Gå til innhold

Gir alle driks når dere er ute og spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På forskjellige steder; bar, restauarant o.l.

Jeg pleier å gi noe, men har venner som ikke gir 5 øre..synes det er flaut når de ikke gir driks, men de sier at prisene er så høye at de inkluderer driksen...?

Hva gjør dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis serivcen er bra gir vi 10%. Om det ikke er bra gir vi ingenting. Det er jo servicen vi evt betaler ekstra for

Skrevet

Stort sett, ja. Men det kommer an på stedet, servicen etc.

Skrevet

Hvis jeg synes at servicen og maten var god så gir jeg 5-10%. Hvis ikke gir jeg ingenting. I utgangspunktet er jo alt inkludert her i Norge.

Skrevet

Gir alltid driks (med mindre man bruker det som et statement ikke å gjøre det pga. totalt fraværende service f. eks)

Skrevet

Hvis mat og service er bra får de litt, ca 10%. Er det spesielt bra får de enda mer.

Servitøren må som regel dele med kokken, bare så dere vet det.

På pub tipser jeg ikke masse, men hvis ølen koster 48 og jeg gir 50 står jeg ikke og venter på de to kronene.

Hva mener folk med at det er inkludert i prisene på menyen, egentlig. servitøren/kokken har vel norges dårligste tariff (hvis de er så heldige å kjøre tariff) andre får bare grunnlønna og ingen tillegg for dårlig arbeidstid eller noe. Det er luselønn. Servitøren og kokken får lønna si og ikke noe mer, høres ut som vennene dine mener at 10% av inntejnte penger i løpet av kvelden blir fordelt på de ansatte.

Skrevet

gir kun vist jeg får bra service.

Skrevet

Sykepleiere og lærere tjener vel ikke så fett de heller. Pleier du å tipse de også om de gir deg/barnet ditt god service..?

Skrevet

Men det er jo ikke sånn at vi skal betal ekstra i veldedighet over de lavtlønnede... Da må vi jo begynne å betale ekstra til barnehagen også da. Assistentene der tjener jo ikke særlig bra... Om barna har hatt en fin dag kan vi jo gi en hundrings ekstra...

Skrevet

Det kommer an på hva slags sted det er og om servicen er god. :)

På steder med småmat, type kafeer og slikt gir jeg sjelden mer enn noen kroner. Men om vi er på et skikkelig sted så der maten koster mer så gir vi ofte kanskje litt mer også. Om dere skjønner.

Skrevet

ja gir alltid driks! men har jobba i serveringsbransjen selv da...så vet d er kjipt å ikke få :)

Skrevet

Tipser 10-15% om jeg er fornøyd. Bruker driks aktivt for å si noe om servicen; mer om den er svært god, ingenting om den er elendig. Den er forresten forbausende ofte elendig her til lands.

Skrevet

Phantom,

Jeg vet at de faktisk tipser de barnehageansatte i USA, ofte til jul og til sommeren. Da snakker vi ganske store beløp. Husker ikke akkuat hvor mye, men husker jeg ble overrasket da jeg fikk det fortalt. Blir vel kanskje deres "julebonus" og "feriepenger".

Kanskje man burde begynne med det her også. Barnehageansatte er jo skammelig dårlig betalt.

Skrevet

Jeg tipser alltid! Med unntak av at jeg får helt forferdelig service osv.

Tipser 5-15% kommer an på maten, servicen, helhetsopplevelsen.

Kokker og servitører er ofte underbetalte. Og tipsen er IKKE inkludert i prisen selv om den skulle være høy.

Når man jobber i utelivsbransjen må man ofte betale 2% ekstra i skatt pga tipsen man får inn.

Skrevet

Nei,det gjør jeg ikke.Det er dyrt nok allikevel når man er ute og spiser og drikker. Hvorfor skal de ha det da? Gir da ikke driks til butikkarbeidere,helsearbeidere osv heller fordi om de gir god service..

Skrevet

Ja, jeg pleier å gi litt ja som regel...noen steder gir jeg litt mer enn andre hvis det er veldig god service. Er servicen elendig og de som serverer sure og ufordragelige så kan det tenkes jeg faktisk lar være å gi noe overhode.

Skrevet

Alltid.

Skrevet

Ja om servisen er bra og maten er i orden så får de 10-20 %.

De færreste steder er prisen inkl driks.

Jobber selv på resturant og der er det ikke inkludert.

Jeg er faktisk alltid høflig og maten er bra, men ikke alle gir.

Husker en gang jeg serverte på 3400kr og ikke ett øre i tips. de satt der flere timer og jeg ga de gratis kaffe, påfyll osv.

Og en annen kunde skulle t.o.m ha tilbake 7 kr ;)

Vet det er mange forskjellige synspunkter, men her i Norge er ikke alle like flinke.

Skrevet

Det kommer an på sted og service.

Skrevet

jeg har jobbet i bransjen i mange år, og må si at jeg GREMMES og blir flau på andres vegner når de sier bastant nei til og tipse! kan ikke si at servitører er underbetalte, det er bare hvor enn velger å jobbe, men å sammenligne med at helsepersonell ikke får tips? tåpelig... man ser selvfølgelig ann resturanten man er på, og servicen, men er man ute å spiser middag, skulle det bare mangle at man tipser hvis servitøren gjør jobben sin, javel, så kansje kokken og får litt, men de har jo vært med på og gjøre opplevelsen god de og...mener ikke at man skal tipse for en kaffe altså, men syns det er dårlig folkeskikk og ikke legge igjen noe, for all løpinga osv.. hvis man ikke har råd til 5-10%- så holder enn seg hjemme!

oh engasjert her:)

Skrevet

Ikke nødvendigvis i barer. Kommer helt an på typen og hva vekselen er. Tipser alltid litt på restauratner, men gir ikke 10% om sørvisen og maten ikker er bra. Har jobbet på resteurant selv, og for meg var driks en viktig inntektskilde.

Skrevet

Jobber selv som servitør. Driksen er en god ekstra inntekt, men lønnen er faktisk ganske bra i min restaurant.

Jeg syns ikke folk skal gi driks hvis de ikke er fornøyd med sørvisen, men derimot tipse oss når de er fornøyd.

Er også en del som takker for veldig god sørvis, men ikke legger igjen en krone. Syns også det er greit med bare en hyggelig tilbakemelding.

Skrevet

er enig at i barer og kaffebarer blir det mye mynter... men man går bare ikke ut å spiser god middag uten og tipse, er gjerne sånne som forlanger og krever mest og! kommer man med en tier på ei regning på en 1000lapp, så tenker jegat personen trenger nok den j... tieren bedre selv,.. forstår ikke hva folk som ikke kan normal folkeskikk skal ut og gjøre...mener selvfølgelig ikke at det skal tipses hvis servicen er dårlig, for all del

Skrevet

Ja, jeg tipser alltid.

Med mindre servicen er helt elendig.

Synes ikke man kan sammenligne helsevesenet og servicenæringen. Helsepersonell har faktisk det nedfelt i loven om helsepersonell at de ikke har lov til å motta personlige gaver. Dette går på etiske prinsipper.

Og legge igjen litt penger for god service og\eller god mat synes jeg bare er hyggelig. Det er liksom ikke lovpålagt å få kvalitetsikret matserviring, slik det er med helsehjelp.

Skrevet

Nå spiser ikke vi så mye ute her til lands, men vi skulle gjøre et forsøk da vi fikk et gavekort på en restaurant etter et leilighetskjøp. Etter mye om og men for å få barnevakt, så dro vi avgårde. Og det gikk skikkelig dårlig. Vi ble sett surt på fordi vi hadde gavekort, måtte betale for vann, selv om de ved nabobordet satt der med to mugger vann fra springen, det ble høylydt gjort klart at dette tjente de såååååå lite på, at de MÅTTE ha betalt for vannet. Tror selv de på do hørte akkurat det.

Vel, vi handlet i tillegg for 495 kroner, og de fikk ikke ei krone i tips, og vi går aldri dit igjen. Enkelt og greit!

I utlandet tipser v ca 10%, både på restaurant og m taxi. Spsier v ute her hjemme, så blir det OBS-kafeen, og der tipser vi ikke,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...