*søtesmå* Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Stellebordet begynner å bli kjedelig for lillegutt (snart 3 mnd) og jeg tenkte at jeg skulle friske det opp litt. Like mye for min egen del egentlig. Vi har en tom vegg ved stellebordet og vi savner mer oppbevaringsplass til kremer, kluter etc - og da tenkte jeg at jeg skulle sy en "organisator". Noe ala det man kan ha i bilen, som barna kan ha bøker, tegneutstyr o.l. i som henger på ryggen til setet foran. Men da til å henge på veggen. Hvordan går jeg frem? Jeg har symaskin, men skjemmes litt over å si at jeg egentlig aldri har brukt den (hatt den i nesten 5 år)... Hva slags stoff bør jeg bruke som "grunnstoff"? Og hvordan syr jeg den? Noen som har laget en slik før som kanskje har en oppskrift? Eller noen som bare er flinke og kreative? Jeg trenger hjelp! Og hvordan kan jeg ellers få stellebordet mer interessant for lillegutt? Håper på mange svar:)
Jordbæret <3 Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Heng opp en uro over det. Jeg hadde en sånn småvasktørker med små klyper til å henge sokker og annet smått på, den hang jeg over stellebordet. Da kunne jeg lett bytte ut hva som skulle henge over. Jeg brukte den jo til å tørke klær med og det syntes vesla ver kjempestas, spesielt hvis jeg ga den fart slik at den snurret rundt. Jeg hang den i en tråd slik at den kunne snurre ganske lenge. Når det gjelder å sy et sånt oppheng som du tenker på, er det ikke så fryktelig vanskelig, men litt vanskelig å forklare, så kanskje du skulle kjøpe oppskrift i en sybutikk, eller fra en sybutikk på nett? Prøv å leit litt rundt på nettet. Det er mange måter å gjøre det på. Jeg skal forklare en veldig enkel måte. Du måler opp hvor stort det skal være. Klipper opp stoff til bakparten i riktig størrelse. Jeg ville brukt et litt kraftig og stødig stoff til det. Så måler du hvor høye lommer du vil ha, og klipper en stoffremse i denne størrelsen, halvannen gang, eller dobbelt så langt som bakstykket. Øverst på remsen for lommene bretter du stoffet dobbelt og lager en løpegang som du trær strikk i. Strikken skal være omtrent så lang som bakstykket. Slik får du lommer som er litt rynkete og dermed gir bedre plass til tingene. Så fester du tøyremsen som nå er rynket i toppen pga strikken, fast på bakstykket. Nederst kan du enten rynke den ved å sy en søm som du trekker sammen undertråden, eller du kan bare fordele stoffet slik at det blir sånn passe jevnt, og så fester du med knappenåler. Du må brette inn den nederste sømmen slik at du får en pen kant. Så syr du den fast i hver side av bakstykket. Nå deler du inn til lommer ved å sy en søm der det passer å ha lommeavdeling. Du kan også sy enkeltlommer som du syr på bakstykket med søm helt rundt. Når du har laget så mange remser med lommer som du vil ha og delt disse av, kan du enten lage en pen kant rundt ved å sy en anne tøyremse rundt, eller du kan kjøpe kantebånd. Eller du kan bare brette kanten inn bak og sy en søm. opphenget kan være at du slår inn maljer og henger det opp, eller du syr en løpegang og trær inn en trepinne. Eller du lager hemper som du henger det opp i. Det var mine ideer. kunne sikkert forklart bedre, men du har kanskje noen i nærheten du kan spørre? Lykke til. Vil gjerne se sluttresultatet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå