dansejentes mamma Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 ... jeg kom opp i et kjempedilemma i går, som jeg taklet meget dårlig. Jeg hadde skaffet en til å ha et kulturarrangement i SFO tiden på skolen. Han er vikar for en som trakk seg, og alt skjedde på kjemekort varsel. Men jeg har hørt mye positivt om fyren. Så kommer en av foreldrene og påstår at denne mannen er dømt for pedofili. Praktisk løser jeg det med å få garantier fra SFO om at de stiller med personale på dette arrangementet. Men så gjør jeg det jeg ikke skulle gjort: Jeg konfronterer ham med ryktet. Han og hans samboer blir helt knust helt uten at de kan gjøre noe med situasjonen. Hans arbeid som kulturarbeider med barn blir jo vanskelig for ham, sansynligvis er det bare et rykte, det er jo umulig å renvaske seg for slikt. Hva ville dere gjort i første omgang, og hva skal jeg gjøre nå?
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Dersom han er dømt for pedofili ville han ikke jobbet (kommunlat/statlig/idrettslag etc) med barn, da de krever politiattest. Men gjør det enkelt, dersom du skal samarbeide med ham i regi SFO, lag en kontrakt på samarbeidet som forutsetter plettfri vandel, be om attest (han må ha denne kontrakten for å få den) og vips, problem løst.
solemio Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Nå tror jeg ikke helt jeg skjønte hva du mente. Hvis det går rykter om at en mann er pedofil, er det ikke greit for ham å vite at et slikt rykte finnes? Hvorfor har DU dermed ødelagt livet hans? En annen ting er at slike rykter ikke kommer helt av seg selv,- selv om det må være helt ille å få slike uriktige ting sagt om seg.
trillemamma Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Kjedelig situasjon. Jeg tror faktisk jeg ikke hadde gjort noe med det, annet enn å ringe til politiet for faktisk å få vite om han er dømt eller om det er et løst rykte. Falske rykter er farlige og da er det bedre å være sikker. Hvis han ikke er dømt er det jo bare å fortsette å snakke varmt om han.
dansejentes mamma Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2009 Tror nok ikke jeg kan ringe politiet å fått vite noe som helst. Det er ikke slik åpenhet i samfunnet.
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Som tillab sier ... be om vandelsattest. Det er helt vanlig å spørre etter når det skal jobbes med barn og unge både i og utenfor skolen. Rart at han ikke tilbød seg å vise frem plettfri vandel når du konfronterte ham. Dersom han ikke er dømt er der jo ikke noe problem å få vandelsattest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå