Gå til innhold

Gruer meg til fødsel, termin 7. april

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og så på sykehuset for ett par dager siden, dame som fødte og det hørtes ut som hun ble drept sånn som hun skrek. Og plutselig tok jeg meg selv i å sitte vettskremt med tårer i øynene og hyperventilere mens all følelser fra forrige fødsel kom tilbake til meg og alt jeg hadde glemt /fortrengt var plutselig veldig klart. Gruer meg så til smerten. Sist gang viste jeg ikke hva jeg gikk til, nå føler jeg at jeg sitter på ett tog som går i vill fart frem mot noe fryktelig ubehagelig ,smertefullt og uungåelig og jeg er lettere panisk. Jeg føler meg ikke klar i det hele tatt , men samtidig vet jeg jo at det kommer til å gå bra og at det er noe godt i vente. Men jeg er rett og slett redd for smertene. For de var så altoppslukende forrige gang . Og jeg trenger å bli klar, men jeg vet ikke hvordan. Går med konstant uro og skulle bare ønske det var overstått siden dette er siste barnet :) Pleier fødsel nr 2 å gå raskere enn nr 1?? For pressriene gjorde meg egentlig ingenting, men åpningsriene som varte fra kl 21 på kvelden, som var uutholdelige kl 9 dagen etter og som så endelig endte i fødsel kl 23.45 de var seigpining .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange sier at fødsel nr 2 er enklere og raskere, som om kroppen har lært å føde og bruker erfaringen sin. Det er ikke mulig å forutsi en fødsel, men du har enda tid til å snakke med en jordmor om tankene dine og finne måter du kan bruke kroppen på og tankene slik at du jobber med riene og puster når de er over. Kanskje musikk kan hjelpe deg?

Lykke til, er vondt å grue seg slik.

Skrevet

Hei du!

Som du jo vet så er det ikke noe "oppskrift" på hvordan en fødsel kommer til å fortone seg, eller oppleves for den som føder.

Jeg har født to barn, begge vaginalt, og det var to vidt forskjellige fødsler. Begge var alikevel innenfor hva som betegnes for helt normalt.

Første gang gikk jeg nesten 2 uker over termindato, og hadde "maserier" (rier som ikke "virker", bare gjør vondt) i 2,5 døgn før de endelig satte meg igang den 3. morgenen - og babyen ble født tidlig på kvelden samme dag. Da fikk jeg drypp for å styrke riene, samt epidural for å slippe smertene i den siste fasen siden jeg var så sliten.

Dette kan være en helt normal førstegangsfødsel har jeg skjønt.

Andre gang startet veene 11 dager før termindato, og det gikk ca. ett døgn fra jeg kjente den første, svake ria til baby var født. Var bare på fødestua i 2 timer før nurket var ute. Ikke noe smertestillende denne gang, og jeg må si at jeg synes det gikk veldig greit. Sikkert fordi det gikk så fort at jeg ikke rakk å bli helt utmattet & overmannet av de vondeste riene. For de var selvsagt der, men de virket heldigvis denne gangen!

Det jeg mener å si deg, er at JA; De fleste jeg kjenner og har hørt om opplever at fødsel nr. 2 er "enklere" enn den første. Selvsagt forutsatt at alt går normalt for seg og det ikke oppstår komlikasjoner.

Når det er sagt, så bør du for din egen og babyen i magen din sin skyld prøve å nullstille deg med tanke på den forestående fødselen. Selv om du har en fødselserfaring fra tidligere, så er det 100% sikkert at denne fødselen blir annerledes (mest sannsynlig lettere/raskere)!

Håper du klarer å slappe av litt mer den korte tida du har igjen av svangerskapet.

:-)

Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...