Gå til innhold

Regler om permisjon og fødselspenger


Randi-Elin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forrige lørdag fant jeg ut at jeg var gravid, og reaksjonen min var i tårer av både glede og bekymring. Dette er min første gangen og graviditeten var ikke planlagt. Jeg er nå i uke 6, ifølge terminkalkulator, og nå gleder jeg meg sinnsykt. Krysser fingrene for at alt går bra frem til uke 12.

 

Er det noen som er oppdatert på permisjon og fødselspenger som kan gi meg et lite referat? Har forstått at pappa permen har økt med to uker. Men hvor mange uker er det til sammen på pappa perm og mamma perm og hvor stor andel utgjer det hver for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Gratulerer så mye med graviditeten:) Er selv i uke 6 og har selv mange spørsmål om dette, men nav sine sider gir faktisk en del svar på nettopp dette. men du må søke permisjon minst 3 mnd før termin, og man går normalt ut i permisjon 3 uker før termin.

ellers kan man velge om man vil ha 54 uker permisjon med 80%lønn eller 44 uker permisjon med 100% lønn. inni disse ukene er det også pappapermisjon på 6 uker, så mor får enten 48 eller 38 uker permisjon alt etter hva dere ønsker.

 

Men som sagt er nav sine sider på svangerskap gode og der finner man en del god og nyttig info om nettopp dette og andre ting man lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke pappa ha 11 uker for barn født etter 01.07.09? Han får 2 av de 5 nye ukene med mor, og får 3 nye ekstra. :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er det 2 ekstra uker totalt i permisjonstid, altså 56 eller 46 uker, av disse skal pappaen ha 10 uker.. Dvs han får de 2 nye ukene og tar 2 uker av den felles permisjonen.... Men dette er bare et forslag så langt og er ikke vedtatt enda... Men blir det sikkert da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...