Gå til innhold

røyking


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har alle klart å slutte å røyke?

Gi meg tips!!!!

klarer ikke gi slipp på den halve om morgenen sammen med kaffe, og den siste på kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les om røyking i sv.skapet så ser du hva du utsetter fosteret for. Jeg stumpet røyken på dagen når jeg leste dette. Og så er det vel knapt noe mer usexy enn en gravid røyker:o)

 

Kjøp gravid magasiner og kos deg med de om morgenen og kvelden, da kan du slappe av med god samvittighet..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal slutte og røyke nå!!!!!

 

Sluttet og røyke når jeg gikk med sønnen min og dette gikk helt fint :D

Alt for barne i magen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok to tester i dag for å være helt sikker :) Gravid <3

I morgen er det røykeslutt ! :) Basta bom !

Forige gang slet jeg med å slutte, men nå er det mer begripelig at det faktisk er et barn der inne, så nå er jeg fast bestemt på at røyken i kveld er den ALLER siste !!

 

Noen som blir med på den ?

Røykfri fra i morgen ??? (selvfølgelig helst i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg sluttet på dagen da jeg fikk positiv test. (snart en mnd siden) Jeg var veldig bestemt på at jeg skulle slutte når jeg ble gravid. Men jeg lover deg: Når kvalmen kommer krypende og du kjenner at nesa di er som en blodhunds nese.... Du kommer til å slutte og haaate den røyklukta!!!! :-) Jeg takler ikke engang å gå i frognerparken fordi det er så mange som røyker der..i friluft! Haha.... det er skikkelig ille. Men bra også på en måte! Bare les litt om røykeslutt og forbered deg på abstinensene... Jeg var veldig fjern den første uka. Leste at det var normalt pga avgiftning...kullosen som skulle ut av kroppen... )tenk: kullos! Gift...huff.. Jeg har røykt i 24 år (jeg er 36) og jeg klarte det!!! Det gjør du også! Lykke, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Klarte det sist gang - så skal klare det denne gangen også. Vet jo at det går helt fint... Var røykfri i tre år, men sprakk for snart ett år siden. Dumme festrøykingen. Trodde det skulle gå. Jaja, jeg får bare motivere meg.... Er så tidlig enda, at klarer ikke helt kjenne etter at jeg går med et barn i magen. Det er liksom ikke motivasjon nok i hverdagen når suget er der.

Men... imorgen!!!! Da er det slutt. Og det er som du sier - en uke med sug og så er det greit.

Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Dersom det kan hjelpe på motivasjonen så er det disse 12 første ukene all utviklingen skjer. Det er jo da det er viktig å ha best mulig forutsetning for at alt skal gå bra. En forgifter jo den lille der inne med hver eneste sigarett, og den har ingen måte å unngå det på. Jeg røyker ikke nå, men har gjort det tidligere. Bedre motivasjon for å slutte enn en liten spire inni magen går vel ikke an å få.

 

Håper dere klarer det. :))

 

Til slutt litt info fra nettet til skrekk og advarsel: ;)

http://www.baby.no/helse/royking/graviditet/

 

http://www.trimtram.no/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=38

 

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Graviditet_og_royking.htm

 

Fra Haukeland universitetssykehus:

De fleste er klar over at barn av røykende mødre har lavere fødselsvekt enn gjennomsnittet, men vet du også at;

 

-Barn av røykende mødre har økt risiko for leukemi (blodkreft)

-Det er en overhyppighet av spontanaborter, dødfødsler og krybbedød der mor røykte i svangerskapet.

-Pustevansker oppstår oftere hos barn av røkere

-Røykere har økt risiko for tidlig løsning av morkaken

 

og vet du dessuten at:

 

- 10-45 minutter etter at du har røykt, slår barnets hjerte mye raskere for å få nok surstoff.

- Vanligvis binder surstoffet ( oksygenet ) seg til de røde blodlegemene. Når du røyker tar kullos denne plassen.

- Konsentrasjonen av den nikotinmengden du fordeler på din store kroppsvekt vil også bli fordelt på barnets lille kropp.

- Nikotinet får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen. Dette gjør at barnet både får mindre surstoff og næringsstoffer. Kullos som er en svært giftig gass som finnes i sigarettrøk, forsterker dette.

 

HUFF!!!!!!! Slutter dere ikke etter å ha lest dette vet ikke jeg!! Dette var jo grusomme saker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sluttet å røyke rett før jul. Å så ble jeg gravid i februar. Er kjempeglad for jeg slipper å slutte å røyke under graviditeten. Det tror jeg er kjempevanskelig. Det er mye som er farlig for barnet. Og en ting er nok sikkert riktig at det nok er det beste å slutte å røyke når en er gravide. Likevel er det viktig å ikke dømme andre. Tror mange sliter med dårlig selvtilitt og stresser fordi de ikke klarer å slutte å røyke. Og stress er vel heller ikke bra for den lille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er vanskelig, men det er ikke til å komme forbi at disse ni mnd er du den lilles store vokter og beskytter. Jeg må innrømme at jeg dømmer. At det å røyke blir viktigere enn helsen til den lille. For uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det jo det som skjer. Akkurat på dette er jeg svart hvitt. NÅR MAN ER GRAVID RØYKER MAN IKKE. Og hvis gravide som røyker blir irritert eller stressa over det, så er det på grunn av dårlig samvittighet. Man forgifter sitt ufødte barn. Gir det dårligere sjanse for å vokse opp frisk. Morkaken tar dårligere opp oksygen. Jeg ser ingen gråsoner på dette feltet, de små i magen har ingen stemme, og er prisgitt sin mor. Da er det vår plikt å gi optimal sjanse fra dag 1. Det er vanskelig ja, men der er da vel ingen alternativ? Iallefall ikke for meg. Slutt på alkohol, fetaost og andre fantastiske mykoster, lettbrus, spekemat osv osv. Man må tilpasse seg situasjonen.

 

Om jeg støter noen nå så får det heller stå sin prøve. Håper jeg har gitt noen sparket i rumpa til å stumpe røyken. Det hadde vært flott. ;)

 

Ønsker alle røykere lykke til med å slutte.

 

Hmmmm, slagord?:

 

Tenk på den lille der inne,

Ikke ta en kreftpinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter at jeg tok testen og den var positiv tok det et par uker før jeg klarte å stumpe røyken helt. Var da kvalmen kom snikende jeg ikke orket tanken på røyk en gang, heldigvis tok det ikke lang tid før kvalmen forsvant og jeg ble bedre, men røykelukten klarte jeg ikke! Fikk helt avsmak på røyk og har ikke en gang stått ved siden av noen som har røykt siden.

 

Men å stumpe røyken er noe du må gjøre i ditt eget tempo, alle sier jo før jo heller, men hvis det stresser deg så er det bedre å ta en røyk om dagen enn å stresse med å slutte. Men det finnes nettsider som kan hjelpe deg og familie og venner er nok mer enn motivert nok til å hjelpe deg og støtte deg gjennom røykeslutten.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Det er ikke bedre med en røyk om dagen enn det stresset det medfører å slutte. Dette er helt feil. Ser som luckymummy helt svart/hvitt på dette.

 

Lykke til med røykeslutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...