Pærefrø Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 er det bare speltmel i grov speltbrød? bare lurer egentlig... sitter å spiser det nå pga jeg får utrolig vondt i magen av vanlig brød....
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 det er nok helt sikkert forskjell fra brød til brød. men spelt har blitt dyrt fordi det er en "motegreie" så at de vil putte annet korn inn i brødet i tillegg til spelt er jo naturlig. les på posen
Pærefrø Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2009 Spelt brødet er sinnsvakt dyrt... koster 38 kr der jeg kjøper det.. men heldigvis så jobber jeg der, så jeg får det for 10 kr.. så siden det kommer fra en baker, så står det ikke på posen, og i innholdet på kassa(har egen knapp for å finne innhold) så står det sammalt spelt, spelt, vann osv... men hva er sammalt spelt? hva er det i liksom....Hehe...
It's all about me Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Er det noe annet enn spelt så står det, sammalt spelt er bare malt spelt ikke noe blanding. Men hvis du får så vondt i magen av vanlig brød burde du få deg sjekket for cøliaki. Mange cøliakikere får ikke reaksjon av spelt men det er like skadelig for kroppen som vanlig hvete. Skadelig da i form av at på kort sikt får kroppen dårlig næringsopptak og ofte lavt jernlager. På langt sikt øker det risikoen for benskjørhet og tarmkreft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå