Gå til innhold

Steforeldre, drap, statistikk og overtro

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

En debattant her inne bruker å henvise til at det er "kalde fakta" som forteller at stebarn løper en risiko for å bli srept i større grad enn barn som bor hos biologiske foreldre.

Mulig det er kalde fakta fra et annet land, men ikke hos oss: på Statistisk Sentralbyrås nettsider står det å lese at fra 1986 til 2006 har 21 barn omkommet som følge av drap/overfall. Det vil si 3,7 i snitt pr år.

På samme nettsted finner vi at kvinner står for under 10% av drap begått i Norge, i omtrent samme periode på ca 20 år.

Da må vi anta at norske kvinner har drept maks 0,37 barn pr år - eller toppen 4 barn på 10 år. (Hvor mange av disse drapene ble utført av stemor??)

Stebarna deres lever nok tryggere hos sine fjortendagersstemødre enn hos fedre - uten å ha belegg i kriminalstatistikk kan jeg bare si at jeg synes det SER UT TIL at barn lever mye, mye farligere hos biologisk far når han er deppa, suicidal eller forlatt av mor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Bruker å"? Du har en lav terskel for hva som er noe som gjentar seg ofte.

Dine statistikker hjelper ikke i å oppklare noe. Du har avgrenset det til å gjelde stemor, og jeg har da aldri skrevet at det er stemødre som står for den økte drapsrisikoen. Stemødre står for tradisjonelt mer mobbing, utfrysing og psykiske overgep, stefedre for vold og i ytterste konsekvens drap.

Hvis du tviler kan du jo sjekke forelseninger i sosiologi, kriminologi og undervisningen for barnevernspedagoger. Det er litteratur som er tilgjengelig for hvermansen, du finner statistikker på det også.

Og siden en del av dere her inne har store lesevansker. Det er en ØKT risiko for vold, drap og overgrep for barn som lever med steforeldre. Kan du forklare hvordan noen kan få det til å bli STOR risiko?

Skrevet

Kanskje man kan like godt si at SKILSMISSEBARN har økt risiko for vold, drap og overgrep? Det finnes mange tilfeller hvor det "klikker" for barnas biologiske foreldre i forbindelse med skilsmisse og at eksen finner ny partner. Da er det kanskje barn som "lever med steforeldre" som blir utsatt, uten at disse har skyld i overgrepet.

Helene

Skrevet

Det var en dame oppe i Trøndelag som ble funnet skyldig i drap på sitt 3 år gamle stebarn, om jeg husker rett hadde hunkastet ungen ned trappen. Det jeg husker best med hele saken var at det var helt forferdelig og at det var helt utrolig at noe slikt kunne skje. Det var en av disse sjokkerende sakene, som en blir helt mållløs av.

Drap er ikke dagligdags i vårt samfunn g heldigvis for det. Det er ikke noe vi trenger å gå rundt å uroe oss for sånn til dagen.

Skrevet

Hvis man skal basere argumentasjonen på hva man selv husker så er det da mange flere foreldre i Norge som har drept barna sine siste åretiene enn det er steforeldre i alle fall.

Vi kan ikke gå rundt å anta at de fleste foreldre er potensielle barnemordere for det.

Skrevet

Huff..tenk at dette i det hele tatt er noe en diskuterer på disse sidene...

Horribelt!

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja, hun ble kjent skyldig - i en meget omstridt sak!

Hvis du fulgte godt med i den saken, så husker du kanskje også at hun fikk epileptisk anfall mens hun bar barnet ned trappen, landet oppå den lille, og ringte nødtelefonen da hun kom til seg selv.

Stemoren var meget usammenhengende i telefonen, og det fellende beviset var noen hostelyder på opptaket. Den som mottok nødanropet spurte: er det barnet som hoster, stemoren svarte: nei, det er meg. Retten mente at det var barnet og at opptaket svekket stemors troverdighet... men advokaten Venil Thiis (et navn du kan google) mente hele veien at dette var et justismord - mange bevis ble ikke undersøkt. Bl a bevis som belyste hvordan barnet hadde blitt liggende under den voksne.

TROR noen av dere at dersom en mor (biologisk mor) hadde besvimt i en trapp med sitt eget barn under seg - at det hadde blitt reist sak mot henne? Tror dere noen mor ville ha blitt dømt i et slikt tilfelle? Det ville ha blitt kalt "en tragisk ulykke" fordi ingen antar at en mor ønsker barnet sitt dødt. Men man holder muligheten åpen for at en stemor ønsker det!

Jeg er mor og stemor, og ser at samme type handling tolkes veldig annerledes om den utføres av en stemor enn om den utføres av en mor...

Gjest Antarctica
Skrevet

Du (Anonym 17:12, hvis det var du, da, alle dere Anonyme er like...) siterte det flere ganger i en tråd om steforeldre og hvem som veit barnas beste. Og argumenterte friskt for at dette var fakta.

Tallene jeg nevner er fra SSB, de er altså ikke "mine" statistikker. Flere med lesevansker kanskje...?

Ja visst, hvis det finnes forelesningsstoff på dette, så bare legg ut linken der hvermannsen kan finne stoffet. Det skulle jeg like å lese. Har du gått på disse utdanningene?

Gjest Antarctica
Skrevet

...og jeg sa heller ikke noe om STOR risiko - jeg sa "i større grad enn" de andre barna...

Skrevet

Hva er det med deg og denne trangen til å referere til stemor som potensiell drapskvinne? Jeg har skrevet flere ganger i forskjellige debatter, at barn som vokser opp med STEFAR har en større risiko for å bli drept og at barn som vokser opp med steforeldre generelt har en større risiko for vold, mishandling, neglisjering osv. Når du begynner å komme med statistikk og argumenter som er relevante for det jeg faktisk sier skal jeg gidde å diskutere med deg. Vennligst før argumenter mot det jeg sier, eller start nå for himmelens navn en ny diskusjon, UTEN å bruke det jeg skriver som grunnlag. spesielt siden du ikke klarer å forholde deg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...