Gå til innhold

Bry seg om eller bry seg med??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mormor som har ganske dårlig hukommelse ettehvert.

Hun har vel begynnende alzheimer,og det ser hun selv innmellom,men ikke alltid hun vil innrømme dette.

Hun gjennomgikk en operasjon i sept,og ble mye dårligere etter dette.

Hun fikk beskjed av legen etterpå at hun ikke måtte kjøre bil på en stund,pga dårlig reaksjonsevne osv.

3 uker før operasjonen(akutt) fikk hun fornyet førerkortet sitt for 1 år.

Hun hørte lenge på oss som er pårørende og mente selv at det ikke var forsvarlig.

Mormor er 77 år.og ei sta dame.

Nå har hun fått det for seg (mulig på grunn av ei venninne har dratt a med seg ut på "øvelsekjøring") at hun nå er skikket til å kjøre bil igjen..

Jeg holdt på å få hakeslepp da jeg fikk høre at hun hadde vært ute på egenhånd og kjørt bil.

Vi snakker her om ei dame som har hjemmesykepleien på besøk en gang pr dag for å få i seg medisiner.,For bare 2-3 mnd var de der 2 gr pr dag. Hun husker dem ikke viss ikke noen gir henne dem.

Jeg er livredd for at det skal skje ei ulykke,el at hun ikke skal finne veien hjem igjen..

Jeg er eneste jente av 3 barnebarn,og har alltid hatt et kjempegodt og tett bånd til mormora mi, og jeg vil henne det aller beste..

Derfor bryr jeg meg om henne...

Men i dette tilfelle føler jeg at jeg bryr meg med noe jeg ikke har noe med.. Men tenk om hun kjører på noen, dreper noen...??

Da ville jeg ikke kunnet tilgi megselv for å ikke ha gjort mer liksom..

Hun kjører jo rimelig fort.. Og reaksjonsevnen hennes er langt fra på topp..

Hva mener dere??

Er jeg teit som bryr meg om /med henne?

Til en opplysning: Mamma er enebarn,og våger ikke si noe til henne,så det må liksom bli meg som tar affære.

Da hun ble innlagt på sykehuset,og ble operert, var det jeg som kjørte henne inn,og var der hver dag,og var den nærmeste pårørende de ringte til da hun var ferdig operert osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter opp litt..

Vil gjerne ha mange svar:-)

Skrevet

Det er bare å ringe fastlegen til din mormor og forklare problemet. Han vil på bakgrunn av det du forteller ta en titt på medisinene hennes og almen tilstanden for så å evnt. ta fra henne førerkortet. Da har du gjort ditt. Ingen grunn til å fortelle mormor dette. Bedre at det kommer fra en lege.

Skrevet

Jeg syns du skal si fra.

Om legen hennes sa dette har hun kanskje heller ikke legeatesten alle over 70 år MÅ ha for å ha lov til å kjøre bil.

Skrevet

skrev jo i innlegget at hun fikk fornyet legeerklæring 3 uker før hun ble akutt syk og operert. Denne lappen varer til sept-09

Operasjonen og narkosen gjorde henne mye verre enn det var føre.

Så egentlig så har hun jo denne lappen som kreves,men legen sa da jeg var med henne til legen for 3 mnd siden at hun ikke måtte kjøre.

Og da var hun så hjertens enig..

Nå har en dame på hennes alder satt griller i hodet hennes,og skylder sikkert på meg/oss at vi "nekter" henne å kjøre..

Hun dro med seg mormor på øvelsekjøring igår,og idag satte mormor seg i bilen og kjørte ut på egenhånd. Heldigvis var hun bare borte 10 min..

Hun har spurt meg flere ganger hvem er det egentlig som sier hun ikke får kjøre bil.. Hun husker ikke at det er legen som sier det....

Kan jeg ringe legen og få vite om det er lovlig/forsvarlig at hun kjører bil?

Og evt be han gi henne en skriftlig erklæring på at hun ikke kan kjøre bil viss det er det som er tilfelle?

Hun har en muntlig greie med legen at hun ikke skal kjøre,det vet jeg forsi jeg har vært med henne. Men nå husker hun jo ikke det lengre,og bruker legeerklæringa som unnskyldining for å kjøre.

Den legeerklæringa ble jo tross alt gitt på et helt annet grunnlag enn det som er nå. Dama er jo trafikkfarlig..

Uff. Engasjerer meg kraftig i dette pga jeg er glad i henne,hun har alltid vært som en mor for meg,og jeg vil ikke noe skla skje med henne,og heller ikke at hun skal kjøre på noen...

Hun hadde sikkert dødd av sorg viss hun hadde kjørt på og drept noen.

Hun er bare verdens beste mormor,men skjønner ikke helt hvor farlig det er i trafikken for en eldre dame som ikke har reaksjons og koordinasjonsevne som før..

Skrevet

I dette tilfellet, så er det å melde fra til legen hennes, å bry seg OM og ikke med.

Tenk om hun skader eller tar livet av noen? Da kan du kanskje kjenne på anger over at du ikke meldte fra......

Skrevet

Selv om hun fikk fornyet for et år tre uker før operasjonen, så var det jo akutt og nye opplysninger om kjøreegenskapene har kommet på.

Ring fastlegen og si at det må gjøres en ny vurdering av hennes kjøreegenskaper etter den siste operasjonen.

Akutte ting kan jo skje alle, og da må jo ting vurderes på nytt etter den akutte behandlingen.

Skrevet

Jeg ringte fastlegen hennes idag,og han sa at han egentlig ikke kunne si så mye,sikkert pga taushetsplikt, men han sa at hun IKKE har gyldig legeerklæring,og kan dermed ikke kjøre.

Og imorgen skal jeg besøke henne og jeg kommer til å spør om å få se denne lappen hun snakker om.

Legen sa at den ikke var gyldig lengre.

Imorgen skal jeg besøke henne,og prøve å "overbevise" henne om at nå lar "vi" bilen stå heretter...

Legen sa at jeg måtte ta fra henne nøklene dersom hun ikke forsto alvoret.

Dama er ganske gnien,så jeg trenger egentlig bare fortelle henne at dersom politiet tar henne blir det mangfoldige tusen i bot,og en liten tur i fengsel,så blir det ikke mer bilkjøring på henne tenker jeg:-)

Hehe. Da har hvertfall jeg gjort det jeg kan for at hun ikke skal kjøre mer.

Skrevet

Bra at den ikke er gyldig da, lettere for deg å foklare henne og få satt en stopper for kjøringa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...