Prinsen & spiren Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Hei, hei. Titter innom fra 2. trim. Jeg er ei jente på 21 som går 2 året på høgskole og har termin 12 august. Går ut i sommerferie fra 2. juni, og så er planen egentlig å komme tilbake på skolebenken med en gang etter fødsel. (Så fort det lar seg gjør altså..). Jeg har bare 1 fag neste år, og det tilsvarer ca 2 dager i uken. Planen er at pappaen som er i full jobb skal ta 1-2 dager perm, mens jeg fortsetter på skolen. Vi er bare fem stk i klassa og lærerne er flinke til å tilrette legge, så oppstår det noen problemer blir lille gutt med på skolen. Det jeg lurer litt på er; hvordan man søker om støtte? Jeg får jo støtte fra lånekassen, men sambo skal jo jobbe 3 eller 4 dager og være hjemme 1 eller 2 dager i uken. Hvordan går vi frem? Vil vi tape mye økonomisk? Kan han velge å få hundre prosent lønn i 44 uker..? Er litt blank på det her..
Vil Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Hei, for at far skal ha rett på permisjon i det hele tatt må mor ha jobbet minst 50 % i minimum 6 av 10 måneder før fødsel, så det spørs om han har rett til noe ettersom du er student. Men dersom han har rett tar dere bare ut all den permisjonen han vil, (unntatt 6 uker er forbeholdt mor) som maksimalt er 38 uker med 100 % lønn. Dersom han vil jobbe deler av uka, tar han det ut som graderte foreldrepenger (eget punkt om det på NAV sine sider), som vil si at han kan spre permisjonen utover en lenger tidsperiode, og altså forlenge permisjonstiden. (jeg skal ta ut graderte foreldre penger. Skal jobbee 35% i 4 måneder underveis i permisjonstiden, og får dermed 6 uker lenger permisjonstid.)
lillemeg:) Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Heisann... jeg er i samme situasjon som deg og skal gjøre det på samme måten (har termin 26 mai) Når det gjelder stipent, er det bare å sende inn fødselsattesten etter at barnet er født også omgjør de det automatisk øånet for det året til sipent og når det gjelder perminsjons fordelingen råder jeg deg til å snakke med en saksbehandler på nav, evt hente søknads balnketter der:)
Prinsen & spiren Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2009 lillemeg Er det mulig å få sendt deg mld her inne? Har noen spørsmål.. heh. Er så greit når det er flere i samme situasjon! =)
svirrehodet Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Slik-soker-du/ http://www.lanekassen.no/templates/PageWide____12934.aspx og her finner du søkeskjema. og til den første som svarte: pappaen har rett på perm så lenge mammaen studerer eller jobber. Etter du har sendt inn søknad (du må legge ved fødselsattest og lønnslipp til sambo, evnt innvilget permisjon fra lærestedet) går lånekassen gjennom hvor mye du har rett på, sannsynligvis 100% lån og stipend. arb.plassen til mannen din tar seg av hans permisjon og hvor mye han får..
Kickie Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Ta en titt på denne og: http://www.barnimagen.com/forum/thread/137321043 Her står det litt om gradert uttak. Tror det er det som er aktuelt for dere siden han bare skal ha fri 1-2 dager i uken.
lillemeg:) Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Er ikke "så inn" i dette på denne siden jeg, men må jeg lage en profil da eller??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå