Gå til innhold

Er det noen lærere her? Jeg trenger tips til musikkundervisning.


Vicky 83

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt 5. trinn i musikk, og trenger inspirasjon! Jeg har ingen utdanning innen musikk, men har spilt i korps og kan noter. Jeg liker musikk og skulle gjerne lært meg å spille piano. Foruten dette har jeg endel erfaring med drama.

 

De har jobbet mye med drama og sang fram til nå, og bør derfor lære noe nytt. Prøvde meg litt på å introdusere de for klassisk musikk og Edvard Grieg, men føler at det blir litt for teoretisk/kjedelig for de. Ihvertfall det materialet jeg har tilgjengelig. Har også tenkt på dette med blokkfløyte, men stoler ikke helt hundre prosent på mitt musikalske talent til å lede en hel gjeng med barn på blokkfløyte...

 

Har dere noen tips eller linker til nyttige sider på internett?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobba som musikklærer en del år, men aldri under Kunnskapsløftet. Et grunntriks er vel å titte i den for å nærme seg pensum for 5.trinn.

 

Hvordan er skolen din på utstyr? Kunne et aldri så lite gitarkurs/trommekurs/bandundervisning vært noe? (Lurt å kjenne elvene bittelitt før du kjører i gang dette) Det har vært veldig populært å lytte til musikk som man skriver en historie eller tegne til,- og så få lurt inn litt nusikkhistorie den veien. Men altså: sjekk først pensum!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i læreplanen, lærebøker og lærerveilendninger. Masse fine tips og ideer i mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærervikar om dagen, og har en 6klasse.

Første oppgave jeg ga dem var å tegne et band med logo som de kunne bruke på forsiden av musikkpermen sin:)

Slo godt an og man får tid til å prate litt med barna samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert laget en årsplan / halvårsplan for trinnet i musikk - der står det jo hva elevene skal lære. Ta en titt og støtt deg til lærebøkene og lærerveiledning. Musikkfaget er jo blitt ganske teoretisk i tillegg til at eleven skal lage en del musikk selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig skoler som enda praktisere blokkfløyteundervisning?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har blokkfløte undervisning. En utrolig enkel og fin måte for alle barn å lære noter på. Alle har forutsetninger for å klare det, samtidig som instrumentet er billig. Ungene elsker det! Utrolig morsomt å bruke Rock med Blokk, altså ferdig inspillte sanger som vi spiller blokkfløyte til. Blir kjempefint å høre på, selv med bare noen få noter. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sluttet med det for mange år siden. De får spille de instrumentene de vil, så det går i gitarer, bass, keyboard og trommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene!

 

Elevene har ikke lærebøker, det eneste de har hatt av materiale frem til nå er en sangperm. Hvis det finnes lærerveiledning, så er den i tilfelle en gammel. Har ikke sett noe til halvårsplan/årsplan, og for å være helt ærlig tror jeg ikke skolen har det. Ingen av de to som har hatt gruppen i musikk dette året har hatt utdanning i musikk, så de har gjort det de selv føler at de mestrer.

 

Jeg har sett i Kunnskapsløftet, men trengte noen konkrete tips til øvelser og aktiviteter som jeg kan klare å gjennomføre med de. Fikk noen tips nå som jeg skal ta i bruk! Det med å tegne eller skrive historie til musikk var veldig lurt. Tror også jeg skal gi de en musikkperm eller lignende der de kan begynne med å tegne favorittartisten/favorittgruppen sin. Når det gjelder instrumenter er jeg nok nødt til å holde meg til blokkfløyte, men skal definitivt undersøke ``Rock med Blokk``.

 

Igjen, tusen takk for alle svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er musikklærer, men har jobba mest i ungdomsskolen. Det er hvertfall viktig at du som musikklærer på 5. trinn tar Kunnskapsløftets kompetansemål på alvor. Det er høye krav som stilles når de er ferdige med 7. trinn, og vi på ungdomstrinnet opplever ofte at elevene mangler basisferdigheter når de kommer til oss.

 

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=128961&visning=5

 

Elevene skal jobbe mye med rytme, puls, harmonier mm - både i lytting og i eget spill. De skal beherske enkelt melodispill (har du mulighet til å la alle elevene jobbe med melodisk spill uten å bruke blokkfløyte? Hvis ikke er det bare å hoppe i det. Med korpsbakgrunn burde det gå helt fint. Vi kjører blokkfløyteopplæring, det er et flott pedagogisk instrument, og ungdommene våre synes faktisk det er kult). De skal synge flerstemt, de skal kunne akkompagnere rytmisk musikk, framføre sanger fra eldre og nyere tid, danse norske danser(det kan jo være et kjekt utgangspunkt nå). I tillegg skal de lage musikk selv.

 

I tillegg har du kompetansemålene innen "komponere" og "lytte", som også er omfattende. Likevel er særlig "lytte"-området enklere å gripe tak i enn samspillet med full klasse.

 

Du kan se på f.eks. www.musikkped.no, www.skole.no/fag/musikk.php, http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/, http://www.musikkpedagogikk.no/opplegg/ for å finne ideer. I tillegg: Sjekk årsplaner, læreverk, læreveiledninger, snakk med dyktige kollegaer etc.

 

Lykke til :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
5 minutter siden, Jorun123 skrev:

Det finnes mange bra sider hvor du kan finne både god læring og lærere hvor du kan melde deg opp til undervisning. Musikk-undervisning.no har mange lærere over hele Norge. 

Men har dårlig med oppdrag for tiden?

Anonymkode: d1292...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...