Gå til innhold

Gutt på 4 1/2, uoppdragen eller bare "gutt"????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 4 1/2 som i min verden alltid har vært mye "gutt". Han elsker å tulle og fjolle, glemmer beskjeder, har mye energi (som av og til fører til noen uhell) osv. osv.

På det seneste har jeg begynt å bekymre meg for om andre synes han er uoppdragen når vi er ute. Han har noen søskenbarn som er "englebarn", og når vi er sammen med dem er han helt klart "bøllen" og den uansvarlige. Jeg prøver virkelig å lære han de alminnelige høflige ting, men det er som om han glemmer dem med en gang...

Han har stukket av hjemmefra en gang fordi han var sur på oss, gikk fra farmor da de var inne i en butikk og over veien fordi han skulle si noe til meg, glemmer å si ja TAKK og nei TAKK hele tiden, avbryter når andre snakker, glemmer å se seg for når han skal over veien, tja, jeg kunne visst fortsatt til jul... Her hjemme slåss han og faren temmelig vildt av og til, og han forstår ikke at det ikke er ok å slåss like vildt med andre fedre.

Samtidig er han veldig søt og god, snill mot lillesøster og andre som er mindre enn han. Så han er god nok, det er ikke det, men jeg er bare litt bekymret mht. alt det andre.

Hva kan man forvente av en på 4 1/2, og hvordan kan jeg lære han tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil tro alle de tingene du nevner er ting som skal læres.. men om man kan forvente at en på 4 1/2 år skjønner/får til alt dette vet jeg ikke.. min jente er snart 4 og kan nok sikkert gjøre mye av dette.. så tror ikke det er at han er "gutt".. men barn....?

å løpe over veien er noe som kan skje i den alderen.. de kan være uforutsigbare.. men det er jo viktig å lære de dette. han tenkte sikkert bare på at han skulle si noe til deg og glemte da det andre.. tror det er normalt...

vet om maaange barn som glemmer å si takk osv.. mine var kjempeflinke til det når de var under 2 år.. men enda så hender det ofte det at de glemmer å si det.. noen ganger vil de ikke si det engang...! men nå er jo ikke en på 4 år stor heller..:)

det viktige er vell at han er en snill gutt som du sier han er snill mot lillesøstera si. om han er snill med andre barn osv.. at han hører på deg når du ber om noe feks`? at han ikke løper rundt i butikker hele tiden og nekter å høre så det er umulig å ha med han på handletur??

Skrevet

Han er faktisk overraskende lett å ha med i butikken. Har en avtale om at det er helt greit å spørre om vi kan kjøpe ditt og datt, og det er ok å få lov til å se på ting, men hvis vi sier nei så skal han ikke hyle eller bli sur for det. Det respekterer han, og så sier han bare at han ville vise det til meg/ ønske seg det til jul/ fødselsdag. Aldri noen problemer på det området faktisk.

Jeg tror også at det er fordi han glemmer alle de ting vi maser om at de skal huske disse små. Hånden for munnen når du hoster-vaske hender etter å ha vært på do- sitt stille på stolen- heng jakken opp på plass-still skoene pent- spis pent- ikke leke med maten- rydd lekene på plass- ikke leke med lysbrytere osv. osv.

Kanskje vi skal finne 3 ting og fokusere på det, til han har lært det...

Skrevet

Min gutt på 3,5 år kan også være det jg føler er skikkelig "gutt". Noen ganger gidder han ikke si hei eller hadet til de som jobber i bhg. Han er full av energi og kan bli litt vel energisk til tider.. Han kan ha "vanskelig" for å høre og jeg føler noen ganger at jeg ikke gjør annet enn å repetere ting som "ikke hopp i sofaen", ikke kast hver ting du ser på veien ned på gulvet" osv osv. OG han kan også fremstå som det jeg føler lit "uoppdragen" sammen med andre barn.

Men han har mange gode og positive sider, flink til å takke for seg, holde handa foran munnen, ta vare på lillebror, vaske hendene etter å ha vært på do osv.

Men jeg tror rett og slett kanskje at de bare er full av energi og er litt sånn "pøbler" i den alderen.. Så får vi rett og slett bare gjenta til det endelig en dag sitter og samtidig rose veldig når han gjør de riktige tingene.

Men alle barn er forskjellige, noen mere energiske og lydhøre enn andre.. Så selv om de strekker tålmodigheten gaaaaanske langt til tider så får vi bare være glad for at de er den de er. Og jeg er sikker på at det blir folk ut av våres gutter etterhvert også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...