♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Jeg er i gang med vasking av babytøy etc (på tide kanskje, har 19 dager igjen til termin, hehe). Men jeg ble usikker på, vasker man også dyner ? Og sånne "poser" (jeg har en sommerpose) ? Føler meg jo så utrolig dum - jeg vet jo ingenting, hehe ;-)
Plutselig_gravid Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Jeg vasker og vasker og vasker. Dyner også. Var ikke så nøye sist gang. Men, nå har det seg sånn at jeg får vann i munnen og er avhengig av å sniffe inn vaskeromslukt/nyvasket tøy lukt - så er nok halve grunnen til at ting blir vasket så nøye denne gangen ;) ;)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2009 Hehe, det kan vel kanskje ha noe med saken å gjøre ja, når lukten av vaskerom og nyvasket tøy gir deg vann i munnen *fnis* Er så usikker på det der med dyner, for jeg vasker jo selvsagt sengetøyet som skal utenpå dynen. Men det er kanskje like greit å vaske dynene også, for sikkerhets skyld. Når jeg allikevel er i gang, så er det jo ikke store forskjellen om jeg slenger inn et par babydyner også, hehe. Men hva med madrassen da ? (Altså, overmadrassen) Vaskes den også da, kanskje ?? Herlighet, så novise jeg er... *smiler oppgitt*
¤A-09¤ Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Har kjøpt gåsedundyne fra Andungen til knøttet, hvor det står at den helst bør renses vs å vaske den. Kommer derfor til å la den ligge i støvposen(?) den kom i frem til han melder sin ankomst. Vasker jo dynetrekket og laken som kommer i kontakt med han, så satser på at det skulle holde jeg:-)
Underveis --> Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Vasker bare klær og tøy som skal inntil babyhuden. Tepper, dyner o.l. bryr jeg meg ikke noe med. Får da være måte på ;-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2009 Ja, det er jo egentlig det jeg også tenker, at det viktigste er at det som kommer i direkte kontakt med babyhuden er godt vasket... Jeg hadde aldri trodd jeg skulle lure på så mye rart, men... ;-) Takk for svar !! ;-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2009 Hehe, det er sant det - er fort gjort å bli litt sånn "overhysterisk"... Man vet jo liksom ikke, og føler seg så utrolig uvitende (iallfall jeg som er førstegangs). Frem til nå har jeg klart meg bra, men plutselig nå blir jeg usikker på alt - har bare 19 dager igjen til terminen, og brått mistet jeg troen på mine egne instinkter og min egen fornuft, hehe ;-) Takk for svar, jeg tror jeg følger "flertallet" her. Dynene trengs ikke vaskes ;-)
prinsesse09lillebrøster10 Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 Godt jeg ikke er eneste førstegangs som tenker rare tanker! Kjøpte vogndyna i dag og har tenkt litt frem og tilbake. Kommet frem til det de andre sier her, den skal jo ikke nær barnet så derfor lar jeg være. Henger den heller ut til lufting før vi tar den i bruk Lykke til Mother2be! Ikke lenge igjen!
Sussi_med_nr.2 Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 Jeg vasker alt av klær og pledd til babyen. Men har ikke vasket dyne å madrassen, for som sagt har jeg jo vasket dynetrekk å laken. Tror nok at det går helt fint!
Maria1979 Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 vasker ikke dyner....men jeg hadde kjøpt en madrass det sto at burde luftes i 24 timer før man la på sengetøy...det så jeg ikke før etter at jeg hadde lagt på laken og jeg har ikke giddet å ta det av igjen...så litt slapp har jeg jo vært. Vasker tøyet og teppene(synes noen av teppene er så stive...) og jeg vasket en skinnpose(skulle vel strengt tatt ha renset den,men den var arvet og det luktet så røyk av den at jeg måtte ha litt såpevann følte jeg...og etter nioen runder med vann og såpe og tørking er den luktfri/fin ,men ulla sliter jo litt kan du si...så får se hva vi gjør.... Har i tillegg kjøpt voksipose,men synes de gamle skinnposene er litt koselige og....
Yvonne-78 Skrevet 18. mars 2009 #11 Skrevet 18. mars 2009 Ja vasker dyne,trekket på madrassen å alt,bruker så mild vaskemiddel som mulig,å skyllemiddel. Hører noen som vasker tøyet flere ganger,gjør ikke det jeg da,syns det holder med en gang.
blåpingvin Skrevet 18. mars 2009 #12 Skrevet 18. mars 2009 Jeg vasker alt. Opprinnelig hadde jeg ikke tenkt til å vaske vognposen i dun, men etter at en venninne reagerte på den, så tenkte jeg at det var like greit å vaske den også. Alt blir sannsynligvis vasket en eller annen gang i løpet av de årene babyen bruker tingene, så da tenker jeg at det godt kan vaskes før babyen kommer.
Mia29 Skrevet 18. mars 2009 #13 Skrevet 18. mars 2009 Jeg har vasket dynene også. Men vi har arvet. Så da synes jeg det var litt greit. Har vasket saueskinnet vi har arvet også. Mulig det var litt overdrevet. Men gikk veldig fint når jeg kjøpte en slik spesialshampo. Vasket det på ullprogram i maskinen. Voksiposen kommer jeg nok ikke til å vaske. Den får henge ute å lufte før vi tar den i bruk. Regner ikke med det blir behov for den før til høsten. Nå har jeg bestillt vår og sommer.
Chikita på overtid Skrevet 18. mars 2009 #14 Skrevet 18. mars 2009 Kan jeg spørre hvordan du tørker det saueskinnet? Har ett ullprogram på tørketrommelen, men på skinnet står det klar beskjed om at den absolutt ikke skal i tørketrommel ) Bor i en liten leilighet og har desverre ikke så stor mulighet for at det kan ligge å tørke.
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. mars 2009 Hehe, det kan være godt å vite at man er flere som lurer på alt mulig rart, ja :-) Høres ut som du ar kommet frem til en fornuftig løsning ! :-) Takk ! Det går fort nå ja,,, :-) Lykke til videre du også, tjomi !
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. mars 2009 Jeg ser det er veldig forskjellig her ja - noen vasker absolutt alt, andre nøyer seg med å vaske det som berører babyens hud direkte. Jaja, jeg får vel tenke litt på dette og se hva jeg bestemmer meg for ;-) Saueskinnet tenkte jeg å vaske, for vi har fått sånn langhåret, og jeg tenkte at det sikkert "røyter" veldig. Greit å kjøre det en vask først, tror jeg.
Chikita på overtid Skrevet 18. mars 2009 #17 Skrevet 18. mars 2009 Da vaske jeg endelig lammeskinnet - og når jeg hadde lagt det i maskina ringte selvfølgelig først en venninne og sa at lammeskinn ikke var nødvendig å vaske før bruk, så svigermor med samme beskjed... hehe... Jeg hadde skinnet i maskina på ullprogram i ca 15-20 min, men 2 min holder vist. turte ikke å kjøre noe sentrifuge på det jeg da, menhadde det i tørketrommelen på ullprogrammet som varer 4 min 2 ganger og har strekt det skikkelig og hengt det til tørk, og det ser heldigvis ut til at det går bra. Men hele oppgangen her lukter sau nå da... hihi Men det røyter forsatt så om jeg hadde fått begynt på nytt hadde jeg nok valgt å kun børste det. Babyen skal jo ligge med bomull under seg når det ligger på lammeskinnet og blir jo derfor ikke i berøring med skinnet så mye. Så får vi håpe at jeg slipper å vaske det så ofte ) Men fikk streng beskjed fra svigermor om at dyner og puter osv skulle jeg ikke vaske, det var bare tull siden alt er helt nytt og syntetisk )
bjoerg Skrevet 18. mars 2009 #18 Skrevet 18. mars 2009 om man er redd for lopper og utøy på ting som ikke bør/kan vaskes så kan man stikke tingene i fryseren. over natten feks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå