Gå til innhold

Matbudsjett pr. måned


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på hvor mye andre bruker på mat pr.måned. Foreløpig er det bare meg og min samboer, og vi bruker vel 5000-6000 i mnd, noe jeg egentlig syns er litt i overkant. I juni får vi en liten baby,så da blir vi 3. Noen som kan komme med innspill og kanskje litt sparetips til hvordan man kan handle økonomisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alltid brukt mye penger på mat, så jeg har satt noen tiltak i verks her i heimen for å skjerpe inn litt...

Hver søndag lager jeg menyliste for hele uka.. mandag-pannekaker, tirsdag-kjøttdeig og spaghetti.. and so on... :)

så handler jeg alt jeg trenger til disse middagene på mandagen.. å handle en gang i uka gjør at du ikke kjøper så mye dill og dall..

Jeg handler som oftest på mega.. Hver søndag legger coop ut tilbudsavisa for kommende uke.. Da kan du se hva som kommer på tilbud og lage middager med tilbudene..

Vi har også blitt flinkere å fryse ned brød og ikke ta opp for mye som det ender opp med at vi må kaste..

 

Vet ikke om jeg var så flink å forklare, men bare spør hvis noe er uklart :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Vi har også megaen nokså nærme her,så kanskje jeg skulle prøve samme metode som deg. Det som er sikkert er hvertfall at vi må stramme inn på matbudsjettet,så da er d kanskje en lur idè å begynne slik som du har gjort. Du skrev en ganske god forklaring, så jeg forstod godt hva du mente :) Igjen, takk for svar :)

Skrevet

Hei! Jeg skulle ønske jeg kunne tatt en ukentlig storhandel, men har ikke bil for tiden, så må nok handle ganske ofte.

Er ikke flink å skrive budgett,men vet at vi bruker mye på mat, for jeg er ganske opptatt av god mat!

Jeg har et triks som jeg bruker da, for å ikke måtte kaste så mye rester eller ting som er åpnet! Det er at jeg ser hva vi allerede har som må brukes nå, fek. en fløte som går ut på dato, en boks med tomatpure som er åpnet, fisk som har ligget lenge nok i frysen osv.så tar jeg utgangspunkt i at jeg skal lage noe med dette, så kjøper jeg resten jeg trenger til det måltidet. så fortsetter det som regel sånn hver dag,at jeg altid har noe jeg må bruke opp. Å selv om det ikke koster så mye å kaste en halv fløte-kartong, så er det penger spart, og ikke minst miljøvennlig.

Jeg prøver også så godt jeg kan å lage ting fra bunnen, istedet for grønnsakssuppe, ertesuppe fra Toro,går det like enkelt å lage selv.. Det samme gjelder med gryteretter, wok ol... Det svarer seg som regel, for da er du tilbake igjenn til det med at du har råvarer som du kan bruke til neste måltid :)

Skrevet

Vi bruker 7000 på mat, bleier, husholdningsprodukter vi er to voksne, og to barn, 4 år og 1,5. Vi får baby nå, så da må vi vel høyne budgettet litt

Skrevet

Vi er 2 voksne og 1 barn på 1,5 år. Venter nr 2 i juli. Vi bruker ca 5000 i måneden nå. Da sløser vi ikke, men vi koser oss ekstra i helgene og sparer heller litt i uka...

 

Jeg vil anbefale deg å handle på Rema 1000 og ikke mega, OBS, Meny, Ica og lignende butikker for de er voldsomt mye dyrere... Dette vil du merke hvis du byttet butikk og følger med på kvitteringer. Men de store kjedene har ofte en del tilbud så du kan jo følge med på de store tilbudene i avisene hvis det skulle være noe du trenger :)

Vi opplever ofte at ting på "tilbud" på meny, Obs også videre er like dyrt som vanlig pris hos Rema 1000. Også handler vi litt på Kiwi. Masse first price produkter som faktisk smaker veldig godt :)

 

 

På Rema 1000 kjører de jo merket Nordfjord som er MYE billigere enn gilde osv.. De har blandt annet fast kjøttdeig (kylling, mager, vanlig) til 20 kr for 400g, hel grillet kylling til 39 kr, skinke (250g ) til ca 20 kr, servelat til 7,50 karbonader til rundt 25 kr (750g), wienerpølsene og grillpølsene fra nordfjord er også veldig billig...

 

Nå føler jeg meg som rene reklamen for Rema 1000 her, men du lærer faktisk en del av å sjekke priser og kvitteringer :) Og det er ingen tvil om at Rema 1000 er Norges billigste matbutikk :)

Skrevet

Kom på en ting til som er et bra sparetiltak! vi tar alltid med oss matpakker på jobb. jeg kjøper altid brød,smør,godt pålegg og melk som jeg har i kjøleskap på jobb. På den tidligere jobben min handlet jeg maten på 7/11.. Her er det mye penger å spare, og så lenge brødet er ferskt så er det jammen like godt som "take-away".

Skrevet

Jeg skulle mer enn gjerne ha handlet på Rema 1000, men i min lille bygd har vi ikke så mange butikker å velge mellom.. Men noe må man ofre i blant :)

Skrevet

ja er jo forståelig at hvis det er langt til den butikken som er billigst så lønner det seg ikke alltid... Da må en ta den butikken som er der en bor :)

 

Men sånn generelt sett så er Rema 1000 billigst og hvis en har det i nærheten kan en spare mye på å handle der...Jeg likte å handle på Obs og Ica før, da brukte vi faktisk 1000-1500 mer i måneden. Sparer ikke bevist mer nå annet en at vi byttet butikk :) Og sluttet å kjøpe de såkalte "dyre" merkene. Blir litt som klær:p En trenger ikke bare Jean Paul klær i skapet:p

 

Merkenavnet koster mye, også i mat :) Og sånn som Nordfjord er jo billig og veldig godt!=)

Skrevet

er bensin og klær utenom disse pengene??? 5000 til 7ooo...er det mye gilde indrefilleer osv da? har alldri vært oppe i slike summer som dere,og vi er 3.. blir 4. handler på rema 1000. vi og... og first prise på kiwi.. salg på andre matbutikker... alltid niste til daglig jobb... (kjøper masse brød og fryser ned.. gjerne sent på kveld så man får det til halv pris) kjøper store såpe pakkninger,og heller over i den lekre såpedispenseren ved vasken... mye penger å spare der... men lever allikevell godt å koser oss!

Skrevet

Vi bruker 4500-5000 i måneden og det er til mat, bleier, husholdningsprodukter som vaskemiddel osv.. Vi kunne fint klart å bruke 3000 i måneden hvis vi hadde spart på alt, men er vel litt at en bruker etter det en tjener.. Noen måneder bruker vi litt mindre noen måneder litt mer, men sjelden over 5000... Synes ikke vi sløser.. Koser oss litt ekstra i helgene men er flinke i uka. Nå har jeg en kjæreste som spiser rundt 1 brød alene daglig og drikker 1-2 liter melk daglig da:P Så han er stoooor spist:p Og han er tynn, så han trenger MYE mat:p

Skrevet

hehe.. jeg og! mat må man ha.. men 25 kr for en liten cola... da betaler jeg gjerne 15 for en 1,5 liter isteden... sånne små tips er greie å ha når man skal spare!

Skrevet

jada kunne nok spart inn noen kr til vi også... Jeg er flink til å følge med på kvitteringer og priser forskjellige steder så jeg vet hvor den billige maten er:p Men noen ganger, spesielt når jeg er gravid kan jeg finne på å bare handle godteri og søppelmat for 200 kr en vanlig dag:p Sånt pleier jeg vanligvis ikke å gjøre hehe...

 

Men er viktig å kose seg litt også ellers blir en gal. Hvis en aldri kan unne seg noe.. Så jeg vil vel tro at våres matbudsjett ikke er så ille. Er noen utskeielser, men absolutt ikke mange.. :) Og vi er også opptatt av å spise sundt og sunn mat i dette landet er desverre det dyreste :S

Frukt og sunn mat som laks, kylling, rent kjøtt osv skulle vært MYE billigere enn sjokolade, godteri og søppelmat :/

Skrevet

hvem får ikke lyst på div når man er gravid:) av og til er man kvalm og bare må ha noe... en cola...f.eks. og formen går før priser..hehe...er man dårlig så er det ikke mye man vil ha... og da for det koste det det vil... hehe..

men sunnt er viktig! kiwi er jo egentlig dyr på frukt og grønnt da! men bedere m delikat dyrere frukt,enn rema 1000 sine hvor det ofte er mye dårlige varer...

Skrevet

ja jeg er litt enig med det om frukten... Handler en del frukt på kiwi selv. For Rema 1000 er ikke så gode på frukt desverre... Og frukten må være frisk og god! :D

 

Cola ja, kjent vare i kjøleskapet om dagen... Og det er hvertfall dyrt :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...