Gå til innhold

spm om skattesystemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid innbildt meg at vi ikke har flat skatt i Norge. Altså at man betaler prosentvis høyere del av sin inntekt etter hvor mye man tjener. Da mener jeg utenom toppskatt og slikt.

Men jeg ser at på skatteetatens hjemmesider står det at skatt av personinntekt er 28 %. I tillegg betaler man en trygdeavgift (7,8%?)

Er det bare grunnfradraget som på en måte regulerer dette da? Og hvorfor trenger man så mange kompliserte tabeller? Og hvorfor trekkes man 36% hvis man feks tjener 400 000? Det er jo langt igjen til toppskatt da. Jeg som var helt sikker på at jeg visste en del om skattesystemet vårt...

Noen med peiling som vil forklare meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen, altså?

Skrevet

Dessverre, men jeg kan dytte - for jeg syntes spørsmålet ditt var interessant.

Skrevet

Fortsatt ingen? Jeg som hadde stort håp om å bli opplyst i dag...

Skrevet

Etter skatteloven er det to beregningsgrunnlag; alminnelig inntekt, og personinntekt.

Alminnelig inntekt beskattes med tilsammen 28 % (satsen er bygd opp av blant annet kommune- og fylkesskatt). Her tas det blant annet hensyn til de fradrag man har.

På personinntekt er det toppskatt og trygdeavgift. Dette gjelder kun arbeidsinntekt. Arbeidsinntekt inngår også i alminnelig inntekt, og skattesatsene kan derfor sies å være progressive, der 47,8 % er høyeste sats for arbeidsinntekter.

Når det gjelder eksemplet ditt gir skattekortet anvisning på 36% fordi du skal betale skatt på alminnelig inntekt og trygdeavgift (35,8%).

_Kort og upresist_ men hvertfall noe til opplysning:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...