digger Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Skal være uten egg og ikke så mange, bare 10-15 stk:-)
bl0mma Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 150g smør 5dl mjølk 100 gjær 1/2 tsk sallt 2dl socker 1/2 dl lys eller vit sirup 14-15 dl vetemjøl smellt smøret og tilsett melka, verm til ca 37 grader Dela gjeren i små biter og legg i en stor skål Hell over sirupen Når gjeren er litt selta heller du over melk/smørblandningen Tilsett sallt, socker og nesten allt mjøl. spare litt til utbakningen... Arbeta degen tils den blir blank o smidig. La den gjere i en skål under ett håndkle ca 30 min Ta ut degen på ett "mjølet" bord og arbeide den Nå kan du forme boller eller snurrer med valgfritt fyll:) når du formet bollerne så ska de gjeres en gang til, 30 min på plåten med ett kjøkken håndkle over etter gjeringen kan man pensle de med egg og drysse nøtter på toppen men ikke nødvendigt, speciellt gott på kanelsnurrer. lycke till bakes på 225-250 grader ca 5-8 min Dette blir ca 48 st men du kan ju bare halvere hvis du vill Tips: jag pleier ha i 2 vispede egg i degen, da håller de sig ferske lengre:)
digger Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. mars 2009 Tusen takk:-) Kan jeg bruke tørrgjær?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå