Nyttårs barn Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Hei. Er det noen her som har studert statsvitenskap eller offentlig adm? Lurer på å søke på dette studiet på uio. Er dette noe dere ville anbefale?
tante grusom master of law Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har en bachelorgrad med hovedvekt på statsvitenskap. Jeg synes studiet er veldig interessant og morsomt. Det er ifølge meg heller ikke så veldig vanskelige fag, spesielt når jeg sammenligner med jussen som jeg leser nå. Det er passe med pensum. Det eneste negative er at det er så mye obligatorisk deltakelse på seminarer etc. Synes det er unødvendig. Jeg kan anbefale statsvitenskap som studie, og det åpner jo for endel arbeidsmuligheter i når du er ferdig.
Nyttårs barn Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2009 Takk for svar:-) Jeg har nemlig lest endel jus (som privatist), og vet ikke helt om dette er studiet for meg. Har tatt 1 året. Så tenker jeg litt på offentlig adm og ledelse, ren statsvitenskap, internasjonale studier(ikke nok poeng til kravet desverre) eller nord amerika/europeiske studier. I flere av disse bachelorgradene er det mulig å ha mye statsvitenskap og ev ta en master senere. Føler at jussen er veldig regelbundet og at jeg strever med å se problem stillinger, skjønner du hva jeg mener.. Nå er det vel også utfordringer i disse andre fagene, forstår jo det, men de er kanskje ikke så krevende. Ble langt dette her, jeg er litt usikker på hva jeg egentlig passer til å studere nemlig : )
tante grusom master of law Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Håper jeg ikke tråkker noen på tærna nå, men jeg synes statsvitenskapen er som litt kose-juss, hehe Statsvitenskapen og pensum preges mye mer av forskjellige teoretikere og teorem enn hva jussen gjør. Jussen blir mer praktisk. Og det er MYE mer å holde styr på i jussen synes jeg.
Mom2Two Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Jeg tror at hvis du har tatt et år av jussen, og fortsatt ikke er sikker på at det er noe for deg, så synes jeg du skal velge noe annet. Jussen er et av de mest teoretiske studiene som er. Og ja, jussen er "regelbunden";o) Det er jo på en måte det man studerer da:-) Men jeg skjønte poenget ditt altså. Samtidig er det mye rom for tolkning, modning og egentenkning i jussen også, men metoden er ganske "stram", og setter klare grenser for hvilke "sprell" du kan foreta deg:)
Nyttårs barn Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2009 Hei igjen du, vi har jo snakket sammen før :-) Det er ikke så lett å få bestemt seg bestandig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå