Gå til innhold

Må man vaske lammeskinnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei

Er det noen der ute som vet om det er nødvendig å vaske lammeskinnet før man tar det i bruk?

Bor i en liten leilighet og har ikke så god mulighet til å tørke dette igjen da det virker som dette er laaaaang prosess.

Men vil jo ikke at det skal være farlig for den lille å ligge på det heller da.

Har kjøpt det på barnashus så skulle tro de ikke brukte noen farlige midler i det osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke nødvendig å vaske det nei.. men jeg anbefaler det dersom du har kjøpt skikkelig lammeskinn, ellers lukter nurket lam i veldig lang tid!! det fikk vi erfare:)

Skrevet

Hehe... det lukter ikke noe av skinnet da, kan det bli lukt av babysen likevel?

Dama på butikken sa jeg burde vaske det pga at det kom til å røyte siden det er langhåret, men tenkte jeg heller kunne børste skikkelig jeg da...

Man må vel tørke dette i mange dager og på gulv uten varme osv?

Eller har du noen triks til tørking kanskje??

Skrevet

nei, da lukter det nok ikke av babyen.. hos oss luktet skinnet bare litt, men lille nurket luktet virkelig!!

vi hang det bare over dysjen, der det er varmt.. da tok det ca 1-2 dager før det tørket.

Skrevet

ok. har bad på 1 kvm eller noe sånt... hihi...

Det ble ikke hardt skinnet da når det hang i varme?

jeg fikk høre det skulle ligge å tørke og så jeg aner ikke hvor jeg skulle gjort det.

Skrevet

jo, ble hardt.. men det ble det da vi la det på gulvet for å tørke også:) eneste forskjellen var at det tok 5 dager lengre tid når det lå på gulvet.. bare bruk milo, og milotøymykner så går det nok så bra, om du bestemmer deg for å vaske det i det hele tatt:):)

Skrevet

Ein skal ikkje bruke milo til lammeskinnet. Det fekk eg beskjed om då eg kjøpte, fordi ein då vaskar vekk lanolinet. Eg kjøpte ullsåpe på nøstebarn for å vaske eit brukt skinn. kr 27,- Dei sel og såpe til skinn i barnebutikkar, trur den er litt dyrare. Men trengs kanskje ikkje så mykje såpe når det er nytt? Har no vaska det arva skinnet 4 gonger i maskina på 30 graders ullprogram (var godt brukt), og det ser ut til å ha gått bra. Så skal eg fryse det eit par døgn for å bli kvitt evt midd, etter tips frå nøstebarn.

Skrevet

Har faktisk vært ute og kjøpt enn sånn ullshampo da, for jeg skulle vaske det helt til jeg fant ut at d tok så lang tid å tørke det osv :o)

Hvordan tørker du skinnet da?

Gikk å lukta på det å prøvde å nappe av løse hår i hele går, men det lukter ingenting og det er ingen hår som løsner så spørs om jeg bare lar det være denne gangen...

Skrevet

Barnashus skinnet er nok behandla så det lanolinet er nok fjerna alikavel... Så å vaske det med milo er helt greit. Ville satset på milo uten parfyme jeg da.. Med tanke på den lille.(milo skal jo være ren kjernesåpe, og det er jo de såpespona som nøstebarn selger også, så da så..). Men ullshampoo høres fint ut det og :o)

Og ja; jeg ville ansolutt vaska det først -særlig siden det kommer fra barnas hus... På barnas hus her i byen ligger de bare i en svær haug, så for alt du veit kan det ha vært noen skikkelig ekle hender og klatta p det... eller blitt slengt rundt på gulvet eller gud-veit-hva... ;o)

Skader ikke å vaske det ihvertfall!

Sleng inn et badehåndkle i maskina sammen med skinnet(så dunker ikke trommelen under sentrifugering), og sett på ullprogramm 30grader. Det går helt fint -LOVER. Har fire skinn her i huset og de har blitt vasket på denne måten hundreogørti ganger. (forhørte meg hos produsent først, og hun jeg snakket med på telefonen sa at det var faktisk slik hun vasket sine skinn også)

Heng det til å tørke, når det begynner å bli litt tørrere så strekker du det godt innimellom, -da blir det ikke hardt. Eventuelt kan du ta det i tørketrommelen på skåneprogram (Idet gjør jeg)

Børst skinnet når det er tørt. .

Skrevet

Tusen takk for tips :o)

Må bare spørre slenger du det i tørketrommelen rett etter at du vasker det eller etter at du har hengt det tørt litt? alt som gjør jobben litt enklere gull nå :o)

Skrevet

så jo faktisk nå at det er ett ullprogram på tørketrommelen også :o)

Håper det er ok å bruke det?? også henge det til videre tørk og strekke?

Har jo også klad lufts tørkings osv... er jo litt dyrt å måtte kjøpe ett nytt pga litt latskap da... hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...