Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha mitt første forsøk i slutten av april og lurer på om man kan velge om de skal sette inn 1 eller 2 egg? Hvor mye øker sjansene for å lykkes dersom man setter inn 2 egg? Jeg kan også gjerne tenke meg tvillinger :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 egg uten tvil:) lyke til:)

Skrevet

Hei!

Spennende med første forsøk :-)

Når det gjelder hvorvidt du kan velge antall egg, så beror dette på:

- hvor du holder til (hvilken klinikk)

- din alder

- kvaliteten på eggene

Såvidt jeg har skjønt, har de ulike klinikkene litt ulik praksis for hvor mange egg de tilbakefører, og hvorvidt 'pasienten' får mulighet til å velge. Jeg var 35 dag jeg hadde mitt første forsøk i Haugesund. Jeg fikk tilbud om å få tilbakeført to egg fordi jeg nærmet meg 36, som var den aldersgrensen de opererte med for å få satt inn to egg. De har også informert meg om at de gjerne setter inn to egg dersom eggkvaliteten ikke er helt tipp topp, siden det da er økt sjanse for at ihvertfall ett av dem fester seg.

Det er altså litt større sjanse for å bli gravid dersom det tilbakeføres to egg enn ett. Men sjansen for å bli gravid øker ikke med 50%, som man kanskje skulle tro (i følge Haugesunds statistikk). Sjansen for å få tvillinger øker med 10% dersom det blir satt inn to egg sammenlignet med dersom man setter inn ett (og altså ikke med 50%).

Det du også må huske på er at sjansen for komplikasjoner under svangerskapet øker med ca 30% dersom man er gravid med tvillinger. Men jeg har valgt å få tilbakeført to egg hver gang (femte gangen i forrige uke), og legene har aldri advart meg mot denne risikoen, så jeg ville vel egentlig ikke bekymret meg så mye for det :-)

Lykke til!

Skrevet

Helt klart 2 egg!

Skrevet

Som om jeg skulle ha sagt det selv. Jeg skal også i gang med første forsøk, og hadde blitt lykkelig for tvillinger :-) Regner vel likevel med at det bare blirr ett, da jeg er relativt ung - iallefall i IVF-sammenheng ;-) Spørs vel på kvaliteten på eggene.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...