Gå til innhold

oppdragelse av foreldre?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er vel grensene strekt i alle retninger!

eller er jeg vanskelig??

venninna til datter på 10 er mer hos oss enn hjemme til tider. Siden vi flyttet for ett år siden har vi med stor tålmodighet godtatt sene kvelder og en ekstra til middag i hytt og gevær. vi er veldig takknemlig for at dattera vår har funnet ny venn og tilpasset seg bra men..

De er alltid hos oss etter skolen ,aldri hos den andre..

Vi vet aldri når hun skal hjem på kveld/ettermiddag. varierer fra 1600-1900.

Jenta spiser her om hun liker det vi har i gryta(hva skal dere ha i dag? da spiser jeg hjemme...)

ingen avtaler blir gjort med oss foreldre. De henvender seg bare til jenta på mobil. og om hun vil være lengre bestemmer hun det selv!!

I dag kom hun kl 700 en time før bussen går og vi hadde ikke engang stått opp.

er det jeg som er fjern eller burde jeg si noe snart til foreldrene? Mente normale normer og regler var å avtale med foreldre og kanskje også ta hensyn i forhold til menge besøk osv??

Er bare 8 uker til fødsel og skjønner ikke hva de tenker på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville absolutt sagt ifra.

Kanskje jenta ikke har det så greit hjemme?

Skrevet

Har tenkt tanken men foreldrene virker normale på alle andre vis. virker bare som om de lar jenta styre alt selv uten grenser.

Greit nok at de oppdrar sitt barn slik men hva med hensyn til andres hverdag?

Er det jeg som må sette grensene til jenta? oppdra henne til å ta hensyn og spørre??

Synes det er utrolig vanskelig å ta opp slike ting !

Er ikke vandt til slikt i det hele tatt. Der vi kom fra ble avtaler gjort og man hadde tidspunkter å forholde seg til og ikke minst man visste hvor mange man skulle lage mat til.

Føler at jeg blir irritert på jenta men hun har jo ikke skyld i det!!

Hvis hun ikke har noen grenser nå hvordan har de tenkt å håndtere tenårene??????

Skrevet

hadde det vært min datter som var borte nesten hver dag i uka hadde jeg tvunget henne til å være hjemme eller forsøkt å finne på noe som lokket dem hjem til oss. Hadde vært flau om jeg måtte hente henne hos venninne for tredje dag på rad!

Skrevet

Jeg bruker å spørre ungene som er her, om når de skal hjem. Vet de ikke, så må de hjem å spørre. Eller jeg sender dem hjem senest 1900. Litt mer lempelig om sommeren, enn om vinteren, da. De er i den alderen der, og litt yngre. Av og til har vi middagsgjest, men kun om der er et ekstra barn. Og av og til blir det kvelds med venner. Legg merke til "av og til".

Jeg ser det som viktig å ta vare på barnas venner på denne måten, men ikke hele tiden og "fast". Jeg hadde det slik da jeg var liten også. Ene venninna mi hadde arbeidende foreldre, og hun likte godt å spise middag med oss etter skolen. Mamma sa ikke nei til det.

Det med morgenene; da hadde jeg bedt jenta vente utenfor eller i gangen til vi var klar til å gå. Det gjør jeg her. Dette vil vel kanskje gjøre at det er litt kjedelig å vente, og kanskje hun lærer på den måten at det ikke er så gøy å komme så tidlig. Men jeg synes det er viktig, for ellers blir mitt barn forstyrret i morgenrutinen, og da går det lenger tid og blir lett mer mas. Morgener før skole er IKKE leketid.

Det er dessverre ikke alle foreldre som følger opp barna sine like godt. Slike eksempel som dette viser det. Vi har regel her om at i helger er det ikke lov å gå til noen før etter kl 10. Og dette fungerer stort sett greit for alle barna. Det har med respekt for foreldre som vil sove litt i helgene, eller/og ha rolige morgener. Vi har også telefon som blir ofte benyttet til morgener, for å avtale å gå sammen til skolen. Dette har jo med å lære barn respekt for andre, og å følge uskrevne regler i samfunnet. Det er litt det samme som at en ikke ringer noen før etter kl 0800 og ikke etter kl 2200.

Skrevet

Tusen takk for svar:):):)

Her var det mye klokt å plukke opp. Er bare at jeg er redd jeg har slipt det for langt. det er stor forskjell på hvordan vi hadde det før og hvordan foreldrene til gamle venninna var, så har brukt tid på å se om det virkelig var slik hos dem eller om det bare var fordi det var nytt og spennende.

Blir ett irritasjonsmoment i hverdagen når man er av typen som liker å ha en viss peiling på hvordan dagen blir.

Kommer snart en liten å forholde seg til også og tenker at hun største skal få det mest mulig som før med venner osv men synes også det er viktig å få være bare familien til tider også.

Hvor ofte er normalt med besøk i hverdagen?

Skrevet

Tenk slik på det; før var det ikke så viktig å sette så klare grenser, fordi alle foreldre hadde omtrent like regler. Det gikk litt av seg selv. Det er vel egentlig litt slik det er rundt her. Men her er ett barn som ikke har like regler; mor jobber mye(er alene), ungen er litt eldre enn de andre, og går mye for seg selv og styrer seg selv. Det må jeg gi beskjed om at nå passer det ikke, eller nå er det kveld, så ungen må gå.

Ellers går ungene ut og inn her, sånn på ettermiddagen, men jeg gir beskjed når det ikke passer. f eks lørdagskveld er familiekveld, eller jeg skal vaske hus, eller bare hvile litt. Da vil jeg ikke ha huset fullt av barn som ikke er mine;) Ungene mine spør alltid først om den eller den kan få komme inn. Jeg sier ofte nei, dersom det er mange barn, og lettere ja om det er få. Og de må enten være på rommet eller på loftsstua:) Er det bare ett barn, så kan de få perle/tegne på kjøkkenet. Det spørs litt hvem det e; noen er mer urolige enn andre.

Jeg har ikke fast tid på hvor mye som er vennetid. Det varierer fra dag til dag. Jeg ser at de er mer ute nå når det begynner å bli lysere tider, og det er litt godt.

Det er noe med at nå er det du alene som må sette disse grensene, for den andre jentas foreldre ser ikke ut til å lære ungen slike hensyn. Du trenger jo ikke kjefte eller noe, men bare være bestemt på at nå passer det ikke. Noen må jo si fra, og når det er ditt hus og ditt privatliv det gjelder, så er det du som må si fra;) Ikke alltid like gøy, men det er noe som må gjøres. Det blir du som må styre dette, og ikke din datters venninne.

Skrevet

Her har vi gitt klare beskjeder på at ingen besøk før kl 10 og ingen besøk etter kl 1730. Kommer de 1730, sier vi nei. Er de i huset kl 1730, kan de få bli til kl 1830 for å se ferdig barnetv. Dette gjelder ukedager. Helg, ferie og sommertid er vi litt mindre regide.

Barna rundt her forstår dette. Mine barn også. Hadde ett barn som stadig kom sent og ringte på. Tok det opp med henne og da hun tydeligvis ikke fikk det helt med seg gikk jeg opp til moren og sa i fra. Foreldrene hadde ikke brydd seg mye før, men det hjalp å si i fra.

Skrevet

Huff ja... du har jo rett!

Er jo vi som er sjefene i huset....

er ikke glad i å kjefte så blir ikke det men får bare lære meg til å si ifra bestemt....

Er nok bortskjemt med veloppdratt frøken som vet hvor grensene går..og må våkne opp til en ny hverdag hvor jeg må sette grenser for andre. Men det er veldig veldig vanskelig!

mistet jo helt munn og mæle begge to i dag da venninna sto på døra så tidlig! man kan jo lure på hva de andre foreldrene tenker??

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det nei...men sendt hjem jenta når vi skulle spise... etter kl 18.00 har ikke vi besøk av venner her i huset... mine barn får heller ikke være ute etter det.. for da er det mat, barnetv, og familiero... er det pent vær på sommeren finner vi sammen på noe ute..f.eks grilling...

Vi har naboer som til en hver tid ønsker å ha med mine barn på ting...ringer gjerne på døren søndag morgen kl.09.00 for å høre om barna vil bli med på dagsturer til både her og der... jeg syns ikke noe om det...hyggelige folk, men vil nå være sammen med egne barn i helger og fridager...

Vel uansett så er det ditt hjem, og du bestemmer...ta en prat med henne eller hennes mor (ettersom hvor gammelt barn det er snakk om) og si at det er hyggelig med besøk...men ikke hele tiden=)

lykke til

Skrevet

Jenta er blitt 11...så hun er vel i en alder det er lov å "snakke de til rette" i ????

Skrevet

Det er ikke verre enn å si at "nå er klokken så og så mye, så nå er det på tide å gå hjem". Sier da jentene "åååånei!", så sier du bare at sånn er det, og sånn blir det;)

Skrevet

søndag kl 0900????!!!! koselig at de tenker på å ta med deres barn men hallo liksom.....

sier bare familie frokost på søndag er hellig hehe..

og forresten hva har skjedd med mobiltlf?

den er jo fremdeles lett tilgjennelig og enkel å bruke for å gjøre avtaler?

en liten sms føles lettere enn å måtte stå i døra i morgenkåpe!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...