Gå til innhold

reise til asia når babyen er 2-3 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mulig? er det dumt? må vel ta noen vaksiner først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk ikke lov av vår barnelege.Pga at babyen ikke hadde fått vaksinene den skulle ha.

Skrevet

okei. men er det ikke mulig å planlegge slik at den kan ta de før?

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det! Vaksiner eller ikke.

Skrevet

da dattera mi var 3,5 mnd, var hun med til kreta. er det greit da, eller ville du ikke gjort det heller?

Skrevet

Heller Kreta. Det kommer litt på om barnet ammes også. Det er jo ikke så lett å stole på vannkvaliteten med tanke på mme tenker jeg.

Med Asia tenker jeg for det første laaaangt hjem og for det andre kvaliteten på helsevesenet. Hva om hun blir syk og trenger legehjelp / innleggelse? Jeg hadde som sagt ikke turt.

Jeg hadde heller ikke gitt henne vaksinene for fort før avreise.

Skrevet

Vi reiste rundt omkring i asia i to mnd da minstemann var 4-6 mnd. Det gikk helt strålende! Han hadde fått trippelvaksina før vi dro, jeg fullammet - så mat var ikke noe problem. Ble ikke solbrent engang;)

Tar man sine forhåndsregler, går alt helt fint:) Vi fikk i alle fall en hærlig og uforglemmerlig opplevelse!

Skrevet

godt å høre at ikke alle er kritisk :) hvor gammel må babyen være for å få vaksina da? jeg håper jo selvfølgelig at jeg fullammer da, og det gjør jeg nok mest sannsynlig :) ammingen gikk i hvertfall som smurt sist :) det med innleggelse er jo selvfølgelig noe å tenke på..

Skrevet

Vet ikke hvor gamle de må være for å få vaksina. Hør med helsestasjonen:) Hvis jeg ikke husker feil, mener jeg de uansett burde få den et visst antall uker før avreise i alle fall.

Er selvfølgelig alltid en risiko å reise. Men, det er det jo med alt mulig annet også;) Har i alle fall alltid gått bra med oss - og vi har reist mye rundt om i verden med barna:)

Anbefaler deg å melde dere inn i norsk luftambulanse. Om dere da skulle bli utsatt for noe på reise, kommer de og henter!! Uansett hvor det er i verden! Phuket er forøvrig kjent for å ha et godt sykehus - om det er til Thailand dere skal!

Skrevet

okei takk for tipset!

det finnes jo babyer i asia også mener jeg :P

vi skal til filippinene.. :) (hvis det blir noe av)

Skrevet

Jeg har lest at tropiske strøk, (er vel inkl. asia) ikke er anbefalt før de er 15 mnd og ferdige med vaksinasjonsprogrammet. Tror ikke det går an å fremskynde det, for det er vel noe med hvor gamle de er. Personlig syns jeg det er litt egoistisk å ta sjansen (hvis det stemmer at det ikke er anbefalt, har bare lest det i foreldre&barn, tror jeg). Jeg hadde angret så sykt om det skjedde babyen noe bare fordi jeg absolutt ville til asia. Det er sikkert mange det går helt fint for (på samme måte som ikke alle dør av røyking;) ), men jeg ville aldri tatt sjansen. Går vel an å utsette det et år til barnet har fått vaksinene det trenger? :)

Skrevet

Er noen steder i Asia man ikke trenger vaksine. Jeg kunne gjerne gjort det. Har selv vært masse i asia og vet hvor jeg kunne dratt. Var selv på Gc da minsten var 2 månder var såååå deilig (skulle gjerne heller vært i asia =0) ). Var der 2 uker skulle gjerne vært der 2 måneder =0)

Skrevet

Jeg hadde aldri dratt før barnet mitt hadde vært 1 år, og oldemoren hans som er filipinsk anbefaler det heller ikke. Og familien der nede er helt gale etter barn og lengter, men de forstår dette alle sammen!

Ta heller en tur til sydligere strøk i Europa. Om du googler vil du se at mange barneleger fraråder dette.

Skrevet

Asia er stort. Har selv familiemedlemmer som jobber som lege i Malaysia. Han ville heller blitt syk der enn i Norge =0)

Skrevet

2girls=0)lyst på nr 3=0); at man ikke trenger vaksine noen steder, gjelder ikke det for voksne? Babyer har jo ikke fått de grunnleggende vaksinene som vi har enda.

Skrevet

jeg anbefaler deg og snakke med helsestasjon/helsesøster. Men selv hadde jeg aldri tatt sjansen på og dette . Det er en risiko du tar med barne ditt og vi er ikke negative, du spørr om råd og da må du tåle og få svar du ikke selv liker og høre også!!

Skrevet

Det finnes babyer i asia også, helt riktig;)

Men jeg TROR det er ganske mange flere babyer som dør der enn i norge, så jeg ville iallefall ikke brukt DET som et argument:)

Skrevet

Selvfølgelig er det delte meninger om dette. Noe annet villle jo bare vært merkelig:) Noen synes "det meste" er skummelt, men andre til tider tar "unødvendige" sjanser.

Asia er stort, og mulighetene er mange. Jeg vil poengtere at jeg, ikke én gang følte meg usikker/redd på barnas vegne, mens vi var ute og reiste. Vi valgte steder som var trygge og turistifiserte, der vi visste vi kom til å få god hjelp om noe skulle oppstå. Disse stedene er ikke de samme som for ti år tilbake i tid. De lever av turister, og gjør sitt ytterste og vel så det om man trenger hjelp til hva det skulle være!

Jeg tror, man må ta avgjørelsen selv. Helsepersonell vil nok ikke sende med deg et "god tur kort" i baggasjen, men det er jo ikke så merkelig. De må jo ha sitt på det rene, og kan jo derfor ikke anbefale NOE som kan represtentere en viss fare. Når vi derimot hadde bestemt oss for å reise, møtte vi ingen som var spesielt negative innen helsesektoren. Men, de var nøye med å poengtere hvor viktig det var at bebisen hadde fått de nødvendige vaksinene før avreise - så den signerer jeg:)

Det er bare du som kjenner din familie og dine planer - du vet nok best selv hva som føles rett for deg:)

Skrevet

Vi fikk ikke tatt den før, enda med at vi dro til Lanzarote da hun var 10 uker. Det fikk vi lov til.Barnelegen var ei flott dame fra India og hun forklarte oss viktigheten med å ha tatt vaksinene før en drar til td Asia eller Afrika, nettopp pga farlige/dødlige sykdommer.Pluss at ikke alle land har sykehus som er gode.

Skrevet

ÅÅÅÅ......Fillipinene er så utrolig fint!!

Det er et sted jeg absolutt vil tilbake til! Spesielt en øy som heter Boracay.

ang turen: snakk med helsesøster! den føsrste vaksinen får de når de er 3 mnd. og påfylling av den samme når de er 6 mnd og ett år. Hvis jeg har forstått rett så gjelder den vaksinen barnet får når han/hun er 3 mnd frem til han er 6 mnd. sjekk dette opp. Da vil det jo ikke være noe problem og reise etter første vaksine mener jeg da! Men ville absolutt tatt 3 mnd vaksinen før jeg hadde reist. Også burde du fullamme hele ferien med tanke på at det styrker imunforsvaret til bebisen!

en venninne av meg var 5 uker i Thailand når mini var 5 mnd og det gikk kjempe fint! (hadde da bare tatt 3 mnd vaksinen)

Vi var i egypt når sønnen min var 7 mnd og skal til Asia når han er 13 mnd.

GOD TUR!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...