Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har sett "ting" skje i nær familie. Jeg har virkelig sett rare "ting", og tør ikke si noe til andre, som kan komme tilbake til meg selv i en grad som slår tilbake på meg. Vær forsiktig, kan jeg si. Jeg har advart andre ganske ofte. Nettopp på grunn av hva jeg selv har erfart og sett. Kan fortelle dere et par historier. En dame i familien min hadde to voksne barn og et stebarn. Hun fortalte barna sine en dag de var på besøk at de for all del måtte passe på at stebarnet ikke fikk ei krone etter hennes og mannens død. Etter deres bortgang, måtte de skynde seg å selge alt, og ta det som ble igjen. Og ikke la noe gå til dette stebarnet som bodde på en helt annen kant av landet. Stebarnet døde i en tragisk ulykke ikke lenge etter at denne samtalen fant sted. Jeg synes nesten det er rart ikke denne damen mistet en av sine egne barn. Men det skjedde med en av de andre damene i omgangskretsen som jeg vet om. Hun begynte å snakke om deling av boet etter seg og sin mann, på grunn av "mine barn og dine barn". Hun syntes det var så mange inn i bildet nå, at det var på tide med denne praten. Og selv om alle de involverte syntes dette var svært ubehagelig, ble de tvunget til å høre på dette. I tilfelle de skulle dø, lå papirene om hvem som skulle ha hva i en konvolutt et sted i huset. Barna måtte for all del ikke bli uenige, og bla bla bla. Hun hadde kun en eneste datter selv, og det var selvsagt viktig for henne at hennes datter skulle arve mest. Men....:Datteren hennes døde helt plutselig mindre enn 1 mnd etter denne samtalen! Så jeg sier det jeg har sagt bestandig: Vær forsiktig med hva du sier. Hva du planlegger. Det kan gå troll i ord. Og jeg tror det gjelder ting du skriver også. Her inne tilogmed. Sitter du her og snakker nedsettende om barn med visse diagnoser? Vær forsiktig! Du kan ende opp med å få et "sånt" barn.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Vås. Forklar meg så da hvorfor det er så ulidelig mye urettferdighet i verden?! Onde mennesker har fremgang hele livet og gode mennesker får ofte ikke en lykkelig slutt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Onde mennesker har ikke framgang. Når de legger seg om kvelden, gremmes de. De må ha sovepiller for å sovne, ellers vrir de seg i senga fordi de ikke greier å sovne pga alt det gale de gjør i løpet av dagen. Gode mennesker har kanskje ikke penger og sore overskrifter i media, men de har ikke onde liv. Kvaliteter teller mer enn penger og skit som de store i media kan skilte med. Det følger ofte tragedier med de rikeste menneskene. Jeg kunne gitt dere lister, men hvis dere tenker etter selv, så husker dere sikkert både død og fordervelse i kjølvannet av mange rike og såkalte fremgangsrike stjerner som skaltet og valtet seg fram her i livet.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Sprøyt. Alle mennesker som er steinrike er det fordi de er gode mennesker? E-he. Klart. Dersom du misliker noen og de dør, så er det et bevis på at what goes around comes around? Ja, jøss.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Det følger langt oftere tragedier med de fattigste menneskene, tro du meg. Men det er kanskje selvforskyldt? Høres ut som teoriene til middelalderkirken.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Det kan jo skje, det. Ingen regel, men det kan skje.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Det er ren statistikk. Det finnes langt flere skitfattige enn stinkerike mennesker i verden. De dør i hopetall, de sulter, de ser ungene sine svinne hen foran øynene på seg etc. Om du vil tro på det eller ikke gir jeg egentlig en god dag i. Men jeg synes det er direkte sylfrekt å lansere teorier om at det som rammer en er selvforskyldt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Ser ingen steder det står at noe er selvforskyldt. Men at du kan passe deg for hva du sier om andre mennesker er en god regel er vel kanskje ikke du enig i? Det får bli ditt problem. Ikke mitt.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 "What goes around, comes around" ER jo nettopp en teori om at det man gjør mot andre skjer en selv; er man kjip opplever man random kjipe ting etc. Selvsagt kan man passe seg for hva man sier om andre. Men jeg trukke et sekund på at dersom jeg sier bilen din er schtøgg, så kommer det noen og herper min i løpet av natta.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Men er du så frekk til daglig, skjer det vel før eller siden noe med bilen din
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #12 Skrevet 17. mars 2009 Tror man på dette så er det i så fall en hyklersk snillhet man har. Gå rundt å være kjekk og grei for at man selv ikke skal bli syk eller rammet av ulykker? Og du nevner masse eksempler i din familie. Jeg har også en stor familie. Han ene er det mest arrogante og ondskapsfullemenneske jeg vet om. Og vet du hva... Jeg kjenner INGEN med mer flaks enn han. 30 mennesker i samme bedrift får syk skattesmell. Han er den eneste som slapp unna, tilfeldig. Han knuser en bil til 1,5 million uten forsikring. Fikk likevel bilen dekket?! Han har den snilleste og søteste kona av alle jeg kjenner, får vakre og friske unger. Han tjener bare mer og mer. Sover godt og ler masse og har ingen dårlig samvittighet. Svigerfar som er tvers igjennom snill har blitt rammet av uhell og tap gjennom hele livet. Deriblant å få en jævel til sønn. Han var rik. Men sitter nå igjen med stor gjeld pga 7-8 uheldige omstendigheter han ikke kan styre. Syk og søvnproblem har han og. Han er 71. Kan nevne 100 eksempel til. Synst teorien din er helt bak mål. Ta av deg de rosa brillene dine og se deg om i verden. Aldri har det vært så mye urettferdighet. Og aldri har egoistiske mennesker hatt så stor fremfan og lykke. Og jeg kan nevne
mamma til fire små Skrevet 17. mars 2009 #13 Skrevet 17. mars 2009 jeg fikk ofte høre at ting kan gå troll i ord da jeg vokste opp. vet noen i familien tror på det enda som voksen. for eksempel: jeg og mannen jobber begge i turnus. og noen ganger kan det være at begge har kveldsvakt. da er jo bhg stengt, og det er ikke alltid lett å få tak i barnevakt. vi begynner jo gjerne på jobb før andre er ferdig på jobb. selvfølgelig prøver vi å bytte vakter. men om ikke noe skulle gå, nevnte jeg en gang for en som spurte hva vi gjør hvis vi ikke får barnevakt og ikke får bytta. da sa jeg at vi må vel bruke sykedager da.. ungene kan jo ikke være alene hjemme heller da. (har aldri skjedd til nå) fikk da til svar at DET kan gå troll i ord. så hvis jeg ringer og sier at jeg har sykt barn eller er syk selv, så kan vi bli det. personlig tror jeg ikke på dette. da må det jo i såfall hvile en forbannelse over den som sier det eller noe, og det er vel litt drøyt?? tror mer at mamma sa sånn for å skremme meg til å snakke sant. altså en måte å oppdra ungene sine på. når jeg tenker sånn på det idag, så er jo ikke det en måte å oppdra ungene på som jeg vil velge. men visste kanskje ikke bedre hun da.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #14 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har sett mange eksempler hvor dette har stemt. Men har også sett drittsekker som har hatt flaks og skodd seg fram. Men de aller fleste drittsekker har fått seg en på trynet til syvende og sist på et eller annet vis før eller siden.
Gjest Skrevet 17. mars 2009 #15 Skrevet 17. mars 2009 Hmmmm...... Jeg tror neppe at stebarnet til den eldre damen døde, fordi hun ville at h*n ikke skulle arve noe. Ei heller at den andre damen mistet datteren sin, fordi hun faktisk ville at hennes eneste datter skulle arve mest. (noe jeg forstår hun ønsket, er jo datteren!) Jeg pleier å spøke med at folk må passe seg for at Karma ikke skal bite deg i rævva, om noen gjør noe drit med vilje. F.eks Xstefar til min mann. En dritt av en kvinnemishandler. Mishandler barn og kvinner som kommer i hans vei. Min mann har hatt skikkelig hat til denne mannen, siden han har ødelagt mye for han i barndommen. Jeg sa bare, en dag biter karma han i rævva. Så fikk han plutselig magekreft. Han døde ikke (tror jeg) men han hadde det nok ikke godt. Da sa jeg at Karma bet han i rævva. Mener jeg det? Næææh.... Fordi da må man begynne å lete etter karmaen til små barn som får kreft osv. Bare tull. Men at man tjener på å være snill og grei? Så absolutt )
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #16 Skrevet 17. mars 2009 Karma kom og tok Fritzelmannen til slutt også.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #17 Skrevet 18. mars 2009 I psykologien regnes dette som en kognitiv feilslutning som vi mennesker er født med en tilbøyelighet til å tro på, blant annet for å beskytte oss selv mentalt mot vonde ting. Ingen mennesker kan for eksempel ha det bra om de hadde gått rundt og følt at urett og vonde hendelser skjer helt vilkårlig, derfor lurer hjernen vår oss med slike "årsaksforklaringer". Vi har blant annet enn medfødt tendens til å klandre ofre for hendelser (eks voldtektsofferet hadde rød silketruse- noe JEG aldri bruker naturligvis, den som blir mobbet ble mobbet på forrige skole også så det må jo være noe rart med akkurat ham), for slik å beskytte oss selv mot frykten for å oppleve det samme- siden vi da finner en knagg å henge skylden på og ikke ser det som en hendelse som kan skje med alle. Dette er som sagt en gal slutningsteori. Dog vet man at selvoppfyllende profetier finnes. Dette anats å skyldes at ens egen frykt/ forventninger om noe er med på å skape en samspill mellom seg selv og andre som ubevisst øker muligheten for at det man forventer skjer (smil til verden og den smiler igjen), i tillegg til at positivt innstilte folk i større grad enn andre husker positive hendelser bedre, og glemmer negative. Folk med skeptisk eller depressive innstillinger har likevel vist seg å ha langt større realistisk oppfatning av verden, men som overlevelsesmekanisme er det mye bedre å ha litt "rosa briller" mot verden .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå