Gå til innhold

Ang.sykemelding!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann..er ca 14 uker på vei.venter nr 3 t il høsten.Er fortsatt kvalm og trøtt..Kjenner at noen dager er jeg så sliten at det er akkurat som at jeg ikke orker løfte armer og bein.Jobber i barnehage, presser meg gjennom dagene.Vet at graviditet ikke er en sykdom, men vet ikke om kroppen min kommer til å orke 100% i barnehage så mye lengre.Vil jo men..har også en mann i nordsjøen.Pluss litt vodt i bekkenet.Andre som er i samme situasjon?Sikkert noen som blir provoserte nå, og mener at dette bare er ett syteinnlegg.Men er gansge fortvilet over å ikke å ha overskudd til mine egne på 1,5 og 4,5 etter at jeg har vært på jobb.Håper på svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida,det er ikke en sykdom å være gravid.Men hver og en enkelt må kjenne på seg selv hva man orker. Jeg selv har ikke hatt noe kvalme eller noe,men har sliti med ryggen. Er sykemeldt 50% og det letter veldig på dagene.

Skrevet

Ikke tenk på at noen kanskje synes du syter, det er jo ikke meninga at du skal slite deg ut selv om du er gravid. Først og fremst skal du tenke på deg selv, og hva du klarer. Det er ikke for ingenting at arbeidsgiver får dekket sykemelding pga svangerskap fra dag en.....Kanskje du bare behøver å hvile og dermed hente deg inn en periode, og kan jobbe senere? Snakk med legen din, du. I stedet for til sykemelding, kan du søke om tilretteleggingsmidler fra NAV. Hvis du ikke kjenner til dette, så ta det opp med lege/jordmor. Lykke til, og husk at det viktigste er at du har overskudd til dine små hjemme.

Skrevet

Har ingen problemer med å forstå deg..

Jeg jobber egentlig bare 60 % men har de siste ukene vært oppe i nesten 100.Er så sliten når jeg kommer hjem og det går utover ungene selfølgelig.har ikke energi til å leke eller noe,vil helst bare få de iseng så jeg kan slenge meg i sofaen.har også mann i nordsjøen så er jo disse periodene det er spesielt ille..

Så skal prøve å holde ut gjennom påska så får vi se etter det...er i uke 21 nå..

Ikke press deg,er ikke rett at det skal gå utover ungene..

Skrevet

Tusen takk for svar:)Godt å høre andres synspunkter og:)

Skrevet

Takk for svar nutta24:)

Skrevet

Takk:)Ble liksom litt lettere, for godt å høre andres meningår og:))))

Skrevet

Heisann Lykketallet 3 :o)

Vet du, det er akkurat som om å lese om meg selv dette...jeg er straks 14 uker selv, og har presset meg selv til å jobbe 100% de siste ukene, men forrige uke sa det bare stopp. Jeg fikk meg en skikkelig knekk. Både fysisk og psykisk egentlig. Vi har et barn fra før hjemme, og det ble INGENting igjen på henne når jeg kom hjem...Jeg er ikke spesielt plaget med kvalme eller spying, men bare rett og slett helt utslitt!! "Bare" av å være gravid. Så jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Så jeg snakket med legen og han ga meg 50% sykemelding, ville egentlig gi meg mer, men det vil ikke jeg. Vil jo gjerne være på jobb. Og jeg er en person som er vant til å strekke meg selv ganske langt. Jeg har aldri før vært i den situasjonen at JEG må gi meg,..om du skjønner. Jeg forstår deg iallefall kjempegodt, og det er ingen syting det du skriver. Vil bare gi deg et godt råd, snakk med legen din og ta ut delvis sykemelding nå. Ikke vent til du har nådd den grensen at du nesten knekker sammen. Det tar så lang tid å komme seg. Samt at man må jo tenke på lille spiren i magen nå. Det var noen som sa til meg idag at man skal tross alt jobbe til man er over 60, så at man tar litt ekstra hensyn til seg selv nå når man trenger det aller mest, er ingenting å ha dårlig samvittighet for i det hele tatt!! Kloke ord:o) Ønsker deg masse lykke til, og ta affære nå, så du får tilbake overskuddet!! Stooor klem :o)

Skrevet

Jeg er helt dau! Og gruer meg til hver dag. Og jeg jobber hovedsaklig på kontor. Nå skal jeg ha to da. er 13+0 i dag. Venter liksom på å komme inn i gode tiden 2 tri. Har så lyst til å sm meg vaffal 30%. Eller noe. Bare å kunne jobbe en time eller to mindre om dagen hadde hjulpet stort. Har jo null energi igjen til barna mine etter jobb. Alt handler om å sove, spise jevnt (ellers blir jeg kvalm)og presse seg gjennom jobb.

Nei graviditet er ikke en sykdom. Men man må jo tilrettelegge da det er en tilstand.

Hvorfor kan man ikke skrive syteinnlegg? Det er jo bare for folk å slutte å lese eller la være å svare noe? Og er de uenige kan de også holde kjeften sin. Noen ganger trenger man faktisk stakkars deg og klem og sånn. Også går alt så meget bedre:) Vi er hormonelle bomber-la oss få syte!! :D

Så klem på deg og det er faktisk synd på deg. Ikke godt å ikke føle seg bra+dårlig samv ovenfor barna sine og ja. Det går seg til og prisen er verdt det in the end:) Kan du ikke trappe litt ned, også evt jobbe fullt igjen om du orker det etter et par uker? Formen kan forandre seg fort.

Skrevet

Det her var gode innlegg!!:)Tuusen takk for at du tok opp dette:)Jeg har ikke barn fra før, men jeg er også sliter veeldig med lite energi og en rygg som krangler litt..Er nå 24+3, når jeg har fri fra jobben blir den brukt på soving..Å det synes jeg er litt slitsomt for da er det jo greit å bruke på husarbeid å alt det der.. Jeg har bare 75% vikariat, derfor vil jeg ikke gå til legen, for jeg får dårlig samvittighet overfor jobben...og føler meg som en liten jente som syter hele tiden...pluss at jeg føler det er litt for tidlig å bli sykmeldt....

Var godt å høre at andre også sliter med den samvittigheten ang syting...

Skrevet

Snart påske og noen fridager:) Vi får syte som gale her og bite tenna sammen på job..hehe.

Skjønner den med vikariat. Ikke bare samv. men spørs jo hvor lenge du har jobbet der og. Man må jo ha jobbet litt for å få peng under perm...

Jeg blir nå sm uke 20-26 en gang jeg. Men så går jeg utfra at to er tungt på slutten og. Når det en gang først skal være to og man blir tidlig sm så gjøøør det jo ingenting at det faller i juni, juli, august altså;) Men fatter ikke helt når jeg skal rekke ta ut årets ferie....inovember liksom? Ja for det har jo jeg sikkert klart spare feriepeng til da...

Skrevet

Jeg er 50% sykemeldt. Delvis p.g.a det er forferdelig vanskelig å tilrettelegge for meg på jobb, delvis kvalme og tretthet og for å prøve å forebygge bekkenløsning som jeg var veldig plaget av med førstemann. Har vært det i 4uker nå, og har ikke dårlig samvittighet eller noe som helst øyst å tilbake i full jobb...

Skrevet

Mange av oss gravide går på akkord med oss selv, skal klare alt som vi gjorde tidligere. Det er en kjennsgjerning at det er slitsom spesielt i starten av svangerskapet. Og når vi også har barn hjemme som trenger oppmerksomhet, kommer også den dårlige samvittigheten frem.

Jeg har kommet til uke 13+2, og er over den aller værste trøttheten på dagen iallefall. Kvalmen er nesten borte, så tror det kommer til å gå fremover fra nå av.

Så hadde jeg en blødning i natt, som satte meg litt tilbake. Alt ser bra ut med fosteret, men gynekologen ba meg om å ta det med ro. Og så klarer dumme meg å si at jeg ikke vil sykemelde meg. Ja ja, flaks jeg hadde fri i dag iallefall.

Om du føler at du vil få det bedre med å sykemelde deg, så gjør det. Ikke tenk på hva andre tenker. De vet uansett ikke hvordan du har det.

Skrevet

Heia..takk for svar:)Stemmer det du sier!

Skrevet

sånn jeg ser det, så er din aller viktigste jobb hjemme, der du har ansvaret for to barn.

dersom du blir så sliten og ødelagt av å jobbe, at du ikke orker å være til utenom jobben, så trenger du antagelig sykemelding. snakk med legen din om det, og snakk med arbeidsgiver om tilrettelegging.

og lykke til videre:)

Skrevet

jepp:)Tenkte snakke med lege og arb.giver !

Skrevet

jepp:)Tenkte snakke med lege og arb.giver !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...