Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Hei alle... Dette synes jeg suuuuger.......For det første blir bidraget mye høyere enn før 18 pga mindre samvær:(...pga 18 åringen ikke har tid til å besøke pappa så ofte som pappa vil.....dermed går samværfradrag ned og man må betale ekstra bidrag...så lenge barnet går på vgs altså....Her gikk bidraget fra 2200 kr opp til 3640 kr... på den ene jenta,og da betaler vi på 2 unger til i samme ungeflokk og vi har 2 felles barn...... Så nå er vi oppe i 7000 kr..på en inntekt fra far på ca 310000 I tillegg får barnet stipend ,30000 i året og har begynt å jobbe litt ved siden av....så hun klarer seg jo bra selv....men men.. hun tenkte søke om bidrag etter fyllte 18 pga at mammaen hennes fikk så dårlig råd stakkars når hun kom til å gå glipp av de 2200 kr hun fikk før 18 år....stakkars mammaen hennes...som bare har full jobb og barnetrygd for 3 = 3000 og 7000 i bb og 18000 i lønn pr mnd,,,har lite gjeld og fancy dyr bil... klart hun må få mer:(....og det er faktisk moren hennes som ba henne søke..........og det er moren som skal ha pengene siden datteren bor hjemme......Er egentlig barnet som har krav på disse men moren tar de fra datteren...........så da lurer jeg egentlig på hva mor skal betale og stå for jeg.....? Det betyr jo faktisk at far betaler masse penger for at datteren skal få lov til å bo hjemme hos moren sin....og mor betaler ikke en dritt....ikke rart man blir forbanna her i verden........Det er faktisk datteren som har krav på penga....og hun var villig til å ta 2000 kr privat som avtale av pappan sin....men neida da kom grådige bitre mor å ødela for alle andre.....og tok i tillegg penga fra datteren sin. fy f for en grådighets kultur.......stakkars barn....
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Synes ikke dette høres riktig ut.. Sjekk med NAV.. Tallene ble veldig høye, og uansett burde jo disse pengene gå til barnet, ikke til mor nå som hun er myndig, så får hun heller hjelpe til å betale litt hjemme. Men enhver far vil vel fortsette å hjelpe barnet sitt økonomisk selv om barnet er 18 år...?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 I vår familie fikk vi ungene økonomisk hjelp lenge etter at vi fylte 18 år. Vennepar av foreldrene mine, med barn i samme aldersgruppe gjorde ting helt annerledes, der ble barna mer eller mindre selvstendig når de var seksten, de begynte alle i lære, og to av dem tok høyere utdanning i forsvaret. I begge våre familier har foreldrene høyere utdanning, og temmelig lik økonomisk situasjon. Poenget er vel bare det at ikke alle foreldre ønsker å hjelpe barna sine økonomisk etter de er 18 år. I min samboers familie måtte de betale for seg hjemme etter de fikk fast inntekt. Han skal jo videreføre dette til sine barn, oså våre felles. Jeg syntes jo at det er rart at andre gjør ting på andre måter enn hva jeg er vant med, men det er faktisk ikke dårligere, det er faktisk helt greit, og jeg ser ikke noe galt i det. Tror faktisk det er bedre enn hva mine foreldre gjorde med å gi oss penger til alt mulig.
29:) Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Er det virkelig sånn at 18 åringen skal ha utbetalt bidrag av den av foreldrene som han/hun ikke bor hos...? Helt sykt! Jeg er selv skilsmissebarn. Kunne ikke falle meg inn i de dager jeg var 18 år å kreve bidrag fra min mor. Jeg fikk stipend og jeg fikk penger fra begge mine foreldre når jeg hadde bruk for litt ekstra. Har full forståelse for at stipendet ikke rekker til alt alltid, men jeg synest virkelig at når barna er myndig så skal foreldrene få bidra økonomisk uten at NAV skal ha et ord med der OGSÅ. Hvilke regler gjelder dersom 18 åringen bor på hybel da...? Er det bare den ene av foreldrene som skal betale bidrag da også? Og hvordan er det for de 18 åringene som har foreldre som bor sammen.....de har ikke rett på bidrag de?...de har jo faktisk de samme økonomiske behovene fordi om mor og far bor sammen... Nei, jeg mener at når barna er blitt 18 (trer inn i de voksnes rekker) så er det opp til foreldrene selv å bidra økonomisk på eget initiativ, ikke under tvang!
Gjest Antarctica Skrevet 3. april 2009 #6 Skrevet 3. april 2009 Selvsagt skal ungen ha støtte til hun er ferdig med skolen! Men de skal inn på hennes egen konto. Hva gjorde dere i russetida, da? Betalte husleie først og øl etterpå? Tipper at 90% av dere enten bodde gratis hjemme, eller fikk hybelen betalt av foreldrene deres mens der gikk videregående. Så kunne lommepengene gå til det dere ville, om dere hadde en kveldsjobb. Jeg fikk bidraget sjøl, og faren min hadde virkelig ingen ting med å spørre om hva jeg brukte lønna til. Mor stilte med hus og mat, han stilte med bidrag, selv stilte jeg med lønn fra gatekjøkkenet. Til sammen betydde det at jeg hadde råd til skolebøker, klær, toalettsaker og litt fritidaktiviteter. Det er HELT normalt å ha et forbruk som tilsvarer det andre ungdommer har selv om man har skilte foreldre. Jeg fikk en demonstrativ sjekk i posten den måneden jeg gikk ut av skolen med siste sum på, og teksten "sluttoppgjør". Fra banken min stemor jobbet i... Jeg liker dama, hun har alltid vært snill, men der leste jeg hennes ord mer enn pappas. Sånn formulerer ikke han seg, og det var unødvendig. Selv om deres generasjon tok jobb etter konfirmasjonen og fikk barn i 17-årsalderen betyr det ikke at ungdommer skal fratas bekymringsløs ungdomstid. Faren kan faktisk sette det rett inn til datteren - men mor kan argumentere med at jenta skal betale litt for seg hjemme. Tenåringer er ikke gratis, prøv å ha hnne boende noen måneder sjøl og se...
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #7 Skrevet 9. august 2009 Min sønn er nå fyllt 18 år. Skal gå 3.året på vgs. Får 0 kr av sin far. Da sønnen var under 18 fikk jeg 650 kr av staten(flaut at faren ikke ønsket å bidra) Sønnen har søkt lånekassa og får utbetalt kr 14000 i stipend denne skoleåret. Far har aldri stilt opp for sin sønn. Det har resultert i at min sønn ikke ønsker mer kontakt med sin far. Det har ikke med pengene å gjøre altså,men pga mange vonde ting etter vi gikk fra hverandre. Far har favorisert sine nye barn. jeg er ingen bitter,sur eller hevngjerrig eks-kjerring;)Jeg har svelget mange kameler i de årene vi gikk fra hverandre slik at det ikke skulle gå utover vår sønn. Da han fyllte 18 år ,og da han fikk lappen(stolt som en hane), ikke et pip fra faren. Det erdessverre mange triste skjebner ute å går. Når foreldrene går fra hverandre så husk at barna har ikke noe valg. Husk at det er vi voksne som er ja,voksne. Mener ikke at barna skal ha frie tøyler og grensefritt,men se dem. Og la dem for all del slippe å være sendebud mellom foreldre. Det var bare noen tanker fra meg;)
Gjest Antarctica Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Jeg fikk til jeg var ute av videregående, men de pengene kom til min konto det siste året.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Dette er helt utrolig sykt. Fra jeg var 14 år fikk jeg bidraget fra pappa inn på min egen konto. Da jeg ble 16 fikk jeg stipend i tillegg. Etter vgs. tok begge dele slutt og jeg måtte finne meg en jobb for å skaffe meg penger. Dette har bidratt til å gjøre meg selvstendig og med god økonomisk sans. Alltid orden i pengesakene og aldri, aldri blakk. Synes det er helt horibelt at man skal betale bidrag etter fylte 18 år. Når man har fylt 18 år er man myndig, og et sted burde grensen gå !
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 Har selv stebarn og det eldste fyller 18 i år. Det er slik at man kan oppfordres til å betale bidrag ut videregående skole, men da mener jeg å huske at det skal gå til barnet. Det er imidlertid slik at da skal også den forelderen som har hovedomsorgen stille med samme "sum" (eller det motregnes annet som kommer fra denne forelderen). Poenget er at det ikke skal være ensidig støtte fra den forelderen som har minst omsorg. Jeg kan for lite om dette, men tipper atg NAV sine hjemmesider kan gi mer konkrete opplysninger. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå