togutter Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Når man ikke har fast jobb? Tar man utg.pkt i det man tjente sist mnd, eller et snitt av siste mnder?
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Jeg er i fast jobb, og da fyller arbeidsgiver ut hva jeg ville tjent hver mnd hvis jeg var i jobb, sånn gjennomsnittlig hvis man ikke har fast lønn, jeg jobber turnus og min arbeidsgiver har skreve det jeg tjener på det meste på en mnd.... men er du ikke i fast jobb går de vell ut i fra hva du tjente de siste mnd 3 mnd
togutter Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2009 okei.. så har man hatt dårlig lønn de siste 3 mnd er det kanskje bedre å sykmld seg?! Jeg skjønner ingenting av dette, og NAV Trondheim er ikke så veldig behjelpelige må jeg si..
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 du får like mye i svangerskapspenger som i sykepenger....det er samme grunlaget...også er det jo dumt å bruke opp sykepenger kvota hvis du har krav på svangerskapspenger
januarsurprise Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Mener du svangerskapspenger eller foreldrepenger? Utregningen for svangerskapspenger og sykepenger er likt. Du kan slå opp på lovdata.no og se kapittel 8 i folketrygdloven(sykepenger) og §14-4 ang svangerskapspenger. Men jeg trodde kanskje man måtte være ansatt et sted for å ha krav på sykepenger/svangerskapspenger?? Det vet jeg ikke sikkert altså (man kan jo være ansatt som ekstravakt - trenger ikke gå i fast turnus/stilling). Som hovedregel er opptjeningsperioden for sykepenger/svangerskapspenger siste 4 uker før sykemeldingsdato. Men ingen regel uten unntak.... Hvis det er foreldrepenger du mener må du ha hatt inntektsgivende arbeid 6 av siste 10mnd. For å regne ut foreldrepengene mener jeg at man skal regne det som er mest fordelaktig for deg - siste 4 uker, siste tre mnd el. siste 6mnd. Men dette er jeg litt usikker på, men vet hvertfall at det er mer enn én måte og regne på, og at man må følge med litt selv for ikke å gå glipp av penger man har rett til. Jeg har fått etterbetalt forholdsvis store beløp både dette og forrige svangerskap/permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå