Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Mener ikke slik usaklig hyling og skriking, men slik som i dette tilfellet: Min datter og jeg var på besøk hos ei venninne med en sønn på samme alder (ca 2,5 år). Jenta mi knuste en av lekene hans, ved å kaste den hardt i gulvet... Jeg ble sint og sa strengt til henne "fy! Se, nå ble leken til xxx ødelagt. Han ble lei seg han nå!" Med streng stemme ja, og jenta mi begynte å gråte. Var dette galt av meg? Venninna mi ble iallefall rasende på meg, for å snakke slik til datteren min, ville ødelegge selvtilliten hennes helt... Men skal man ikke fortelle barna at det de gjør er galt? For det var ikke et uhell eller noe, det var helt unødvendig å kaste fra seg leken på den måten. Hvem av oss er du enig med?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Absolutt enig med deg ! Jeg forstår derimot IKKE den mentaliten som er idag om at man på liv og død ikke må lære barn hva "nei" betyr, eller "fy" . Hvordan skal da små barn lære seg hva som er riktig og galt ? Nei, du gjorde helt riktig.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Helt enig m deg, du gjorde det riktige. Det synes vanvittig godt på endel barn (eldre barn) at de aldri lærte nei og fy osv fra de var små. Det er så mange drittunger som bare er frekke og driter i alle andre! Så har du de som faktisk har fått en oppdragelse hjemme! Forskjellen er stor!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Helt enig med deg ,Barn har ikke vondt av å få kjeft .Hvordan skal de ellers lære?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 Jeg får dårlig samvittighet etter å ha kjeftet på lillejenta mi, men jeg vet det er riktig av meg allikevel...
mirakelbaby Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 Jeg er helt enig med deg i at man skal fortelle barna at det de gjør er galt når de gjør noe sånt, MEN jeg er også av den oppfatning at det er helt unødvendig å heve stemmen eller bruke "sint" stemme. Jeg tror du når bedre frem hos barna ved å bruke vanlig stemme og snakke rolig til dem, og at du over tid oppnår et mye bedre resultat.. Barn forstår mer enn vi tror, og jeg synes det er helt unødvendig å "kjefte" så de begynner å gråte. Men når det er sagt så tror jeg vel heller ikke at selvtilliten til datteren din vil bli helt ødelagt av en sånn repremande en sjelden gang. Om det derimot blir daglig kost og man alltid tilnærmer seg barnet som har gjort noe galt med en rasende fremtoning så er jeg mer usikker....
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #10 Skrevet 17. mars 2009 sånne spørsmål som dette er egentlig nesten umulig å svare på uten å ha vært i rommet da det skjedde, og hørt hva slags tone du brukte.. Hva du mener med sint stemme er ikke godt å si... dessuten kommer det jo an på hvor sart datteren din er... At hun begynte å gråte _kan_ jo tyde på at du muligvis overdrev en liten smule?..
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #11 Skrevet 17. mars 2009 hvorfor får du dårlig samvittighet av å skjenne på datteren din?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #13 Skrevet 17. mars 2009 Jeg er ikke helt enig med deg. Du tok henne så hardt for deg at hun begynte å gråte. Det er ikke noe å skryte av, men det kan jo skje. Av og til er en litt hårdere enn hva man tenkte og av og til er barna litt sartere enn vha de vanligvis er. Men om en tar et barn og også et så unt barn for seg så strengt at det begynner gråte. Hun var heller ikke hjemme i vante omgivelser og det var utenforstående tilstede, alle momenter som gir økt utrygghet og øker ydmykingen. Jeg ville trekt henne godt inntil meg etterpå, og sagt unnskyld for at du var så altfor streng, og rolig forklart at slikt må hun ikke gjøre. Hun er 2,5 år, og er ikke et rasjonellt vesen som sådann, slik som voksne og større barn. Hun ødelegger ikke leken med vilje slik en skulle tro, for hun forstår ikke hva hun gjør. Hun kan forstå at den blir ødeagt og hun kan vite at det er galt eller at du ikke liker det, men hun forstår ikke hele sammenhengen allikevel. Jeg hadde nok blitt temmelig sjokka om en venninne av meg hadde gjort tilsvarende med sitt barn.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #14 Skrevet 18. mars 2009 enig i at man skal si ifra til barnet dersom det gjør noe galt. men "Fy" sier man til hunder. ikke til barn. "Nei" eller "det var dårlig gjort" passer bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå