Gå til innhold

Ut og fly i uke 34?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestilt tur til Nord-Norge for å besøke min gamle mormor i påsken. Kom plutselig til å tenke på om det er noe problem å fly når man er såpass langt på vei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kommer an på flyselskapene, de fleste har sine egne retningslinjer. Kommer litt an på hvor langt man skal og. Men har hørt at man ikke får fly de siste 8 ukene pga trykket.

Skrevet

Jeg tror ikke dette skal være noe problem. Flyselskapene tillater som regel gravide om bord i uke 36 på lengre flyvninger og uke 38 på kortere turer (sjekk med selskapet du flyr med).

Det kan være greit å ha en legeattest på at du ikke har noen umiddelbare utsikter for å føde, og hvilken uke du er i.

Når det gjelder trykk, handler det om at man er litt mer utsatt for blodpropp under lange flyreiser, samtidig som svangerskap øker risikoen for blodpropp litt. På en flytur som er på rundt to timer skal dette ikke være noe problem. Greia er jo at du ikke skal sitte stille så lenge av gangen. Du kan eventuelt ta noen forhåndsregler: Drikk mye på forhånd og under flyreisen, beveg føttene, evt. ta en tur i midtgangen og bruk gjerne støttestrømper.

Men dette burde ikke være noe som helst problem på en så kort flyreise.

Godt tur! :-)

Skrevet

Det stemmer det, jeg skal ut å fly både i uke 32 og 34.. Ingen problem med Norwegian og SAS iallefall, der kan du fly inntil 4 timer 36 uker før fødsel og inntil 2 timer frem til 2 uker før.. Men er nok lurt å ha med bekreftelse på termin ja! Det får du av jordmor eller lege!

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger :-) Skal fly med Norwegian, så da vet jeg hva jeg må gjøre - altså ordne legeattest. Skal til jormor i neste uke, så det passer bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...