Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har en mamma som har hatt psykiske problemer før/etter skilsmisse for ca 4 år siden. Hun har ikke kunnet jobbe på 3 år nå, ikke at hun ønsker det slik, men takler det ikke. Hun har angst og depresjoner, pga hatt noe alkholproblem. Mor og far var gift i over 20 år og vi er 3 søsken. Jeg er minst. Søsteren min har gjort det meste for mamma, pappa har gjort svært lite. Mamma klandrer pappa for masse og har mye sinne mot han hele tiden. Alltid hans skyld hvis noe skjer og han burde/må hjelpe henne mer i følge henne selv. Pappa tjener mye og har alltid forsørget familien. Mamma har vært hjemmeværende og vi hatt en VELDIG god barndom, hvertfall helt til jeg ble 12-13. Alltid trygghet rundt oss til da, tryggheten var det mamma som skapte. Hun var alltid der for oss når trengte noe, men fikk jo aldri kommet skikkelig tilbake til arbeid før pappa ville skilles. Hun har vært innlagt flere ganger og har fått noe hjelp av kommunen. Hun er nokså frisk nå, men sliter mye pga det økonomiske. Hun har lite penger, men eier en leilighet og har fått mndpenger av pappa, som tar slutt i 2010. Saken er at først så hadde hun kjøpt en splitter ny PC som sluttet å funke, hun kranglet i et år og måtte hele tiden kjøre PC til Oslo fordi de måtte se på den gang på gang. Hun har ikke bil og var slitsomt å be om tjenster av andre hele tiden. Ingen av barna hennes hadde lappen før nå i vinter. Hadde selvføglig gjerne kjørt den datan om jeg hadde kunnet! Så fikk hun oversvømmelse fordi sluket var tett, så vannlekasje fra huset over(hun bor i sokkelleilighet) ned på soverommet, så rant kloakken ut gjennom sluket en dag, også har hun fått fuktskader på soverom og i stuen. Det dugger alltid på vinduene, det er rått/dårlig luft også videre. Fuktskaden kommer utenfra muren på soverommet og i stuen. Byggmesteren som også eier husetover henne har sagt han skulle fikse muren i 2 år, før hun flyttet inn også, men aldri gjort det. Fuktskadene oppstod denne vinteren og huset er fra 1997 ca. Mamma har ikke gjort noe unormalt med leiligheten, hun røyker riktig nok inne, men lufter alltid svært godt og er flink til å ha vinduene oppe. Alle disse skadene, utgiftene og problemene har blitt litt for mye for mamma. Det skjønner jeg jo veldig godt. Fuktskadene blir jo heller ikke dekket av forsikringen( sannsynligvis hvertfall) Jeg syntes det er så vondt at livet skal være så urettferdig mot henne. Uten alle de byggningsproblemene og ekstra utgifter hadde hun klart å gå på kurset sitt og begynt å søke jobber til høsten. Så frisk var/er hun egentlig nå. Nå har hun sunket helt ned igjen på mange måter. Uflaksen tar jo aldri slutt-itillegg har hun hatt prolaps, influensa på influens osv. Jeg er så redd for at hun ikke skal orke mer og gjøre noe alvorlig. Hun har truet med det mange ganger og vært dypt nede mange ganger før, men nå kan ikke jeg heller se noen annen utvei enn en dyr en.... Hun har ikke råd til å ta opp mere lån eller store utgifter. Hun takler heller ikke å måtte selge og flytte på seg en gang til. Hun sier pappa skal hjelpe henne med penger nå. Noe han kanskje burde, men saken er at pappa som egentlig tjener bra er litt usikker på jobben sin i disse finanskrisetider. Jeg har akkurat fått 100 000 til boligkjøp, og det skal liksom også min bror og søster få en eller annen gang iløpet av livet. Jeg er yngst og gravid, og i litt mer uheldig situasjon enn de sånn sett. Mamma gleder seg veldig til å bli bestemor, men får ikke lov å være i nærheten av ungen før hun har sluttet å røyke. Noe som er svært vanskelig for henne akkurat nå..... Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å samvittighet til å be pappa gi mamma penger når jeg akkurat har fåttt så mye selv. Syntes hele situasjonene er veldig vanskelig for oss barna, mamma og pappa og alle andre invovlerte. Man begynner jo å bli ganske lei etter 3 år, men samtidig er man jo veldig glad i mamman sin og utrolig redd for å miste henne. Hun er jo også lei etter så mange år med god råd, så plutselig svært dårlig råd og ingen barn eller mann rundt seg. Hun bor 40 min unna med bil ca. Hun er jo derav mye mer ensom også..... Hva kan man gjøre? Kan man ikke gjøre annet enn å vente? Skulle ønske det fantes noen måte så mamma bare kunne få fikset leiligheten på 1-2-3 og få lov å prøve å leve sitt eget liv uten så utrolig mange uforutsigbare DYRE utgifter og så mye uflaks. Tenk om hun kunne få tid til å bare tenke på seg selv og bli bedre, og kose seg med barnebarnet sitt og barna sine........ Dette ble veldig langt.... Håper noen har noen gode råd eller tips... Kanskje erfaringer.... Litt motløs datter som skriver her nå.....
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Huff, hørtes ikke noe kjekt ut dette her nei. Men en ting jeg reagerte litt på: Skal hun ikke få være rundt barnebarnet sitt iden hun røyker? Skjønner at du ikke vil ha ungen din med inn i et røykehjem, men hun kan da røyke ute, og så lenge hun ikke røyker PÅ ungen din, bør et vel gå greit? Litt utenfor det du spurte om dette her, men men.
Miss Misantrop Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Hvis det hadde vært min mor hadde jeg dratt med meg moren min til legen (om det hadde vært mulig) Og forklart foldene til legen slik at hun får et dagtilbud og en ordentlig trygd. Kanskje dere kunne flytte et sted der mor kunne bo med dere? Jeg hadde nok ikke bedt pappan min... men jeg hadde nok prøvd å spinke og spare slik at mor fikk det hun trengte. Lykke til. Det varmer å se at noen bryr seg så mye om sin mor.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Har ikke så mye jeg kan hjelpe med her heller, men reagerte litt på røykingen. Høres ikke ut som et press mammaen din burde ha nå, særlig ikke med alt annet som foregår. Det er ikke sikkert det gjør ting bedre og slutte, kanskje verre. Og jeg ville sjekket forsikringsselskapet. Kan vel hende det går ann og dekke noe.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Syns det er dårlig gjort av deg å ikke la moren din komme i nærheten av barnet ditt fordi hun røyker! Så lenge hun venter ett par timer fra siste røyken og vasker seg på hender så må hun da få lov til å holde barnebarnet sitt!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 Vente et par timer? Er ikke det litt overhysterisk? Halvtime må da holde?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 HI her. Ang det med røykingen så er det ikke et krav fra meg, men min samboer. Vi får se om han er så streng på det når den tid kommer. For meg er det greit at mamma evt røyker ute også vasker seg og venter litt med å holde babyen. Og jeg legger selvsagt ikke noe press på henne ang det nå, når ting er så vanskelig. Skjønner at det hørtes litt strengt ut. Jeg håper at mamma uansett klarer å slutte å røyke fordi hun ønsker selv, ikke fordi vi skal presse henne altså! Hun er sånn at enten er hun frisk ellers så er hun syk. Noen dager kan vi snakke om bekymringsfulle ting som normale personer uten at det har noen innvirkining. Ang det med legen så er mamma masse hos legen. De kan ikke hjelpe henne noe mere.... Velferds Norge fungerer bare til en viss lengde har vi erfart etter mange møter med klinikker og institusjoner og trygdesystemer. Vi får nok dessverre ikke hjulpet mamma så mye økonomisk, har akkurat kjøpt oss vår første leilighet, skal flytte hjemmefra og har baby på vei. Men som sambo sier, jeg får få meg en godt betalt utdannelse så vi kan hjelpe henne mer med det økonomiske siden. Så skulle gjerne hjulpet henne på andre måter... Jeg bryr meg selvsagt masse om mamman min og vil hjelpe henne mest mulig, hun gjorde jo alt for meg før hun ble syk.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 her røyker no mannen som er far til barna. men ikke inne da. kunne ikke falt meg inn at han ikke skulle få sett barnet sitt liksom.. hun har vel sitt å stri med, om ikke du skal ta fra henne dette også? du kan jo evt foreslå at hun kan komme hjem til dere når hun vil se barnet? men ungen dør nok ikke om du stikker innom med ungen i leiligheten hennes heller. kan høres ut som leiligheten til din mor er helsefarlig å bo i da. rart at hun får influensa på influensa. kan være sopp kanskje? hun bør jo bare ikke bo der. non mulighet for at hun kan bo hos dere en stund da? hvordan har du tenkt å bruke de 100000 du har fått av din far da? kanskje du kan hjelpe din mor med noen av de? låne henne penger så hun kommer seg litt ovenpå igjen? eller har ikke du noen inntekt nå, sånn at du ikke har annet? er jo ikke helt vanlig å få så mye penger heller, så kanskje du kan avse litt? har ikke din mor inntekt i det hele tatt? sosialstønad? håper det ordner seg for din mor ihverfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå