Gå til innhold

litt i sjokk etter 3d ultralyd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på 3d ultralyd for et par dager siden og fikk vite at babyen har leppe eller ganespalte..ble ganske sjokkert med en gang, men jordmor sa at dette kunne være bare et skår fra leppe og opp til nesen. Så ikke ut som nesen var berørt hvertfall..men de kan ikke se om noe er i veien med ganen. det kunne jo vært verre men allikevel blir man i en sjokk-tilstand med en gang..babyen må opereres når den er tre mnd.

er det noen andre som har opplevd dette eller vet om noen som har gjennomgått det samme? trenger en oppmuntring..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! Jeg har ikke noe kjennskap til noen eller noe,men jeg tenker at det er"fint"at dere har fått vite det på forhånd slik at dere har tid til å undersøke litt og forberede dere på at de første månedene innebærer litt ekstra utfordringer.

Når det gjelder leppe/ganespalte er det jo så mange flinke kirurger nå så det vil nok ordne seg for dere!:-)

Men...jeg trodde at de kunne se det på ordinær ultralyd??eller er det kanskje litt tidlig.

Lykke til uansett!-baby blir det :-)

Skrevet

De kan se det på ordinær ul, men da kommer det jo an på hvordan baby ligger, vi fikk ikke sett så mye annet, men vi har et bilde av haka, leppene og nesa (faktisk) hun inni her lå så vanskelig til at vi måtte tilbake når det gjaldt hjerte. Men jordmor sa at hun hadde hel munn og hake og nese i hvertfall. Jeg synest også det er kjempefint at man får tid til å forbered seg litt, det er jo et sjokk, men jeg tror det er lettere å være sjokkert mens baby er inni magen enda, så kan det jo være at man blir lei seg og reagerer på en slik beskjed også, og da er det jo greit å kunne være lei seg før baby kommer, så slipper man å ligge der etter mange timer med strevsom fødsel, og bli overrasket/redd/sjokkert over en leppe som ikke er hel. Denne typen "unormalitet/missdannelse" er bare en bitteliten bagatell, det repareres som regel med bare en liten operasjon og det blir som regel ikke synlig. Jeg tenker som så at de "verste" missdannelsene er de vi ikke kan se..... ting vi ikke kan vite noe om før de er kommet ut og gjerne ikke før om de blir et halvt år, jeg håper vi slipper å oppleve det da. Men jeg lurte på en ting: tok dere Folat når dere lagde baby og noen mnd ut i svangerskapet??

Skrevet

Min førstefødte er født med leppe kjeve og ganespalte. Det ble ikke oppedaget før hun vavr kommet til verden :)

Verdens vakreste lille jente! Hun er 9 år nå og har blitt operert på Rikshospitalet tre ganger, første gang var hun 3 mnd. Da lukket de leppa hennes og rettet litt på nesa. Andre gang var samme uka som hun fylte 1 år, da lukket de ganen. Den 3. gangen var poliklinisk, da var hun 4 år og de pyntet litt på leppa hennes da den var sydd sammen litt skjevt så den røde kantlinjen matchet ikke helt.

Hun begynner nå om ca 5 uker å regulere ganen litt fra hverandre da spalten gjør at kjeven på den siden er "trangere" og matcher ikke underkjeven. Denne reguleringen er en forberedelse til benmargsoperasjon som da er planlagt til høsten en gang. (ca 6mnd etter reguleringsstart)

hvert år var hun inne til kontroll hos tannlege og logoped de første årene før skolestart. Etter skolestart har hun vært til kontroll hos tannlege hvert halvår. Logopeden vil snakke med henne igjen det året hun fyller 10.

Det er masse god informasjon å få gjennom leppe ganespalteforeningen, bl.a angående mating, det er liksom en liten utfordring det å få i babyen mat da den har ganespalte, de med isolert leppespalte kan ofte ammes.

Det går også an å ringe inn på Rikshospitalet å snakke med de der inne. Plastik kirurgisk avdeling. :D

Nå vet jo ikke jeg om du hører til der eller på Haukeland, det er de to sykehusene som tar imot disse barna i Norge.

Hvis du lurer på noe eller har lyst til å snakke mer om det kan du sende meg en PM

Skrevet

Uff, det må ha vært et sjokk... Men som de sier over her, så er det jo godt å få vite det før fødsel, så du får lest deg litt opp og undersøkt litt... Og de har jo så mange flinke kirurger nå, så det går nok kjempe fint! :)

Men, kan jeg bare få spørre om en ting..?

Jeg leste en artikkel om leppe og ganespalte.. Der stod det at hvis du røykte i svangerskapet, så økte du risikoen for leppe og ganespalte.. Fikk litt hetta når jeg leste det, for jeg har ikke klart å slutte å røyke helt.. Men, har dere som har fått/skal få barn med dette røykt i svangerskapet ?

Er ikke ute for å ta dere for det eller noe, men ville bare spørre.. Trenger ikke å svare :)

Skrevet

takker for svar, trenger litt oppmuntring=)

Akkurat tilbake fra opphold på sykehus, driver og utvikler svangerskapsforgiftining i tillegg, så det har vært mye beskjeder å forholde seg til denne uken.

Har fått enda litt mer info om leppe/gane-spalte, og sett på ultralyd en gang til. Men de kan jo desverre ikke se om det er spalte i ganen. Det som vi fikk se var at babyen har et skår i leppa. Men dette behøver ikke være ille. Vi får nok tilbud om operasjon ved riksen.

baby i juni: nei, har ikke rørt sigaretter, alkohol, eller tabletter. Tok folsyre både før og etter påbegynt svangerskap. Ble utsatt for passiv røyking i begynnelsen der jeg jobber..vet ikke om det har noe å si..men har visst denne misdannelsen langt ut i slekten på samboer sin side. Så da har nok det litt innvirkning.

prøver å tenke positivt=) dette kan bli litt tøft,men gleder meg uansett masse !

Skrevet

baby^i^juni Nei, jeg har ikke røkt eller drukket noe alkohol i svangerskapet og heller ikke før jeg ble gravid :D. Andre rusmidler ville jeg ikke rørt heller uansett.

Skrevet

Heisann!

Eg er født med leppespalte, og ble operert for dette når eg var 3 mnd på Haukeland sykehus. Hadde og en mindre kosmetisk operasjon på selve arret over lippa når eg var 16 år.

For meg har det ikke vært noe problem å leve med dette, selv om eg har fått spørsmål om hvorfor eg har dette arret. Er ikke redd for å svare på det heller, for dette er noe som ganske mange har, eller kjenner noen som har.

Man kan nesten ikke se på meg at eg har leppespalte, og når man tenker på det at eg ble "sydd sammen" for 24 år siden, og eg fikk "allerede da" et bra resultat.

Skjønner godt sjokket, og det at du fikk vite det nå før fødselen er bra tror eg. Mamma fikk jo ikke vite noe, og de hadde visst bare fjerna meg fra rommet, uten å si noe til mamma, for så å spør om ho ville se meg eller ikke.. Sjølsagt ville ho se meg!

MASSE LYKKE TIL!!!

Skrevet

Hei.

Sender deg gjerne en privat melding med vår historie, men det er ikke registrert noen profil på deg.

klem

Skrevet

godt å høre fra noen som har litt erfaringer m dette=)

Million dollar baby- har nå en profil, send meg gjerne deres historie!

Skrevet

Har sendt deg melding:)

Skrevet

takker=)

Skrevet

Hei, vil bare sende en liten oppmuntring, selv om jeg ikke har noe erfaring med dette selv. Vet bare at dette er en av de vanligste "misdannelsene", og at i dag er de veldig flinke til å gjøre korrigeringer på dette. Det er så mye annet som er myyye verre og alvorligere. Vi har alle her ingen garanti for å få et "gjennomsnittlig" barn, men selvsagt håper man alt er i orden. Du skal se at dere forelsker dere totalt i lille jenta deres, og at hun og dere får god hjelp fremover. Dette blir ikke noe problem. Lykke til!

Skrevet

Man vil selvfølgelig at alt skal være fint med den lille,men det er heldigvis en bagatell som fikses greit,og du vil nok få verdens fineste lille baby uansett,kan sikkert være godt og være forberedt samtidig som man sikkert tenker mye på det,men da har du fått "sjokket" nå og er forberedt på det.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...