Gå til innhold

Sparekonto til barna - hvorfor sparer vi egentlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har opprettet sparekonto til barna, som står i deres navn. Barnetrygda settes inn, samt at de får penger til jul og bursdager fra besteforeldrene. Eldstemann er snart 5 år og har snart 50.000 på kontoen sin. Vi har det også som reservekontoer for oss, dersom noe veldig uforutsett skjer.

Det var helt naturlig for oss å opprette sparekontoer til barna. Vi har egentlig ikke tenkt så mye mer over det... Før nå.

Jeg vil ikke at pengene skal brukes opp på tull og fyll og fanteri før de flytter hjemmefra. Da kan de heller få litt lommepenger. Jeg vil at de skal bruke pengene når de flytter hjemmefra. Til studietiden, leiligheten, hus, bil. Noe vi kan gi til de da, når de virkelig trenger det.

Lurer derfor på om jeg heller skal flytte pengene over på en sparekonto som er vår. Og så kan penger de får i gave og som de tjener gå inn på konto i barnas navn.

Hvilke tanker har dere andre om konto i barnas navn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sparer i barnas navn nå, men de er så små at det gjør ingenting.

Etterhvert flytter vi det over i vårt navn, for jeg har forstått det slik at om de har egen "formue" kan de gå glipp av både stipend og studielån.

Vi vil ikke at det skal være barnas penger i det de fyller 18 år.

Vi vil heller at de skal kunne få summen den dagen de skal inn på boligmarkedet.

Selv fikk vi ikke noe hjelp fra foreldre og måtte 100% finansiere, men vi ønsker å hjelpe våre. Derfor er dette en fin måte å gjøre det på.

Bil, moped og andre ting kan vi alltids hjelpe de med, men egenkap til bolig er såååå viktig, at vi er enig om at det skal pengene brukes til.

Skrevet

Barnet har konto, men der setter vi inn penger han får til jul/bursdag. Ikke noe utover det.

Tenker på overformynderiet som kommer på banen allerede under 100.000. Da vil ungen får det når den er 18. Uaktuelt. Har sett hva som skjer med penger når ungdommer får tak i det uten restriksjoner.

Stipend er en annen grunn.

Utover det sparer jeg til meg selv. Har vært hjemme med barna, derfor blir det ikke noe fett med pensjon, syns det viktig at jeg klarer meg selv først. Barna skal få hjelp når de trenger, men uten at jeg sitter på bar bakke.

Skrevet

jeg begynte å sette vekk 150 kr i mnd til en sparekonto for baby (faktisk med en gang jeg fikk positiv test) og skal fortsette med det.

når og hva det skal brukes til vet jeg ikke ennå, men når "ungen" er 18 så er det kanskje mulig å sette dem på en BSU-konto eller noe.. slik at det ikke brukes opp på tull, da MÅ det gå til noe vikti.

Skrevet

Jeg kommer til å nekte mine barn å bruke pengene på noe annet enn hus, bil, leilighet, studier, reise eller lignende når de blir gamle nok til å bruke pengene.. Uakseptabelt at de blir brukt til tøys og tull..!

Skrevet

For oss er det uaktuelt å ha kontoer i ungenes navn. De færreste attenåringer bør disponere store pengesummer de ikke har jobbet for.

Dessuten regner vi med å ha langt bedre økonomi når ungene er store enn vi har nå. De fleste får jo romsligere økonomi etter som lån nedbetales og inntekter øker. Dermed vil vi fint kunne støtte barna økonomisk om det er ønskelig, uten å ha spart i den livsfasen hvor vi kanskje har mest behov for pengene selv. Sier seg jo selv at det lønner seg å nedbetale lån nå og så sponse dem av lønna om tjue år, fremfor å spare nå og betale mer renter på lånet.

Skrevet

Vi har ikke opprettet noen sparekonto i for sønnen vår. Det betyr ikke at vi ikke kommer til å hjelpe barna våre økonomisk når de får behov for det, men som flere har nevn så er det en del ulemper ved å spare i barnas navn. Først og fremst ønsker vi å ha en viss kontroll med hva det barna våre bruker våre penger på. 18-åringer er ikke alltid så fornuftige. Jeg har ikke lyst til å spare masse penger til en heidundrenes russefeiring for å si det sånn. Da vil jeg heller gi "øremerkede" tilskudd til pc, førerkort, bil, leilighet e. l.

Når det gjelder penger som barna selv får i lommepenger, i gave fra andre familiemedlemmer, tjener selv på å klippe naboens plen e.l., så er det en helt annen sak. Det er penger som tilhører barnet i utgangspunktet, og hvis de settes i banken bør de plasseres på en konto i barnets navn.

Skrevet

Vi setter nok av penger fra jul og bursdager på egen konto, men utover det tror jeg ikke det blir så mye..

Men det er jo noe med det at det er begrensninger for hvor mye du som forelder kan gi barna dine uten at de må betale skatt av det. Noen tusen i året og 450 000,- i forskudd på arv fra foreldrene..

Man slipper jo å skatte eller "bruke av arven" hvis pengene som er spart opp allerede står i barnets navn..

Men som vi kjenner staten Norge er det vel en del ulemper med det også..! De skal jo gribbe til seg alt de klarer.

Jeg var en av de heldige og fikk forskudd på arv når jeg kjøpte min første leilighet, og hadde aldri klart det uten deres hjelp!

Skrevet

mini er 1,5 år og har eget konto der trygden settes inn og alle penger han har fått siden han ble födt. han er oppe i 25 000 kr nå.. pengene skal brukes på ting han kommer til å trenge under årenes löp til han blir 18..vi brukte f eks 3000 til å kjöpe bilstol..det kommer skolegreier, studieturer, böker osv osv..når den tid kommer + litt extra han skal få når han blir 18..litt "startpenger".. og om vi skulle få problemer ökonomisk kan vi ta fra kontoen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...