Lillatante Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Hei! Jeg forsøker denne runden å følge Zita West og råd jeg har snappet opp her inne ved å ta ekstra tilskudd av e-vitaminer, bidronninggele, Bioselen med Sink og selvsagt Folat og omega 3. Jeg leste i Zita West at de ikke var sikre på om det var så bra med e-vitamin når en var gravid, samtidig leste jeg her inne noe med babyklister og e-vitamin at det skulle ha noe av den samme effekten? Mitt spørsmål er hva tok dere før, hva fortsatte dere med i rugeperioden og hva tok dere når dere fant ut at dere var gravid? Jeg skal ha uttak i morgen, og er spent på om tilskuddet får positiv effekt på eggene og svømmerene!
Astra71 - tvillingmor Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Hei! Jeg vet at mange sikkert er uenig med meg i dette, men jeg mener at man skal bruke minst mulig krefter på å tenke på kosttilskudd, akupunktur, babyklister osv. På mitt andre forsøk begynte jeg i ren frustrasjon å tenke litt i de baner - at det kanskje var noe jeg gjorde galt siden den ikke satt på første forsøk, og at jeg kunne iverksette noen tiltak for å øke sjansene for å lykkes, som inntak av vitaminer. Jeg snakket imidlertid litt med legen min, og fikk beskjed om at så lenge jeg spiser normalt og holder meg i aktivitet, så er det ikke noe mer jeg kan gjøre fra eller til på resultatet. Det viktigste er kanskje å slappe av og ikke stresse for mye med det hele. I tillegg har det jo vært en samfunnsdebatt om dette med kosttilskudd ganske nylig, og Dagbladet påpeker at det kun er to tilskudd som har dokumentert effekt: Omega3/tran og folat (for gravide). Professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo er en av de forskerne som nylig har uttalt at en del kosttilskudd muligens gjør større skade enn de hjelper: 'Tilskudd med høye doser E-vitamin og betakaroten bør du holde deg unna. Han gjør et unntak for gravide, som gjerne kan ta ekstra folat/B-vitamin.' http://www.klikk.no/helse/kosthold/article425559.ece De lærde strides sikkert om dette, men jeg for min del har i grunnen funnet ut at det beste er å leve så sunt og normalt som mulig, med vanlig kost, omega3, folat og fysisk aktivitet. Og så tenke minst mulig på forsøkene :-) (Men jeg har jo ikke blitt gravid ennå da, hehehe).
Liza Leonore Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Jeg tar heller ikke noe vitamintilskudd bortsett fra mine omega 3-tabletter med folat. Mitt motto er det samme som Astras; leve sunt og normalt. Mye viktigere å sørge for at balansert kosthold enn å spise masse vitamintilskudd, ettersom det ikke finnes noe vitenskapelig belegg for at tilskuddene har noen positiv effekt. Selv holder jeg meg langt unna ferdigfabrikata, matvarer med herdet fett osv og sørger for å spise mye frukt og grønt, samt nøtter, egg, fisk og hvitt kjøtt. Nå stressnivået øker baker jeg også en god del boller og kaker (sikkert ikke så sunt). Men målet er å spise minst mulig sukker.
Lillatante Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2009 Hei! Takk for svar. Det er sant det dere sier, og jeg er egentlig heller ikke noen tilhenger av kosttilskudd. Første forsøk tok jeg kun folat med omega 3 og forsøkte å spise passe sunt og ellers leve som normalt, men da eggene mine delte seg så dårlig sist, så ble jeg vel en smule desperat... Prøve det som prøves kan har vel vært mottoet denne gangen ;-), så får vi se. Jeg har også forsøkt å holde meg unna sukker og ferdigmat, spise variert, drikke masse, samt kutte ut kaffe og svart te. Det er vel litt som lotto dette her også, at en vet aldri når en får vinneregget, og at tilfeldigheter spiller inn. Vi er kanskje raske til å legge skylda på oss selv (jeg er i hvertfall det).
Astra71 - tvillingmor Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Der tror jeg du er inne på noe helt sentralt, Lillatante! I følge ivf-legen min er det svært mange faktorer vi ikke rår over (kroppens indre mekanismer) som spiller inn på utfallet . Alt skal klaffe for at man skal bli gravid, og ofte må det flere forsøk til for at man treffer innertier. Når det først skjer, så er vanligvis en helt annen forklaring på det enn at vi har gjort sånn eller slik i forkant av forsøket. Men det er menneskelig å søke forklaringer på ting, og da tar vi nødvendigvis utgangspunkt i de harde fakta vi har kjennskap til. Det blir lett å stille spørsmålet: 'Hva gjorde jeg annerledes denne gangen?' Hvis svaret er at man tok et eller annet kosttilskudd, så blir det fort til at kosttilskuddet får æren for at det gikk bra. Mens det i virkeligheten bare var slik at alt tilfeldigvis klaffet akkurat da, helt uavhengig av hva du gjorde :-) Det måtte eventuelt være å endre behandlingsmetode, men det blir en annen sak igjen.
Rose69 Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Enig, jeg tror også at et sunt kosthold og en sunn livsstil er viktigere enn å stappe i seg masse syntetiske piller. Den gangen jeg ble gravid og fødte en frisk baby gikk jeg kun på Gravitamin og Omega 3.Levde sunt, men uten å overdrive. De gangene jeg tok solvipec,tok akupunktur,babyklister,urter,kosttilskudd etc etc ble j aldri gravid. Vet ikke om d r noen sammenheng..og som dere jenter skriver; de lærde strides.. Jeg tror heller på et rent kosthold med ferskest mulig mat uten tilsetningsstoffer. Men det nok viktig å kartlegge om man virkelig HAR behov for ekstra korttilskudd.Kanskje greit å sjekke opp med f eks blodprøver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå