Gå til innhold

Øyebet...behandles det fortsatt alltid med antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en telefon fra barnehagen nettopp. Jeg må komme å hente lillemann på 18 mnd fordi han har øyebetennelse. De sa at han kan komme tilbake imorgen etter han startet med antibiotika. Jeg sa at legen vår ikke gir antibiotika mot øyebetennelse hvis ikke øyet blir rødt, hovent og vondt. Javel, men da må han være hjemme til han er god da, sa hun. Er det sån i alle barnehager? Skal selvfølgelig ha han hjemme hvis jeg må men jeg trodde at behndlingen av øyebet. bare var å torke vekk pusset og at de kunne gå i barnehagen.

Siden legen vår ikke gir antibiotka så har jeg jo ikke noe valg. Må være hjemme fra jobb...ja sikkert hele uken:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gir ikke legen ut antibiotike? Jeg var på legevakta med dattera mi på søndag pga. øyebetennelse slik at hun fikk begynt med antibiotika dråper og hun kunne gå i barnehagen på mandag.

Skrevet

Slik jeg har forstått det så er det to typer øyebetennelse, en smittsom og en som ikke er smittsom. Dersom det er den smittsomme typen så må man få antibiotika dråper eller salve etter at doktoren har sjekket om den er smittsom. Dersom den ikke er smittsom så skyller man øyet hjemme flere ganger om dagen med kokt vann. Kan gå i barnehagen dersom den ikke er smittsom.

Skrevet

På legevakta tok de ingen prøver av henne. Bare så på øyet og skrev ut antibiotika. Ingen tester og ingen spm.

Skrevet

Begrundelsen for at han og legevakten her i byen ikke gir ut antibiotika er at det ikke trengs antibiotika behandling. Det går som regel over av seg selv og faren for antibiotikaresistens er stor ettersom øyebet. kommer mangen ganger i året hvis du er uheldig.

Skrevet

begge mine har fått øyedråper (antibiotika) den siste uken, og her tok de heller ingen prøver. Men det var vel liten tvil om at mine hadde smittsom øyebet. siden eldste smittet vesla som ikke går i bhg.

Forøvrig kommer det nok aldri til å bli slik at barn får gå i barnehage med øyebet.før de har begynt med antibiotika siden det er helt vannvittig smittsomt.

Skrevet

dette med øyebetennelser er det nylig kommet nye retningslinjer på..

Øyekatarr

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om barnet skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med øyekatarrsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Slik jeg leser dette kan ikke barnehagen kreve at du holder barnet hjemme til det er helt friskt.. Ta kontkat med smittevernlegen i kommunen om de ikke gir seg på dette...

Skrevet

tåpelig lege da! Da er det bedre å nekte å gi antibiotika 3 eller 4 eller 5 gangen barnet får øyebet. da, og ikke nekte alle... Men skjønner at det er kjipt for deg, øyebet. tar ca 1 uke å bli frisk av uten behandling.

Skrevet

Nja, jeg er faktiskt enig med min lege. Hvis man ikke trenger å bruke antibiotika bør man ikke bruke det. Jeg hadde en gang en pasient med kronisk øyebetennelse som var resistent mot all antibiotika. Jeg får sjekke litt rundt og så har jeg han hjemme hvis jeg må det.

Skal gå hente ham nå:) Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...