Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Har sett det i flere innlegg her at noen boikotter nestle og lurer på hvorfor.......?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Jeg boikotter ikke, men vet at det er på grunn av deres utenlandspolitikk det streikes. Og det har de gjort i mange år. Jeg bruker minst mulig men av det, men noe bruker jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Hva slags utenlandspolitikk? Har ikke fått med meg dette..
Gjest Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Eg gjer det. Det har med deires oppkjøp av sjukehus og sjukepersonell i u-land. Kort fortalt så betaler dei sjukehuspersonell for å seie at amming og morsmelk ikkje er bra, og at morsmelkerstatning er best og at dei kan få dei første to pakkene gratis. Ofte har ikkje disse nye mødrene god økonomi, og kven vil ikkje gjere det beste for barnet sitt? Så dei begynn då med mme, ofte har dei ikkje tilgang på reint vann, ofte har dei ikkje så god økonomi at dei vel å bruke mindre pulver for å spare, og kanskje dei ikkje har moglegheit til å koke flaskene etterkvart. Dette fører til underernæring, diare og i verste fall døden, og det skjer oftere enn ein vil tru. Satt på spissen: Nestle tjen penger på å drepe babyer. Derfor vil ikkje eg støtte deires produktar. Men det er veldig vanskelig, for Nestle er kjempestort, og dei er innkjøpt i mange produkter. Prøver å halde meg oppdatert, men det har vel skjedd eit par gonger at eg har kjøpt eit nestleprodukt. Og no kjem sikkert argumentet at det ikkje vil hjelpe at ein person (meg) gjer det, men eg synest det. Eg har ikkje samvit til å støtte ein slik industri. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108&show=19 http://www.justact.org.au/2008/09/17/do-you-want-to-be-a-nestle-boycotter/
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Oki, takk for svar! Men er det virkelig sånn? Jeg aner ikke..... Jeg tenker egentlig ikke over hva slags produsenter jeg kjøper fra, kjøper det som babyen liker. Også kom jo ikke de andre grøt-typene særlig godt ut i en test for en liten stund siden. HI
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Jepp det er verkeleg slikt. Eg veit ikkje om dottera mi liker nestle, for ho har aldri smakt det, trur ikkje akkurat ho saknar dei. Og når den kjem til den testen, så var ikkje den særlig uavhengig, og i tillegg var det mange feil i den. Som feks at nestle sine grøter har masse mjølk i deg, som ikkje hjelp kroppen med å ta opp jern. C-vitamin hjelp veldig på opptak, og dette har hipp meir enn nestle. I tillegg kan ein ikkje ha så mykje jern i, om ein skal få økostempel på maten sin. Så den testen der har eg ikkje så mykje tru på. Det er for mange opplysningar dei ikkje har tatt med i berekninga.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Nylig fikk jeg en gruppeforespørsel på facebook som het "XXX inviterer deg til å delta i gruppen "STopp nestle!! De dreper barn med morsmelkerstatning". eller var det "morsmelkerstatning DREPER!!" jeg får helt sjokk av disse virkemidlene. Jada, nestle har sine svin på skogen. Det har sikkert nøstebarn også. Og mange andre. Det er stygt å si at "nestle tjener penger på å drepe småbarn" for det burde enhver oppegående person forstå at ikke er hensikten til nestle.
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Ehh... Einkvar oppegåande person burde forstå at dei gjer det, eg har tilogmed sett det! At dei er kjempesnille og alt sånt i Noreg har jo ingenting med saken å gjere. Forøvrig, så drep ikkje morsmelkerstatning. Feilinfo blanda med kapitalisme drep, og det er det nestle held på med.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Nestlè påstår at de overholder rettningslinjene til WHO nå. Boikotten startet i 1977, så muligens at de har skjerpet seg? Les under "Current status of the boycott": http://en.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9_boycott
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Tja, eg var i Kenya i 2006 og då var all reklame og mmepushing gåande for fullt. Iallefall på dei sjukehusene og dispenseriane eg var på. Eg veit også at Nestle Noreg seier at dei har opphørt, men dei har enno ikkje signert på WHO-kodeksen, som dei skal gjere før iallefall eg endrar mine kjøpevanar. Forøvrig så mangler jo wikipedia kjelder og konkrete tal. Men, om dei faktisk har gjort det, og eg kan få bevis for det, så skal eg iallefall stoppe min boikott og heller konsentrere meg meir om Coca Cola:p
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 ....hva har coca cola gjordt galt da....?
Cat.68 Skrevet 19. mars 2009 #13 Skrevet 19. mars 2009 Jeg er helt på linje med deg NupiSnowJog. jeg har sett dokumentar om dette, og sett hva denne morsmelkserstatningen gjør med små spedbarn i 3 verlden. Grusomt, så jævlig grusomt. og så lenge de ikke skriver under på WHO kodeksen er de kyniske mordere i mine øyne. (
lillebøllaspringmadrass Skrevet 19. mars 2009 #14 Skrevet 19. mars 2009 Jeg boikotter også nestle. Les mer på www.ammehjelpen.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå