Gå til innhold

Hvordan er det hos dere? Gutte og jenteleker:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener bestemt at jeg aldri har oppfordret til at ungene skal foretrekke typiske gutte eller jenteleker. (selv om jeg ikke ville kledd han i kjole:) Har typiske jenteleker etter jenta mi som har blitt tatt fram sånn i tilfelle. Likevel. Han har bestemte meninger. Ser vi på reklame ol. og jeg påpeker hvor fin den rosakledde dukken var og spør om han ønsker seg en slik, svarer han "nææi, den er jo for jenter". Samme med sykler. Aldri om han ville hatt den rosa med blomstermotiv, når det er en tøff en i samme reklame som er maskulin og blå med flammer. Er det slik hos dere?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det samme her. Jenta mi kunne ikke falle seg inn å ønske seg typiske gutteleker. Selv om jeg har prøvd å være nøytral. Ser ut som om lillesøstra blir lik.

Skrevet

Har bare ei jente, og det er litt overvekt av "jenteleker". Dukkevogner, stellebord, dukkeklær, dukkehus, lekekjøkken og slikt. Hun har selvfølgelig mange andre leker også, som blir/ble sett på som gutteleker. Kjøper som regel det hun vil ha, enten det er i den rosa lekeavdeligen eller den blå:)

Skrevet

Tja...både og=) Datteren min har aldri vært en pyntedukke og ville kun gå i dongeri og hettegenser...Har blitt litt mer jåle nå da. Men når det gjelder leker er hun like begeistret for sabeltann som for dukker/prinsesser. Til jul ønsket hun seg sabeltann jakke og hatt=)

Skrevet

min har rosa ski etter eget ønske. og vil helst pynte seg i "jenteklær". han kan godt fortelle meg at den og den kjolen er super fin. men han leker også masse med "gutteleker". type biler og båter. om dagen er eliasbåtene og dokkevogna de største tingene

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Nå er jenta vår bare 1,5 år da, men ser allerede at hun er mer interessert i "jenteleker" (dukker, dukkevogn, teservice, lekekjøkken) enn "gutteleker". Hun elsker å leke med biler da, men det er liksom det... Og så digger hun rosa...=P

Skrevet

har jenter som er litt motsatt jeg da..

jeg har heller ikke oppfordret til verken det ene eller det andre... de har togbane, lekebiler osv men også dukker osv...

største er 4 år.. jeg har lagt bort alle dukker, dukkevogner osv.. for de leker rett og slett ikke med det... men hun elsker kjoler og kle seg ut osv.. hun er vell litt begge veier når de gjelder leker tror jeg.. elsker små figurer og leker med dem.. små dyr, ponyer osv..

først de siste ukene har hun plutselig blitt veldig opptatt av rosa.. før har hun ønsket nesten alt i blått.. nå skal alt være rosa..:)

syns det er greit de får velge litt selv.. tror nok mange vil velge gutteleker om de er gutt og motsatt.. men tror også mange blir lært det!:)

vet om gutter som liker rosa og prinsesser.. men likevel liker gutteleker også.. syns de skal få lov til det jeg.. selv om man kanskje ikke tar på de kjole... hehe..;)

Skrevet

Sånn er det her og. Har en gutt på 5 år som tidlig begynte å interessere seg for biler. Nå er det Lego det går i.

Jenta mi på 2 år har da hatt mange "gutteleker" å leke med, likevel går det mye i dukker. Men, hun leker også en del med duplolego og biler. Hun er litt "jålete" ellers da. Liker å gå i kjole og skjørt og må ha spenner og strikk i håret hver dag + kjede.

Skrevet

Her elsker største jenta vår (5) rosa og prinsessser. Samtidig ønsket hun seg bilbane og treborg til jul (som hun fikk). Liker å få være med å skru biler og snekre. Går like mye i Barbie som biler med andre ord. Men når hun får besøk av en gutt i barnehagen må det nesten settes lås på klesskapet, for han elsker å prøve penkjolene hennes! Greit med klær til å kle seg ut med, men ikke de andre, siden de herjer litt.......

Håper veslejenta (2 mnd) blir lik

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Jenta mi på snart 2 elsker hello kitty - og der stopper det. Utover det er det biler, ball, og andre "gutteting". Hun er veldig guttejente og veldig "ekstrem" - altså, ikke redd for noe, gjør det hun vil osv. Snn var jo jeg og :-) Liker best gutter gjør hun også. Hehe. Verste hun vet er sutrejenter

Skrevet

Nei, egentlig ikke.

Jenta vår på 4.5 er veldig fast bestemt på at det ikke finnes noe som heter jenteleker/gutteleker, jentefarger/guttefarger.

Hun blir skikkelig fornærmet om noen unger fra bhg f eks sier at det eller det er jente/guttelek:)

Da kommer hun alltid og sier at "sant det ikke finnes gutteleker/jenteleker nei?". Og da bekrefter vi selvfølgelig det at alle kan leke med alt, og alle kan bruke alle farger.

Dette er noe hun har funnet ut av seg selv, vi har verken sagt det ene eller andre til henne.

Skrevet

Gutten på 3 liker biler, dublo og verktøy - men kan en sjelden gang leke med dukker eller dukkehus. Men han liker veldig godt rødt på hans kler, har f.eks. rød dress, lue og votter. Og han er veldig glad i å kle seg ut med kjole, hatt og veske og så "gå på tur" :)

Minste på 1 (jente) er mest glad i dukker, dublo og plastikkdyr :)

Skrevet

hehe....har en som er utprega gutt, men harn har lekt litt med dukker og t.o.m gått litt i kjole som 3åring. Men han er veldig guttete av seg nå, både i klær og valg av hobbyer. Jentene er så små at det er vanskelig å si, 3 1/2åringen er veldig rosa og jålete, mens minsta på straks 2år er mer gira på blått og biler. De har alle had tilgang til alt mulig som dukker, dukkevogner, biler,bilbane, togbane, kjøkken, lego, playmo, Barbi, roboter, osv..så de får styre mye selv hva de synes er ok å leke med.

Skrevet

Småen er for liten til å bry seg endå, men kom på noke litt arti frå då eg gikk i barnehage;)

Då hadde vi eit "puterom" der det blandt anna var masse utkledningskle. Ofte når vi kledde oss ut, var det sånn at gutane kledde seg ut som damer, med smykker, høghelte sko + vesker, og jentene hadde "dressjakke" og hatt. Hihi, veldig søte gutane i barnehage;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...