MrsMilla Skrevet 17. mars 2009 #26 Skrevet 17. mars 2009 Ja forresten, for å illustrere hvor mye han har tjent på deg....: Ta totalgjelda deres, 2700000 og gange dette med ca. gjennomsnittlig rente i fjor, eksempelvis 6%, del på to og gange med 28% som er fradraget deres og se! Eksempel med 2700000, 6% gjennomsnittlig rente.... 2 700 000*0,06/2= 81 000. 81 000*0,28= 22 680. I dette tilfellet skylder han deg 22 680 kr! Det er mye penger!!! Altså for hele 2008. Sett deg ned og regn litt på det, du skal ha igjen temmelig mye!
MrsMilla Skrevet 17. mars 2009 #27 Skrevet 17. mars 2009 Glemte en viktig detalj, pass på nå om du får din del som eiendel på ligningen. Uten gjelden din kan du ende opp med å betale formueskatt fordi dere har så skjevfordelt gjeld og eiendeler! Det hadde jo vært surt når dette ikke skal være med!! Vil han ikke betale deg tilbake, kan du jo bare holde igjen husleia til fjorårets fradrag er jevnet ut, og så kun betale ham netto pr. måned! Det er jo faktisk ikke mye han kan gjøre med det, spesielt siden han skylder deg mye penger... hehe
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #28 Skrevet 17. mars 2009 Nå har jeg ikke orket å lese gjennom alle svarene, så det kan hende at noen andre har sagt det samme tidligere. Når man er to som står ansvarlig for et lån, så er det alltid en som står som hovedlånetager og den får automatisk ført opp alt av renter, og dermed skattefordeler, på seg. Når man fyller ut selvangivelsen, så kan man flytte deler eller hele beløpet over på den andre som står som medlånetager uten å gjøre noe ulovlig. Hvis jeg var deg, så ville jeg sørget for å få flyttet halvparten over på meg sånn at det blir rettferdig og du får tilbake din del. Men når det er sagt, så har jeg aldri skjønt de som bor sammen og har barn sammen, at de ikke har hvertfall delvis felles økonomi. Her går alt i en pott selvom vi har hver våre kontoer og det ville ikke vært i tankene til samboeren min å la meg sitte igjen med så lite penger at jeg ikke hadde engang til å gå til frisøren en gang i mellom eller kjøpe meg noen nye klær. Det lureste hvis dere hadde hatt felles økonomi ville jo også vært å betale ned på kredittgjeld ettersom det stort sett er veldig dyre lån, men når dere først har delt økonomi og du ellers ikke får noe av hans "overskudd", så bør du få din del av dette overskuddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå