Gå til innhold

Brannøvelse i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var brannøvelse på morgenen i dag. Da vi kom til vår avdeling begynte barn og voksne å gå inn igjen, var bare øvelse og barna hadde vært kjempeflinke. Da enkelte av barna hadde lekt et eller annet som gjorde at de hadde kledd av seg nesten alle klærne var jo unektelig noen av dem ganske kalde, de ble jo ikke kledd på da brannalarmen gikk. Jeg gikk forbi et par voksne som akkurat hadde levert barna sine som kommenterte "jah...brannøvelse i bare trusa nå..." med oppgitt mine.

Jeg tenkte ikke egentlig noe over det før etterpå: Skulle virkelig de voksne i bhg ha kledd på de 4-5 ungene som hadde kledd av seg, før de gikk ut da brannalarmen begynte å ule? Er det ikke fint å få barna til å skjønne at uansett, UANSETT, hva man driver med eller hva man har på seg skal man komme seg UT når brannalarmen går. Vise at man ikke har tid til verken det ene eller andre, det viktige er å gå ut.

Noen av barna gråt litt, vet ikke om det var fordi de ble redde eller var kalde, eller begge deler - men de voksne begynte jo straks de var kommet inn igjen å gjenta hvorfor det var viktig å gå ut, selv uten så mye klær, at dette gikk fint, nå skulle de kle på, barna var flinke osv. osv., er det ikke best at de blir trygge i en øvelsessituasjon? Og derfor opplever scenarioet så virkelig som mulig? Hvis det brant og barna trodde at de hadde god tid - for man må jo kle på seg først - da kan jo ting gå ganske så galt da..

Skal sies at barna har fått mye repetisjon på at nå skal det snart være brannøvelse, de har snakket om brann - hva som skjer, hva man gjør, osv. (har vi gjort hjemme også). Så hele greia kommer ikke ut av det blå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes bhg gjorde dette helt riktig jeg.

Går brannalarmen går vi ut, uansett hva vi gjør eller har på oss. Når det er øvelse er det jo ikke snakk om lange stunden de står ute heller, så jeg regner med at barna klarte seg helt fint den lille stunden:)

Flott at de gjør det realistisk, og at de snakker masse om det både i forkant og etterkant. Ros til barna var de også tydeligvis veldig flinke på:)

Skrevet

Barnehagen gjorde det meste riktig. Er alltid noen som bare MÅ kommentere alt. Hehe.

I bhg til Soff gikk brannalarmen uten at noen visste det på forhånd, og da måtte de bare gå ut sånn de var. Soff hadde ikke tøfler på engang, så strømpebuksa hennes ble jo klissvåt. Tror jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis brannalarmen hadde gått uforberedt, og noen hadde stoppet for å ta på henne sko... :P

Skrevet

Vi dro ut barna uten tøfler når vi hadde øvelse. Vi har 3 og 4 åringer. Og har helt siden høsten snakket om hvor viktig det er å alltid ha på tøfler. Så da øvelsen kom, og de vanlige barna hadde tatt av tøflene, måtte de pent ut i sandkassen UTEN tøfler..... Et par av de lærte da at tøfler har man alltid på, ellers kan det få konsekvelser...

Synst også de gjorde det rette, men det er jo litt kaldt da, forstår jo det, men er det reell brann, kan en ikke kle på 4-5 stk, da MÅ en komme seg ut!!!

Skrevet

Veldig viktig, derfor er det så viktig at de har på innesko også, i tilfelle de må ut på den måten.

På forrige brannøvelse på skolen til Storebror var det flere av barna som måtte ut i sokkene, fordi de ikke er utstyrt med innesko...dessverre..

Skrevet

Jeg jobber i bhg, og opplevde en ganske så utrolig situasjon da brann alarmen gikk kl 16.30, Det var 4 barn igjen, pluss meg og en mor. Brannalarmen går, Jeg gjør som jeg alltid gjør sier rolig til barna og mammaen som var der at nå nå må vi gå ut til den faste møteplassen vår.

Vi var på tur ut døra da mamman spør: "skal de ikke ha på jakke og sko??? "

Jeg svarer: "Nei nå skal vi bare går rolig ut til møteplassen vår."

Mamma drar til seg datteren sin og begyner å kle på henne. Jeg sier igjen at nå må vi gå ut. Hun blir drit sur og drar datteren etter seg ut.

Etterpå vil hun gjerne diskutere situasjonen med meg. Jeg sier at det viktigste i en sånn situasjon er å få barna i sikkerhet. (det er vell ganske åpenlyst...???!!!)

En uke etter er det foreldremøte og hun tar opp saken. Jeg forklarer min versjon og hun syns det er helt forferdelig at jeg ikke tok på barna klær. Og om datra hennes ble syk så skulle hun jammen sende henne i bhg alikevell for det var min skyld.....

Men da kan det hende at de andre foreldrene reagerte...hehe....fikk jammen støtte for at jeg prioriterte livet til barna ja.....Dama var ikke spesielt høy i hatten da alle kom bort til meg og sa de var veldig fornøyd med måten jeg hadde vært i situasjonen!

Skrevet

Jeg husker jeg skulle hente tulla og brannalarmen hadde gått, de stod på plassen i lite klær, og ho hadde en strømpebukse på, men sko hadde de på.

jeg skjønner godt at de ikke har tid til og kle på alle ungene, og vi skal vel ikke gjøre det selv hvis alarmen går. Og er det øvelse så må det jo skje på mest mulig riktig måte. Og det er og komme seg ut :)

Skrevet

Ha ha ha , må si at folk er forskjellige. Jeg hadde vært deg evig takknemlig om du prioriterte livet til barnet mitt foran å få på de jakke og sko:-)

Og om hun så fikk lungebetennelse (hvilket er usannsynlig etter så kort tid ute) så fikk det heller være sånn.

Godt å vite at bhg.ansatte har hodet på rett plass:-)

Skrevet

Det er jo rasende enkelt: heller forkjøla enn dau....

Skrevet

Barnehagen gjorde det rette. Skulle det være brann, så kommer nok ambulanse for å sjekke barna uansett.

På min jobb har vi fått beskjed om at vi skal ikke bry oss om medisiner til barna engang. Kom oss ut og ring ambulanse, som har med medisinene. Heller det enn å løpe til andre siden med rullestolen for å hente medisinene og på vei tilbake og ut - så blir vi omringet med flammmer.. Nei, man skal ut med engang.

Ambulanser og brannbiler har med tepper som barna kan være inni, til mor og far kommer.

Skrevet

kakemonstermosedamen

Jepp, det er faktisk ikke verre enn det. Men det virker jo som om noen foreldre (ifølge historiene over her) ikke har lært seg det at en brannalarm faktisk er en ALARM som forteller om fare...

Hjelper ikke mye med sko, jakke, lue og votter på når alt er fint smeltet inn i huden fordi man ikke kom seg ut med engang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...