Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Samboer forventer å få igjen mye på skatten, han regner med ca 40 tusen eller mer.. han forteller om sine fornuftige planer om å betale ned på kreddittgjelda si..og ja, det er jo vel og flott det... MEN..han glemmer en viktig ting.. Nemlig at jeg ble medeier i huset fra april i fjor... huset står på han, jeg er bare medeier..og dvs at han kommer til å få fradragene for huset på papiret...og på konto seff...han er ikke enig i at jeg skal ha en del av kaka..men jeg mener jeg skal det da.. siden vi ikke har felles økonomi og deler alle utgifter på to!!! det skal sies at han tjener ca 40% mer enn meg, og at han sitter igjen med en god del mer enn det stakkarslige lommerusket jeg har igjen nå alt er betalt hver mnd.. men han blir pottesur når jeg nevner det..og mener jeg er grisk..og bare vil ta fra han muligheten til å betale ned på gjelden..jeg vil jo ikke det..men jeg vil ha det som er mitt..når jeg endelig kan få noe til overs for en gangs skyld.. har ikke vært hos frisøren på 1 år..ikke kjøpt meg klær heller..det er rett og slett ikke noe til overs for min del når alt er betalt hver mnd..hadde derfor sett frem til å få igjen litt på skatten.. nå kvier jeg meg til oppgjøret kommer... fristende å bare si han kan ta alt..og bite i det sure eplet.. noen råd???
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Du er medeier i huset. Hvordan ble du det? Kjøpte du deg inn? Har dere to separate lån? Eller står lånet på han og du betaler likevel halvparten av det? Hvis du bare er medeier 'i navnet' så har du ikke krav på noe mener jeg. Men betaler du halvparten av lånet, skal du også ha halvparten av skattefradraget. På selvangivelsen bør dere dele lånet likt på begge. Hvis det er slik at dere er blitt enige om at du skal være medeier og være med og betale likt på lånet, og dere ikke har noen som helst kontrakt, ligger du tynt an. Blir det slutt en dag sitter du igjen med ingenting og han et stort flott hus... så forlang en samboerkontrakt den dag idag og få disse tingene på plass.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 jeg kjøpte meg inn i huset og står ansvarlig for halvparten av lånet..betaler også halvparten.. dette er tinglyst og papirene er i orden.. det er ikke det det står på.. det er vanlig at et hus avregnes på en av partene..i dette tilfellet min sambo.. han mener derfor at pengene han får igjen er bare hans.. jeg er uenig..han kaller meg grisk... men jeg er jo ikke det...jeg vil jo bare ha det som er mitt.. han er vel mer grisk som vil ta alt når jeg har rett på halvparten at det han får igjen pga huset er begges??? frustrert!! HI
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Det er vel bare å skaffe dokumentasjon på hvor mye du har betalt i renter det året du har vært medeier. Forhåpentligvis har dette gått automatisk, men hvis ikke må du få dokumentasjon i banken. Klart du skal ha fradrag på rentene du har betalt med dine egne penger!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 mener seff bare det han får igjen pga rentene på huset..ikke de andre fradragene hans.. lurer på om han kanskje misforstår litt der... men han blir sinna med en gang jeg prøver å ta det opp.. HI
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 takk, det var det jeg mente også... men han steiler bare jeg nevner det..tror kanskje han tror jeg vil ha halvparten av alt han får igjen...men det er jo ikke det jeg vil!!! HI
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Herlighet. Han skal jo ikke ha rentefradrag på renter han ikke har betalt. For en idiot. Du får bare fortelle ham at det ikke er verken du eller han som bestemmer hvordan det blir. Du sender opplysningene som skal sendes skattemyndighetene, og så er det opp til dem å bestemme hvem som skal ha hva. Du stjeler ikke fra ham, han må respektere at loven skal følges.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 Samboern er hovedlåntaker på alle våre lån. (ca 2.7 mill) Og dermed er det også han som får skattenytten av det. Men vi deler så klart pengene. Vi bor jo der sammen, og det er ikke sånn at bare han betaler regninger, selv om han tjener mer enn meg. I fjor fikk baksmell på 10 000 og han fikk igjen 12 000. Da var det jo helt naturlig at vi brukte de pengene han fikk igjen på å betale min baksmell. Hadde ikke vært i våre tanker engang å ikke gjøre det sånn. Blir litt sjokkert over at man er voksne nok til å være samboere, men ikke voksne nok til å samarbeide med med økonomien...... Er for ille når jeg hører samboere hvor den ene er ute på byen med venner osv, fordi den tjener masse, mens den andre parten må holde seg hjemme fodi den ikke har råd....Skjønner seriøst ikke at det går ann.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 takk, det kunne jeg sikkert gjort... men problemet er at vi betaler huslånet fra en Felleskonto i hans navn.. har dette noe å si??? det vil jo se ut som om det er han som betaler huslånet.. men jeg setter jo inn penger til halvparten av huslånet hver eneste mnd!!! hmm..lurer på hvordan dette kommer til å gå...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #10 Skrevet 17. mars 2009 der har du vårt økonomiske forhold i et nøtteskall.. han har mye til overs, jeg har ikke noe.. kjekt.. og når jeg endelig har krav på noe..så mener han jeg ikke skal ha det!!! og kaller meg grisk som ikke unner han de pengene... han forstår ikke at det også er mine penger!!!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #11 Skrevet 17. mars 2009 Da skjønner jeg ikke hvorfor dere har 2 separate lån? dvs du ditt og han sitt så får dere begge skattefradrag uten og krangle om pengene!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #12 Skrevet 17. mars 2009 det hadde selvsagt vært det enkleste..men det ble ikke sånn når vi bestemte oss for at jeg skulle kjøpe meg inn.. hadde ikke trodd det skulle bli sånn som dette her..fytterakkern... men tror jeg bare lar han få det som han vil...så slipper jeg ubehaget det medfører å lage en sak av dette.. sikkert feil av meg å gjøre det sånn..men jeg er vant til å ha lite penger...hvorfor ikke fortsette med det??? jeg er jo vant til å sitte hjemme når han er ute, se hvor fin han blir på håret når han går til frisøren annenhver mnd..hvor mye han koser seg når han kjøper seg nye klær osv...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #13 Skrevet 17. mars 2009 Det er aldri lurt å ha fellskonto i bare et navn, om det skulle bli slutt står kontoen på han og han kan påstå at pengene som står der er hans. Sørg for å få navnet ditt der. Eller dere oppretter ny fellskonto med begges navn og der begge har bruksrett.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #14 Skrevet 17. mars 2009 Mener du det seriøst? Det er absolutt ikke du som er grisk, det er det mannen din som er, han "stjeler" jo ditt rentefradrag! I tillegg unner han deg ikke litt ekstra i hverdagen, men insisterer på å dele utgiftene likt på tross av forskjellig inntekt... Hvor i alle dager finner dere disse mennene? Her står vi også begge anvarlig for lånet, men siden mannens navn står før mitt på lånepapirene, kommer hele fradraget på han. Halvparten fører vi selvfølgelig over på meg før vi leverer selvangivelsen. Vi betaler forresten også lånet fra en konto i hans navn, det spiller ingen rolle så lenge ditt navn står på lånepapirene. Alle andre regninger går også fra denne kontoen, og vi setter inn et fast beløp hver måned begge to. Han setter inn nesten dobbelt så mye som meg... Siden han er den eneste som har muligheten til å jobbe overtid gjør han det jevnlig, men da overfører han også litt penger til min konto. Han kunne jo ikke jobbet på kveldene om ikke jeg hadde tatt ansvaret for ungene og det som må gjøres her hjemme, så da drysser det litt ekstra på meg også når han har jobbet. Vi deler hus, hjem, familie, liv, sorger og gleder.. Selvfølgelig deler vi på pengene også!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #15 Skrevet 17. mars 2009 Ring saksbehandleren deres i banken og spør om det er mulig å bare bytte plass på navnene deres i lånepapirene uten at det blir mye jobb og kluss.. Hadde jo vært helt konge om de opplysningene som gikk fra banken til skatteetaten neste år hadde ditt navn først (uten at mannen din var blitt informert), da hadde nemlig du fått hele fradraget
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #16 Skrevet 17. mars 2009 Spiller ingen rolle hvilken konto pengene går fra. Du er ansvarlig for halve lånet, og derfor halve rentebelastningen. Krev dokumentasjon fra banken på at du står som låntaker på halve lånet, og send inn med selvangivelsen.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #17 Skrevet 17. mars 2009 Og denne mannan VIL du være sammen med? Du SKAL ha fradrag for de renter DU har betalt. AHr du 50% av lånet skal du ha fradrag for 50% av gjeldsrentene. Står lånet på dere begge men lik ansvarbyrde vill jeg rett og slett ført opp halvparten av gjeldsrenten på det lånet på meg,- også (gjeldsverdien din) halvparten av rest på lånet pr 31.12.2008. Da vil det bli HAN som får problem med ligningskontor om han ikke trekker fra disse summene på SIN selvangivelse..Lever papirutgave og legg med papir hvor det står deres lån og frodeling av dette, gå til banken og få årsoppgave på lånet og send ved. (der får du også kopi av lånepapirene du og samboer signerte om han nekter deg det.). SÅ sitter han der da, men skjegget i postkassa når det endelig skatteoppgjøret kommer i juni..DU kan jo evt dra til ditt lokale likningskontor selv ved innlevering og få prate med saksbehandler..Bare for å være sikker på at papir kommer frem og at de er klar over HVORFOR du gjør det slik..Men det skal være fullt ut lovlig, og HAN får "smellen" med å få mindre fradrag....Bli han sinna/truer med å dra fra deg,- så er han vitterlig ikke verdt det..Særlig hvis kredittgjelden er hans alene...Men er det deres FELLES gjeld det er snakk om,- så er det jo egentlig ikke noe problem heller....
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #18 Skrevet 17. mars 2009 Deler dere utgifter i to? Her tjener også samboer minst 40% mer enn meg. Han betaler da en større prosentandel av fellesutgiftene siden han tjener mest. Han er nøye og har regnet på dette. Jeg vil si det er helt galt og feil at dere deler utgifter i to når dere har såpass ulik inntekt. Du bør å må gjøre noe med dette, du har jo rett og slett en GRISK mann!!! Tenk om det blir slutt, da sitter du igjen masse tapte penger.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #19 Skrevet 17. mars 2009 Anonym 1423 her.. DU kan nok ikke bare føre 50% på deg selv nei (har snakket med noen kolleger om det) MEN om du snakker med banken om å få med riktig papir fra de,- møter opp personlig og får snakke med kundebehandler på likningskontor og forklarer situasjonen så skal det ikke være umulig.. Tenk på hvor mange brudd det er hvert år hvor samboere deler på lån slik som dere..SOm samboere er det ALLTID den ene som sitter med gjelda og den må fordeles "Manuelt" hvert år ved innlevering av selvangivelse....Ved bitre brudd er det da kjempeenkelt for den ene å ta hele skattefradraget for lån og gjeldsrenter,- og det er jo rart om det ikke er mulig å gjøre noe for å unngå dette da:o) Begynn allerede nå du,- selv om selvangivelsen ikke er kommet enda..Dette skla du ikke godta og lar han deg ikke få noe av godene rentene gir dere,- så er han rett og slett en gjerrig gnier som får ha det så bra alene...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #20 Skrevet 17. mars 2009 Jøss sier jeg bare, denne mannen må ha noen usedvanlig gode sider på andre områder siden du er villig til å finne deg i dette. Sett han på plass! Det er ikke du som er grisk, det er han, samtidig som han er veldig egoistisk. Forlang det du har krav på, stå på kravene jente, og ikke la han styre deg på denne måten.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. mars 2009 #21 Skrevet 17. mars 2009 Han høres ego ut, spør du meg. Her er vi begge medeiere i huset, og medansvarlige for lånet, men selve lånet står på ham og betales fra hans konto/lønn. Men pga det betaler jo jeg endel andre regninger av min lønn, strøm, internett, kommunale avgifter, forsikring etc. Så jeg er jo med på det jeg også- han hadde da ikke greid å betale lånet uten meg-, og da får jo selvsagt jeg nyte godt av evt skattefradrag. Hvis han får mye igjen på skatten, så går jo de pengene til felles utgifter, innkjøp til huset eller andre ting som vi begge har lyst på/behov for. Det skulle nå bare mangle!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #22 Skrevet 17. mars 2009 SERIØST?? Dette hørtes ikke koselig, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #23 Skrevet 17. mars 2009 Veldig enig med de som sier at han virkelig må ha gode sider som gjør at du gidder å være i et sånt forhold... smålig, må jeg si, av din samboer. Høres jo ut som om han ikke skjønner enkel matte eller betydningen av rettferdighet overhodet! Er det så ille som du sier så ville jeg virkelig vurdert å snakke ham til rette og si at det er fullstendig urettferdig at du skal betale like mye i husholdet som ham dersom han tjener såpass mye bedre enn deg! Vi har hatt felles økonomi helt fra starten, og når den enes konto er tom bruker vi av den andre. Begge har tilgang på hverandres konto, har ekstra kort hver, og vi betaler de regningene som må betales uten å diskutere hvem som tar hva. Større investeringer avtaler vi alltid, og det fungerer veldig godt slik. Hva er grunnen til at dere ikke skal ha delt økonomi? Er det i tilfelle det skulle bli slutt? Og hva da med den skjevfordelinga dere har holdt på med i årevis..? Hvor rettferdig blir det?? Snakk ham til fornuft eller gjør deg ferdig med ham! Makan til grisk og egosentrisk dust...
MrsMilla Skrevet 17. mars 2009 #25 Skrevet 17. mars 2009 Dette er lett å løse: Han ønsker å ha fradraget, ok, da regner du bare ut hva du skal betale netto pr. måned! Sjekk med banken og få nedbetalingsplanen for hvor mye renter og avdrag som betales pr. måned. Dette vil variere hver måned, så da er det bare å regne på hva du skal betale neste måned: Ta halvparten av rentene for den aktuelle måneden og del på to (eks 12000/2= 6000) dette ganger du med 0,72 for å justere for fradraget han får på skatten (som er 28 %), altså 6000*0,72 = 4320. Deretter plusser du på halvparten av avdraget, eksemplevis 4000/2=2000. 2000+4320=6320 som er hva du nå betaler for den aktuelle måneden. Her er det bare å bytte ut tallene med de som gjelder for dere. I dette tilfellet skal du altså betale 6320 istedet for 8000. Om han krever at du betaler halvparten av bruttobeløpet og ikke lar deg få noen fordel av skattefordelen, er det faktisk han som stjeler penger av deg hver måned, og du betaler mye mer enn han på huset.... I dette tilfellet får han 1680kr av deg hver måned!!! Det handler jo ikke om griskhet, men om rettferdighet! Vil han betale mer enn deg i måneden? Tror ikke det... Og obsobs, Håper virkelig at du har sjekket at du står som medeier 50% i boligen i tilfelle det skjer noe mellom dere, så han ikke kan stikke av med fortjenesten her om dere må selge.... Greit å sjekke slike ting og lage avtaler mens forholdet er bra, for om det går ille (som skjer innimellom) er det for sent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå