Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 jeg har dette som et lite prosjekt. lurer på hva rasisme er, har lest litt på nett men jeg vill høre folkets mening.. er det rase mot rase? hvit mot svart? eller kulturellt eller kan det være hvit mot hvit? håper på mange svar
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Den opprinnelige definisjonen er vel troen på at noen folkegrupper er andre mindreverdige pga medfødte egenskaper. Men i daglig bruk nå til dags kaller man det jo gjerne rasisme om noen mener at en folkegruppe er en annen mindreverdig pga kulturelle/tillærte egenskaper også. Rase mot rase? Det er vel ikke så veldig pk å snakke om menneskeraser lenger. I større grad etniske grupper. (Og om man tenker den tradisjonelle raseinndelingen hvit/svart/asiat osv. blir det alt for snevert. Man kan f.eks godt finne rasisme mellom afrikanske folkegrupper du og jeg neppe hadde hatt sjans til å se noen fysisk forskjell på). Hvit mot svart? På ingen måte et must. Hvit mot hvit? Kan det godt være. Man har plenty av ulike etniske grupperinger med tilnærmet lik hudfarge.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 "Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold. Rasisme kan også defineres mer snevert, til et system som medfører undertrykking basert på rasemessig forskjellsbehandling. Den personlige oppfatningen betyr i en slik definisjon lite, det er systemet (staten, organisasjonen osv.) som står for rasismen. Dette er en mindre vanlig definisjon. Se forøvrig etnokrati." Wikipedia
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 ja er de mannfolka som ikke klarer og se på andre gutter sammen, er de da rasistiske mot homofile? eller er de egentli bare usikre? finnes det så mye rasisme i dag da? har ikke opplevd det selv på hele mine 22 år.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Homofile er ingen etnisk gruppe. De er homofobe, men det har ikke noe med rasisme å gjøre. Og ja, de aller fleste homofober er litt usikre, akkurat som de fleste andre som er intenst opptatt av å disse andre. Klart det finnes plenty av rasisme i dag. FrP er et av landets største partier, du øker sjansene for å få jobb og leilighet noe enormt om du bytter navn fra Hassan til Håkon osv.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 jeg tror enkelte folk har lettere for å slenge rassist i fjeset på noen andre. og mange er redde for å få det slengt i ansiktet også. tror ordet blir missbrukt ikke handlingen
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Hva mener du, hvilken handling er det som ikke misbrukes?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 jeg er ikke imot noen mennesker men jeg er ikke så sikker på alle kulturene som finnes. enkelte av de gjør meg syk. klarer ikke tanken på det som blir gjort osv. men norsk kultur er vel også veldig spesielt for noen andre
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 tror ikke det er så mye handling, jeg mener at jeg har ikke opplevd at noen faktisk forskjellsbehandler. jeg vet at det er mye av det. men tror ordet blir brukt litt oftere enn nødvendig. jeg er ikke en ekspert på det så det er ikke sikkert det er fakta. er noe jeg tror
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Prøv å kalle deg Shaziba Fahraz neste gang du skal søke jobb, og nevn en videregående skole i Mogadishu på CV`n. Se hvor mange intervjuer du får. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå