Gå til innhold

SYKTBARN-dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er offentlig ansatt og i kommunen jeg jobber er det slik at om en faktisk har møtt på jobb, eller kommer seint på jobb, så mister en ikke syktbarn-dag og en får betaling for hele dagen.

Min jobb er nærmest hjem og barnehage og jeg er i redusert stilling. Han har en times kjøring og han jobber full tid, så det er jeg som henter og leverer. Han jobber i en privat gubbevelde bedrift.

Nå har jeg blitt syk, og han må levere i barnehagen, jeg greier å få ordnet med anne hjem transport, og slik komme en halvtime for sent på jobb hver dag.

Vi har to barn i barnehage og har da 10 syktbarn/syk barnepasser dager hver. Jeg lurer på hvordan det blir med hans dager. Er det slik at han har rett på at ting blir praktisert slik det gjør hos min arbeidsgiver, uten tap av dager og uten tap av lønn? Eller kan vi regne med nå at de kutter i lønna hans, eller at de motsetter seg dette på noen som helst måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært annsatt i både stat og kommune og vi har alltid måttet jobbe litt over halve dagen for å ikke få trekk i egne eller barns sykedager. Dette er ikke vanlig i private bedrifter og mannen får ikke lønn for den tiden han ikke er på jobb(om han kommer for sent) men bruker han av syke barn dager får han selvfølgelig betalt for det.

Så han kan nok ikke forvente å få lønn for den halve timen han kommer for sent. Han skal heller være heldig om de godtar at han kommer for sent.

Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette for slike ting så sant det ikke fører til praktiske problemer. Hvis har for eksempel jobber i en butikk som ikke kan åpne før han kommer eller hvis andre er avhengie av at han kommer tids nok for å få gjort sin jobb, kan arbeidsgiver kreve at han kommer tids nok eller bruker sykt barn dager. Han har uansett ikke krav på fri med lønn for å levere barn, men han kan som oftest forskyve arbeidstiden litt eller bli trukket i lønn for den tiden han kommer for sent, eventuelt bruke avspasering.

Det beste er å prate med arbeidsgiver og finne en løsning som fungerer for begge parter.

Skrevet

Takker for svar. Det er jo bare i en liten periode nå når jeg er syk, så det er jo ikke krise om han blir trekt i lønn en halvtime. Nå vet jeg ikke om det kommer til å skje eller ikke, men jeg vet at det ikke hadde skjedd hos min arbeidsgiver.

Det er fint forenelilg med arbeidsoppgavene hans om han kommer litt seinere en gang i blandt. Og bedriften har et fint moderne preg med helse miljø og sikkerhet og trvisel på arbeidspalssen og å ta vare på ansatte profil. Men de fleste som jobber der er menn over førti, menn som sikkert aldri har tenkt på den moderne mann som tar ut syktbarn dager.

Det har ikke vært noe vi har tenkt på før, vi har veldig friske barn til tross for at de er små, i fjor tok vi ut 4 syktbarn dager over hele året mellom oss, og jeg gikk hjem tidlig et par dager de ringt fra barnehagen.

Skrevet

De har vel sitt på det tørre om de trekker ham i lønn for en halvtime, men jeg ville synes det var temmelig sært. Jeg ville uansett ha valgt å bli trukket en halvtime fremfor å ta en sykt barn-dag, siden det er så tidlig på året at det er umulig å forutse om dere vil få bruk for sykt barn-dagene seinere.

Skrevet

Har en kollega som igår måtte hente sitt syke barn midt på dagen, barnet hadde da vært hos moren (de er ikke sammen). Jeg sa at det var vel dumt at de brukte en sykt-barn dag hver, istedet for at hun tok hele dagen, men han sa da at når det gjelder sykt barn så går det på timer og ikke på dager...??? Og mente at dette var helt vanlig praksis, og hvis min mann var uenig i deling av sykt-barn dagene (at vi f.eks. kunne ta halve dagene hver hvis begge har det travelt på jobb) så måtte jeg bare forklare han hvordan det virket. Har ikke hørt om dette før og er stort sett min mann som er hjemme hvis småen er syk uansett, men dette er kanskje noe du kan sjekke opp? Mulig det står noe om det i arbeidsmiljøloven? Evt kan jeg høre med min kollega når han dukker opp (mulig han ikke kommer idag hvis barnet fortsatt er sykt) om han vet noe mer om hvor dette står.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...