Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 flere enn meg/oss som sliter? jeg føler at bunken med regninger bare vokser og vokser.. vi har mer regninger enn vi har penger.. ser ingen vei ut av dette rotet.. men vi har jo kun oss selv og takke.. men vi innser jo begge at vi har et problem og ønsker å få hjelp med det. nå er det kun mannen i huset som er i jobb.. jeg er kun vikar,og den siste tiden har det ikke vært behov for ekstra hjelp,så jeg har ikke jobbet på snart 6 uker.. så det hjelper jo fint lite på økonomien vår. vi ønsker så inderlig å få orden i økonomien vår,så at vi kanskje en dag kan få muligeten til å eie vår egen bolig. men slik som ting er nå er alt bare mørkelagt. det sliter på forholdet vårt også. skulle ønske vi kunne fått lånt penger å fått bet all drittregningene å heller hatt et fast beløp hver mnd på lånet som vi har bet ned regningene med.. noen som har noen gode råd til oss?..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Samma her.... Har hatt ufattelig mye rot i forbindelse med nav og studier og lån... alt hopet seg opp. Sendte mail og brev om å få delt opp i fast beløp hver måned. Så er det bare å få det unna.... Tar tid men det går!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 ja,er klar over man kan få delt opp osv..men det blir fort penger av det også..har jo nesten ikke noe til overs da til mat og det.. det måtte ha funnet en gjeldsordning i bankene der man kunne fått tatt opp et lån for å bli kvitt all drittn..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Hva med gjeldssanering? Hør med kommunen du bor i. Ved gjeldssanering går alt dere tjener til gjeld i 5 år, og dere får det som regnes som man minimum må ha å leve på. (For mange er det mer enn de ville fått igjen hvis de skulle betalt alle regningene selv). Etter de 5 årene er dere gjeldfrie. Så bør du jo finne en annen jobb hvis det er mulig. Hva med vikarbyrå?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Lag et møte med banken din, ta med alle regninger og papirer og be om hjelp. Vis dem hva dere pr nå betaler på i mnd, og se hva et samlet lån vil komme på.. Kanskje de kan hjelpe dere! Svigermor hadde et par kredittkort lån som hun betalte masse masse på i mnd.. Så ringte hun banken, og der sa de at de kunne gi henne et lån som tilsvarte det hun betalte på, og da ville hun betale mindre pr mnd - pga bedre rente i banken. Det er verdt et forsøk.. Evt prøv sånn gjeldshjelp ting i kommunen. Mannen min har 190 000,- i inkasso gjeld.. og ca 130 000,. i studielån... Det er jeg som har ordnet opp i sakene og fått betalingsordninger. Nå betaler vi ca 6500,- i mnd tilsammen på hele gjelda hans, og det minker sakte men sikkert.. Vi har huslån i tillegg, så her går det bare akkurat i 0,- hvver mnd.. Men det varer heldigvis ikke for evig.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 er på jobbleting,men vi bor på en såpass liten plass at det er ikke så lett å få seg jobb. har søkt på to stillinger,men svarfristen er ikke før i slutten av neste mnd,så vi går nok blakke en mnd til.. vurderer å si opp sfo plassen til eldste barnet mitt. da sparer vi trossalt 2000 kr i mnd på bare det. ellers så selger jeg unna de tingene vi ikke bruker,som barneutstyr,møbler o.l.. vi har ikke noe lån fra før heldigvis.. men kun disse inkassodrittene.. har jo kun oss selv å takke. vi har vært alt for sløve,å da er dette takka vi sitter igjen med. og opp i alt rotet kom baksmellen på skatten.. så nå sitter vi virkelig fint i det.
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Hjelpes, da. Må jo si opp plassen når du går hjemme og ikke har penger. Ellers så bør du senke kravene betraktelig og få en jobb. Alle innkjøp utover MÅ HA er vel forbudt når en har inkasso.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 Kommunen har gratisk gjeldsrådgiver, det er gjerne et godt sted å starte. Men ta høyde for en ting, det er ikke alle som er flinke! I tillegg kan du ta kontakt med GOA, søk dem opp på nett. De hjelper også, og kan anbefale gjeldsrådgivere som fakisk gjør den jobben de skal. Det å komme seg ut av slikt uten å ha fast eiendom eller lignende å ta pant i er vanskelig men man har jo en fordel også, man mister ikke huset! Vi går e runde nå for å rydde opp, men har heldigvis bolig som ikke er belånt opp til fullverdi, i tillegg tar jeg opprydningen selv, siden jeg jobber med slikt til daglig. Men det er tungt, vondt og vanskelig! Ekstern hjelp er noe av det smarteste man kan skaffe seg! Anbefaler forresten at du starter selv, og kjøper dere litt tid ved å sende en felles mail om situasjonen og be om bero i en mnd, slik at ikke videre pågang blir gjennomført før dere har fått dere noe hjelp. Påpek at det kun er videre pågang og ikke renter som skal stilles i bero, ellers er de gjerne ikke samarbeidsvillige:)
MrsMilla Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 Joda dere har vel kanskje tråkket i salaten. Men da er det bare å ta seg selv i nakken og gjøre det som må gjøres: 1) Du må skaffe deg jobb. Ikke bare noe ekstra, dette er et viktig punkt! 2) Sett opp et realistisk budsjett!! Ta utgangspunkt i bankutskrifter, og kutt alt som heter klær, reiser osv. 3) Ta kontakt med inkassobyråene og forklar situasjonen. Samle alle regningene, sjekk hva som må betales når, og prøv å få avbetalingsplan på de dere kan. Om dere ikke klarer å betale innen fristen må dere sørge for å få et lån som kan nedbetale all kredittgjeld. Sjekk med banken, så kan dere få bedre rente også. Kanskje dere kan bake det inn under huset, ellers må dere kanskje finne kausjonister... 4) Fra nå av må dere prioritere riktig: Først alle regninger, spesielt regninger som er i nærheten av inkasso, deretter mat og forbruk. Når gjelden er betalt husk å sette av noen tusen hver måned på en konto for buffer for senere mulige problemer. Skaff dere en bok, der noterer dere ned alt dere bruker penger på, hvor mye og hvilken dato, absolutt alt. Dermed får dere mer kontroll over forbruket deres. Nå er det bare å jobbe som dyr for å komme over kneiken, ellers kan dere få problemer med å i det hele tatt få lån til egen bolig senere! Husk at det er dyrt å være fattig! Hilsen økonomen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå