Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Jobber på en bedrift der vi lager og selger mat. Ikke restaurant! Enkelte av de ansatte er ganske håpløse når det gjelder vasking, og renhold. Og sjefen har nå sagt at blir det ikke sjerpings umiddelbart, så blir det utskifting av enkelte personer. Dette er jo en muntlig advarsel..., må det også være skriftlig advarsel før oppsigelse?! Og er dette god nok oppsigelses-grunn?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Jeg vil si dette er god oppsigelsesgrunn. Renslighet er KJEMPE viktig når man er i et slikt yrke. Om det må skriftlig advarsel først også vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Dette er jo snakk om gjentatte brudd på regelverket. Ettersom dere lager og selger mat, vil jeg tro at regelverket for hygiene er pålagt av Mattilsynet. I så tilfelle er det snakk om gjentatte regelbrudd som er egnet til sette bedriftens driftstillatelse i fare. (For ikke å snakke om bedriftens renommé og kundenes helse..) Det er definitivt gyldig oppsigelsesgrunn! Hvorvidt det er nødvendig med skriftlig advarsel før oppsigelse, er jeg litt usikker på.
Mikroline Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Det hjelper ikke hva du mener om denne saken, eller hva som er fornuftig, men hva som er juridisk rett. Antakelig er det ikke graverende nok for å bli sagt opp direkte. Ta kontakt med fagforening og hør. Jeg tror arbeidstaker står sterkt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå