Velve Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Ja, jeg vet jo at lillegutt ikke er en kjempe, men han er jo så kvikk og alt det der... I går ble han veid og målt til 96 cm og i underkant av 13 kg. Han er ingen storspiser, men er flink til å plukke av det næringsrike på tallerknen; egget, kjøttet, leverposteien, brokkolien, frukt osv...Nettopp av den grunn har vi ikke gitt kosttilskudd,- hva gjør dere? -evt; hva gir dere som kosttilskudd? Er ungene deres veldig mye tyngre enn min gutt?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Han høres da ut som om han følger en fin kurve med høyde og vekt. Noen barn er store, noen barn er små og noen barn er midtimellom. Det som er litt dumt noen ganger er at alt blir målt utifra gjennomsnittet. Alle er ikke gjennomsnittlige og så lenge de følger en normal kurve i forhold til seg selv, og at høyde og vekt henger fint i sammen, så er det ingen grunn til bekymring. Og når han er kvikk og i farta og spiser sunne saker, så høres han sunn og frisk ut:-) I utgangspunktet skal det vel ikke være nødvendig å gi så mye tilskudd til barn som spiser sunn mat, men jeg er jo en ihuga helsekostfreak og innbiller meg at maten vi får ikke er fullt så optimal som den var i gamle dager. Derfor gir jeg fettsyrer (EyeQ i flytende form) og Biovit. Ikke like flink alle dager og sommerstid er vi nok slappere enn ellers. Men høst og vinter og vår får frøkna her sin daglige dose. Og hun holder seg stort sett frisk. Nå er denne frøkna særs over gjennomsnittet i høyde, men slank på vekta. Hun spiser og er glad i mat, men er litt opp og ned med hva hun liker. Akkurat som oss andre her i huset. Nå er paprika det helt store, siden vi var i UK og frøknene der spiste paprika, så det forlanger hun på alle slags pålegg, brunost som skinke:-) Og hun får det som hun vil. Tror det viktigste er at ungene er i form og at de ser ut til å ha det bra. Er de mye syke derimot og har dårlig immunforsvar er det nok kjekt å fylle på med litt ekstra vitaminer/mineraler/fettsyrer. Og uansett, så skader det ikke med en skje om dagen med diverse av det ovennevnte. En annen ting som er suksess her er frukt og grønnsaker skåret i biter og servert som tapas. Gjerne mellom måltider, men kan også være en stor del av hovedmåltidene. Det smaker jo ekstra godt med oppskåret, av en eller annen grunn:-) Nå er jeg usikker på høyden til rosa, men hun er høøøy. Hun veide litt over 16 kilo sist vi veide, er slank, men sterk og sunn:-) Nå er jo poden din litt yngre, samt at jeg rager en del over deg i høyde, og sånne ting spiller jo klart inn på podene våre også. Og så er det jo sånn Velve, at du ser om ditt barn har det fint og trives med sin vekt og høyde og gjør han det, så er alt bra:-)
Velve Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2009 Takk skal du ha! Har akkurat knerta et glass vin og er passe sovesigen...bare et spørsmål før jeg hopper i loppekassa; hvikle dose gir du av kosttilskudd?
Velve Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2009 Herregud,- et glass var visst for mye; jeg mente HVILKE dose...ikke hvikle....
Attpåklatten :-)™ Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Deilig med et glass vin som gjør en sigen:-) Gir 1-2 ts av hver. Kommer litt an på. Stort sett er det frøkna som vil ha mer om hun kan velge, så da blir det oftest 2 ts.
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Hei velve.. Jeg er hverken helsesøster eller ernæringsrådgiver, men, på lik linje med Attpåklatten så er jeg veldig opptatt av kosthold og helse. Men at sønnen din kanskje ikke veier like mye som andre på samme alder og med samme høyde, har veldig lite å si for hans allmenntilstand.. Det som ligger mitt hjerte nærmest er fettsyrer! Og da spesielt omega-3 og de essensielle fettyrene EPA og DHA. - dette er viktig for immunforsvar, hjerte og ikke minst hjerne! Ellers er jeg for et sunt og variert kosthold, samt tilhenger av grønnsaker og frukt daglig. - Og det er ikke bestandig like enkelt. Både kvalitet på frukt og grønnsaker kan til tider være dårlig, men også ønsket om å spise dem er til tider vanskelig. Vi bruker Solaray sine barneprodukter på vitaminer - der får du fine dinosaurer med 100mg med C-vitamin som min sønn simpelthen eeelsker - og ber om mer.. I tillegg får de Eskimo 3 (flytende omega-3) med tutti frutti aroma. - den har blitt kåret til best i test (innhold av EPA og DHA, samt miljøgifter) og derfor sverger jeg til den. Vitamin-C er med på å bedre opptaket av andre vitaminer og mineraler - enten det er via kostholdet eller tilskudd. Omega-3 kan man rett og slett ikke få nok av...
Erlinda Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Hei. Så lenge som at han spiser og følger kurven bra, så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Ingen er vi like, og bra er det :-) Anngående kosttilskudd tror jeg ikke du trenger å tenke på, så lenge som at dere har et normalt kosthold med både kjøtt og fisk. Ellers er det jo tran eller noe lignende som er vanlig at man gir de små.
Velve Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2009 Takk igjen for tips. Vi har litt is i magen om dagen og følger bare med på hva han spiser, men skal nok følge rådene her om noe tilskudd. Tenker vi tar en Hb en dag også for å se hvordan det står til med den..... Han er jo litt blek om nebbet.
Erlinda Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Hvis magefølelsen din sier at det er noe galt, så få det undersøkt, for den er som regel rett og oss mødre. Dette er ikke for å skremme deg. Det kan jo være betryggende å få tatt noen blodprøver, men du må ikke gi deg hvis du føler det er noe spesielt. Lykke til :-)
Karomamma Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 Vi har også ei tynn lita snuppe som riktignok har vært veldig liten helt siden fødselen, 1,7kg .) Hun er fortsatt veldig slank i forhold til de andre, men har omtrent samme høyde. Har snakket mye med helsesøster om dette og det viktigste er at barna følger sin egen kurve og har det bra. Det er svært få barn i Norge som er underernært og kun noen veldig få som er feilernært Vi prøver å følge med på spisingen, det går opp og ned. Etter litt sykdom i det siste har jeg vært veldig bekymret, men plutselig har det tatt seg opp igjen den siste uken. Vi har gitt tran helt siden hun var ganske liten (og jerntilskudd og D-dråper i den første perioden). Nå nekter hun plutselig å ta tran og brekker seg av Eskimo til tross for tutti-fruttismaken. He he, jeg smakte på den selv og må innrømme at det ikke var så veeeldig mye tutti-frutti akkurat. Vi har også begynt med vitamintilskudd (Collett gelebjørner) og tenker at det i hvert fall ikke skader. Det eneste jeg har hørt at man skal passe på, er å ikke ta overdose D-vitamin. Synes også du skal sjekke hvis du føler at noe er galt. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite! Vi skal på Barneklinikken på Ullevål i et annet ærend og da skal jeg ha med en liten lapp med spørsmål Lykke til! Det er ikke noe morsomt å være bekymret for småttisene
Tiggywinkle Skrevet 26. mars 2009 #11 Skrevet 26. mars 2009 Snuppa her på 2,5 år er 91 cm og 11 kg, så hun er ikke blant de største hun heller. Men hun spiser veldig sunt. Mye frukt, grønnsaker, oliven og fisk. Hun er ikke glad i brød etc. Men hun er frisk som en fisk og utvikler seg veldig bra, så jeg er ikke bekymret. Så lenge han er frisk og fin (og kvikk som du sier) så ville jeg ikke bekymret meg. De er forskjellige alle sammen. På helsestasjonen sa de til meg at jeg bestemmer hva hun får å spise, hun bestemmer hvor mye hun spiser. Det fungerer fint det - hun blir nok ingen kjempe - men det trenger jo heller ikke alle å være. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå