som har forklart meg dette.

Skrevet

Det står da virkelig ingenting i opplæringsloven om mer ressurser til en elev med en diagnose. Det står bare om elever som ikke kan nyttiggjøre seg av det ordinære undervisningstilbudet. Poenget her er jo nettopp at det ordinære undervisningtilbudet bør tilpasses elevmassen, og har man urolige elever (med eller uten ADHD), så må jo skolen bare tilpasse seg det da.

Skrevet

Argh.... NEEEEEI. Det er ikke selve diagnosen som utløser mer ressurser el enkeltvedtak/spesialundervisning. Det er det faglige nivået til eleven. F.eks: Dersom du har ADHD og presterer ok på skolen får du ingenting, dersom du IKKE har ADHD men presterer under kritisk grense lages det en sakkyndig vurdering, og PPT/PPA kommer med en anbefaling om ressursbruk, så gjør skolen et vedtak utifra det. Du må lese kap5 grundigere, du anonyme som tror at en diagnose i seg selv er nok til å ha krav på et skred av ressurser.

Du kan selvfølgelig ha ADHD og få ekstra ressurser, men da er det altså tilleggsproblematikk til diagnosen - IKKE kun en diagnose! Man kan faktisk leve helt greit med en diagnose uten å trenge hjelp. Kap.5 i opplæringslova bygger på behovsprøving.

Skrevet

Elever som har krav på spesialundervisning etter opplæringsloven ER "paragraf fem elever", og det er ofte enklere å få gjennomslag når det foreligger en diagnose, enten det er ADHD eller andre diagnoser.

Nå var det jo slik at du lurte på poenget med en diagnose, og jeg ga deg to eksempler på hvorfor det vil være viktig å få satt en diagnose eller utelukket en evt diagnose.

jeg jobber med utredning av barn, og jeg ser klare poeng med å få satt diagnoser - evt. utelukket hva som IKKE er problemet.

Jeg har sett barn som drar stor fordel av medisinering i henh til diagnose, men jeg har også sett og opplevd barn som er feildiagnostisert og dermed ofte feilmedisinert. Så riktige diagnoser er SVÆRT viktig, og de har poeng!!

Skrevet

Nå sa jeg heller ikke at det var diagnosen i seg selv som ga mer ressurser, men at det ofte er LETTERE å få ekstra ressurser dersom eleven har en definert diagnose!

Det er dessverre slik at opplæringsloven er svært åpen for tolkning, og eleven vil derfor være prisgitt skolens ledelses tolkning av både loven og sakkyndig vurdering.

Erfaring tilsier at det er vanskeligere å få de ekstra ressursene når sakkyndig vurdering blir difus og generell, fremfor i tilfeller hvor en kan forholde seg til klare diagnoser....

Skrevet

Og de som lever helt greit med en diagnose uten å trenge hjelp er jo da oftest medisinerte og godt stimulerte i forhold til diagnosen sin, enig??

Altså enda et poeng med diagnoser!! (det var nemlig det som var utgangspunktet i disse innleggene...)

Skrevet

Nå er det jo heller ikke PPT som diagnostiserer barn, og jeg synes det høres ut som slett arbeid av en PP-tjeneste å anbefale spesialundervisning basert på en ADHD-diagnose satt av en lege. Eller motsatt, at man ikke skal få spesialundervisning dersom man trenger det fordi man ikke har en diagnose.

Skolens ledelse skal følge PPTs råd, og ettersom PPT ikke setter ADHD-dignoser, så vil en eventuell diagnose være irrelevant for skolens ressursbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...