nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Hva skjer dersom man blir smittet?
Carnation, nummer to i juli :) Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Hei, hei Toxoplasmose-infeksjon gir symptomer som lett kan forveksles med influensa; feber, vondt i muskler og ledd, og generell uvelhet. Det er greit å være forsikring med rått kjøtt, jord, uvasket frukt/grønnsaker, katteavføring (hvis du har katt) m.m. Vær nøye med å vaske grønnsaker, spesielt de som har vært i jorden (de bør helst skrelles) - steke maten skikkelig - skrelle frukt hvis du ikke får vasket grundig. En infeksjon under svangerskapet kan være skadelig for barnet, får du dette, eller har du mistanke om at du har fått i deg mat som har gitt denne infeksjonen, skal til lege for oppfølging. De tar blodprøver etc. for å sjekke. Har du hatt en infeksjon fra tidligere, slik at du tester positivt for toxoplasmose før svangerskapet, har jeg skjønt det som at det ikke er farlig - kun å få infeksjonen underveis.
nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2009 hei, og takk for svar:) Er bekymret fordi jeg trodde at å fryse biffen tok livet av evt slike bakterier. Men der tok jeg feil. Er høye temperaturer som tar disse. Derfor unnte jeg meg en lett stekt biff i helgen... Og idag har jeg vondt i magen. Ikke influensa tegn, men dårlig mage. Bør jeg ta kontakt med legen?
Nr-3-i-Magen Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Frysing tar knekken på toxoplasmose, men ikke på listeria. Listeria som må varmebehandles. Men listeria er såpass sjeldent at jeg tror du kan ta det med ro.
lucyliu Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Bare husk at for å drepe toksoplasmose må temperaturen være under 18 minusgrader, så en vanlig kjøleskapsfrys duger ikke, må ha dypfrys....
Gleder meg til høstbarn!!!! Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Så dersom jeg fryser røkelaksen et døgn før jeg spiser er det da trygt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå