Gå til innhold

Hvor lenge tar dere folat?


Nory

Anbefalte innlegg

Leste et sted at de fleste gravide spiser for lite folat og at man gjerne kan spise folat-tabletter hele svangerskapet. Hadde egentlig tenkt å slutte etter i uke 12 men ble nå usikker.

 

Og blir man kvalm av folat? Ser noen har skrevet det her inne. Helt ny info for meg. Trodde jeg hadde lest det meste om det å være gravid og kvalme de siste ukene, men det har virkelig gått meg hus forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har så og si sluttet å ta forlat nå, men skal forhøre meg med jormor når jeg skal dit neste tirsdag. Har tatt folat helt siden august + mange andre viteminer o.l. Er drittlei av tabletter i alle form....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er nå gravid med nr 2 og har en sønn fra før på 8 måneder. Da jeg gikk gravid med han fikk jeg beskjed da jeg var på ultralyden at jeg kunne slutte å ta folat - tilskudd. Det var i uke 18 ca.

 

Har ikke hørt noe om å bli kvalm av folat. Ingen jeg kjenner har reagert på det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar nå en liten folatpause nå.

 

Jeg begynnte med folat før jeg ble gravid, og ble da kvalm . Jeg tok en pause, og kvalmen opphørte.

Så begynnte jeg på igjen den pp jeg ble gravid, og jeg ble kvalm. Har nå tatt folat og vært kvalm i alle ukene. Er i dag 8+1. Har nå ikke tatt folat på 3 dager. Og i går var jeg ikke kvalm i det hele tatt:) men er litt kvalm i dag.

Men så er usikkerheten om det er svangerskapskvalme eller ikke? Skal uansett ha en pause til fredag tenkte jeg. Bare for å sjekke.

Har kjøpt spinatsuppe, og brokkoli ( inneholder mye folat) lik at jeg får i meg folat gjennom kosten.

 

Tenker også at det er først i de siste årene at folk har begynnt å folat. Og at det heller ikke taes folat i mange andre nordiske land i svangerskapet. Så føler ikke at jeg risikerer noe av at jeg kutter litt ut. Ingen i min slekt eller samboers slekt har hatt ryggmargsbrokk.

 

Jeg spiser vanlig sundt kosthold med salat eller grønnsaker hver dag. Så tror ikke mitt daglige kosthold er det verste.

Tror heller folaten er viktig for de som nesten ikke spiser mat i det hele tatt(anorektikere) eller de som nesten bare spiser junk, og er alergisk mot "grønnsaker".

 

Dette er bare sånn som jeg tenker det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigst å ta folat de tre første månedene av svangerskapet, da 400 ug/dag. Man kan gjerne fortsette å ta folat gjennom hele svangerskapet, men da anbefales 200 ug/dag. Så da kan man enten ta tilskudd annenhver dag eller dele tabletten i to og ta hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg blir kvalm av folat- det vet jeg for når jeg har hatt pauser- både før og etter jeg ble gravid så var jeg ikke kvalm. Fikk tillatelse av jormor å slutte med dem i dag! Er kanskje 12 uker i morgen...sånn ca ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var hos legen i går. Var da 12 uker akkurat. Hun sa jeg godt kunne slutte med folat siden ryggmargen er ferdig utviklet. Så bye bye folat. Føler litt på meg at det er den som har stått for mye av kvalmen så skal bli spennede å se. Føler meg faktisk litt bedre i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest og hørt er at du bør starte med folat når du prøver å bli gravid. Deretter ta folat de tre første mnd av svangerskapet. Jeg er i uke tolv nå, og har tenkt å stoppe etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg gikk gravid anbefalte min lege å ta det hele svangerskapet grunnet at nyere forskning tyder på at det kan hindre morkakesvikt sent i svangerskapet.

Nå har jeg ikke noen link eller noe å henvise til, da jeg ikke har googla det for å finne mere info. Men det var i allefall det min lege, som har jobbet som fødselslege, fortalt meg...

 

Uansett morkakesvik eller ryggmargsbrokk bør man vel være disponert for dette for at det skal være en reel risiko, men som oftest er det jo greit å være på den sikre siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor sa at jeg kunne slutte med folat nå, fordi det var viktigst de 3 første månedene, og egentlig litt før du ble gravid hvis du plana det.

Det hun derimot sa jeg måtte fortsette med gjennom hele svangerskapet var å ta OMEGA 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første tok jeg folat til jeg var 6 mnd på vei, og det samme har jeg tenkt å gjøre denne gangen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...