Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 jeg ser det er flere som reagerer på at de må kle av barna alene når de kommer i barnehagen, ha tursekk klar og bytte bleie på barnet sitt som bæsja på seg PÅ TUR TIL barnehagen. hva om vi snur på dette! når barnet DITT kommer i barnehagen har ingen av de ansatte tid til å møte dere i garderoben eller tid til å ta imot barnet ditt på en god og varm måte fordi den ene står på kjøkkenet og smører mat til alle 9 eller 18(ettersom det er storbarn eller småbarn), den andre står og bytter bleie på et barn som kom med bæsjbleie og den tredje(hvis det er så mye som tre på jobb) står og sjekker sekkene til alle barna om alt er med! jeg mener at om dere som foreldre har alt det materielle på plass kan de ansatte ta seg av det pedagogiske i en barnehage. dere aaaaaaner kanskje ikke hva de ansatte gjør av planlegging og kartlegging i løpet av en dag for at DERES barn skal ha det så bra som mulig! jeg mener det minste vi som foreldre kan gjøre er å ha mat, klær og sekken klar til barna våre! hilsen ei som jobber i barnehage, men som også har barn i barnehage:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Jeg tror noe av essensen i debatten var at dette er foreldre som må betale kostpenger...i tillegg til at de må ha matpakke hverdag...og dobbel matpakke 3 dg i uken pga turdag... (ikke alle som har så mye penger og da er jo det en stor utgift...) Det hadde sikkert ikke blitt reagert på om de slapp å betale kostpenger men måtte ha matpakke hver dag...og om man skulle ha to måltid så kunne man ha en extra stor matpakke..noe som det virket på meg som om ikke gikk..... Det er jo normalt at bhg personell kommer og tar imot barnet... hvem som kler av barnet spiller vel ingen rolle i forhold til tiden... for jeg regner med at den som leverer barnet har tid til å være der de 5 min det tar å kle av/på samtidig som man snakker/ gir beskjeder osv...slik at barnet føler seg trygg... Tror også at barna måtte ha egen tursekk.. i tilleg til bhg sekken barnet til vanlig brukte.. ellers så har jo barnet med sekk i bhg hver dag da.... Slik jeg forsto ble det stilt vel høye krav til mor/far... og det er jo unødvendig... Har man en sekk fast med skift... matpakke hver dag og slipper å betale matpenger så er jo problemet løst for alle parter.... men er enig i at når barnet bærsjer på veien, så bør foreldrene ta den i leveringssituasjonen da=) hilsen ei som har hatt barn i forskjellige bhg med meget forskjellig praksis...og ikke alle rutiner i alle sine bhg er like gunstige for de som jobber der eller de som har sine kjære barn der....
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Jeg tror det som foreldre trenger å oppdage er at deres barn ikke er det eneste barnet i bhg. og at de ikke er de eneste foreldrene. ser man at de ansatte har fler barn å ta seg av så kansje man forstår vanskeligheten av å være i flere rom på en gang. jeg er også mor i barnehage og jeg jobber i barnehage. og vi gjør så godt vi kan og strekker oss langt. men når garderoben er i på den andre siden av gangen så kan ikke jeg gå i fra avdelignen med i de andre barna for å ta i mot når jeg er alene på jobb, for vi har ikke fire voksne på jobb fra barnehagen åpner for da har vi ingen på jobb om ettermidagen. vi har vakt system en tidligvakt en melomvakt en mellomvakt 2 og en sen vakt på småbarnsavdelignen. på storbarns avdelingen har de kunn tre vakter da det er krav til færre voksne. så den første timen er det stortsett bare en voksen pr. avd. på jobb. det samme gjelder for ettermidagene. og det leveres jo gjerne en del barn akkurat i åpningstiden. så kan dere jo se selv hvor det er behov for at de voksne er. inne å passer på barna eller ute i garderoben og hjelper deg å kle av ditt barn.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Enig med deg... Hadde vært mye styr om de ansatte skulle ordne med alt dette, og da er det bare barna det går ut over. Krever gjerne litt planlegging, men så lenge man vet om det på forhånd går det vel greit... Akkurat dette med bleieskift setter jeg stor pris på om de ansatte tar seg av, for å gå inn i barnehagen, kle av meg yttertøy osv tar gjerne litt tid og blir mye styr. Men når det kommer til å kle av barnet og ta på tøfler, vil jeg helst gjøre det selv. Er en fin måte å si rolig hadet til dem, ikke bare å levere dem fra meg liksom.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Enig med HI. Er selv barnehageansatt med barn i barnehage, og det er mange som burde jobbet et par uker i barnehagen for å se hvordan det er! Noen tror visst at alle er der hele tiden men sånn er det ikke, man går ulike vakter, og det er ofte hektisk . So mbringe/hentesituasjonen så er det jo foreldre som skal kle av! HAr man det travelt så si fra!!! På en fin måte da.. Hvor jeg jobber sjekker vi sekkene før tur, MEN alle har fått beskjed i forkant om hva som bør være med i sekken o.l., men det er desverre ikke alle som følger like godt med (ja, det er lov å glemme)
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 Skriver det samme her: "Forskjellig er det i allefall rundtom. Vi betaler 200 i mnd i kostpenger. Det er inkludert frokost kl 07.30, lunsj ca 11/11.30 (også på tur!), knekkebrød/fruktmåltid kl 14. Varmmat en dag i uka + på bursdager. Vi blir møtt i garderoben av ansatt og de sitter og prater litt når jeg kler av. Har jeg dårlig tid (skal nå buss til jobb) tar de bare over slik at jeg kan jogge avgårde. De har ansatt en kvinne i 40årene som er kjøkkenansvarlig. Hun er lett psykisk utviklingshemmet og det er sikkert et samarbeid med nav eller noe. Dette fungerer i allefall helt fint. I vår bhg har de ansatte tid til barna og oss foreldre. De har turgrupper, koser seg mye ute og har varierte aktiviteter/prosjekter, mye ut i fra hva barna interesserer seg for. Barnehagen kjører etter Regio Emilias filosofi." Hvorfor må det være enten eller?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Fordi barnehager hat vidt forskjellige beamnningssituasjoner. Jeg jobber på småbarnsavdeling med 4 voksne og 15 småbarn. 10 av disse barna er under 1 1/2 år. De andre fem har så vidt passert to. Førstemann er på jobb 06.30 eller 07.00, og den siste 09.30. Jeg har tidligere jobbet med 9 til 3 og kjøkkenassistent, og det er en helt annen verden. Da hadde vi tid til mye. Vi bytter alltid bleier eller pakker sekker om noen har glemt det, men vi foretrekker å bli spurt.
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 Så da er det vel egentlig bemanningen som blir problemet, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 bemanningen er litt av utfordringen, men det er ikke slik at når dere leverer barnet i barnehagen så er du ikke forelder lenger. du som mor eller far skal gjøre dagen for barnet ditt best mulig:)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #10 Skrevet 17. mars 2009 Bemanning og forskjell på barnegrupper er en stor del av det ja. Likevel bør foreldre respektere når barnehagen sier at ferdigpakket sekk er nødvendig, og barnehagen bør tenke seg om når måten det gjøres på ikke fungerer for foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #11 Skrevet 17. mars 2009 ikke bemannningen, men ressursene. Kunne gjort hva som helst, vaska klær, bretta klær, sikkert reparert hull i sokker og bukser, lagd middag og kvelds og mere til hadde det bare vært NOK personale i barnehagen! Forstå nå det, det er et visst antall voksne på ei avdeling, de kan ikke ha ansvar for alt. Noe må prioriteres. Feks. ved frokost. Kommer jeg med mitt barn når frokosten er begynt, da forventer jeg at de voksne sitter inne med barna, og ikke møter meg og barnet i gangen!!! Hvor trivelig er vell et måltid hvor de voksne springer att og frem for å møte barn som kommer kontinuerlig??? og som tidligere skrevet, personalet går forskjellige vakter, for å kunne dekke opp hele dagen, skulle alle vært tilstede når barnehagen åpner, ville det blitt tidlig stengetid da man ikke skal jobbe mer enn 7.5/8 timer for dag alt ettersom hvem man jobber for. Tror det er mange sneversynte foreldre som tror at det KUN er deres barn i barnehagen, og derfor kan kreve allverden av service. Greit nok det er et serviceyrke og med full barnehagedekning (hvertfall nesten), så blir det konkurranse mellom barnehagene og da nytter det ikke være lite serviceinnstilt. Men alle barnehager styres av rammeplan, barnehageloven og årsplan. Derfra kan det tolkes på utallige måter hvordan en barnehage skal styres, hvordan filosofi de skal jobbe etter og hvilken pedagogikk de skal bruke...
Kjøttpølsa Skrevet 17. mars 2009 #12 Skrevet 17. mars 2009 Som en flerebarnsforelder og en del skolebarn så kan jeg si at en barnetante nøndvendigvis ikke trenger å stå på pletten i gangen når jeg bringer mitt barn, men en velkomst på et tidlig tidspunkt slik at mitt barn skal få en hyggelig velkomst, ja det forventer jeg.!! Så da mener jeg barnetanta bør la maten stå slik at hun kan komme bort til (IKKE MEG) men barnet å si hei. Barnetanta BØR la et annet barn som allerede er der vente slik at barnetanta får sagt hei til mitt barn. Ikke så vanskelig for barnetanta og ikke tar det lang tid. Når det er sagt har jeg heller ikke hatt slike problemer med mine søte barnetanter:-,)
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #13 Skrevet 17. mars 2009 Glemte jo å si det at under frokosten må foreldrene komme inn med barna, ferdig avkledd av ytterklær. Vår barnehage er jo også kommunal og har vel de samme krav som alle andre. Ikke betaler vi noe ekstra, bortsett fra de 200 kr i kost. Hvorfor kan vår bhg ha kjøkkenassistent og ikke deres? Vi bor i Stavanger og det er ikke akkurat flust med penger fra kommunen, tror jeg, og mange barnehager som slåst om de ansatte. Ja?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #14 Skrevet 17. mars 2009 Angående velkomst får jeg lyst til å skyte inn mitt synspunkt. Leken er svært skjør for små barn, at jeg som voksen går fra te-selskapet kan ødelegge leken helt. Som pedagog må jeg veren denne leken. Hos oss er vi fire avdelingen i et fellesrom om morgenen. Jeg forventer at mine kolleger lærer navnet på mine barn, ønsker dem velkommen og viser dem og foreldrene hvor jeg sitter i te-selskap. Så forventer jeg at foreldrene tar seg tid til å følge barnet bort dit, hvor jeg selvsakt gir det en overstrømmende velkomst og innviterer det med i leken. Barnet får velkomsten sin, og de som leker slipper å miste tråden. Det som blir vondt for barnet er om foreldrene står usikkre ved døren og venter på at jeg skal komme til dem. Jeg har ikke øyne i bakhodet, og som sagt mener jeg leken er veldig viktig å verne. Så lenge mor eller far ikke går, men heller sier "la oss gå og se hva Yummy og de andre barna styrer med", så bør det holde. Fordi jeg har flere hensyn å ta foreventer jeg å bli møtt på halvveien. Ingen av mine foreldre har problemer med å se dette. Ved frokostbordet har vi det også slik. Vi kan se døren, og ønsker dem velkommen med en gang de kommer. Vi kan ikke alltid reise oss og gå ut i garderoben fordi en voksen må sitte med hvert bord. Foreldrene bruker også en del tid i garderoben før de slipper barnet, noe som gjør at frokosten trekker ut om vi skal stå og vente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå