Gå til innhold

Spiral... Skal/skal ikke?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid tenkt at jeg aldri skal ha spiral, men legen min mener jeg bør sette inn det etterhvert....:S Hvordan er deres erfaringer med spiral? Og hva er best av kobberspiral og hormonspiral?! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gått for kobberspiral ... med mindre det er helt ok å bli gravid igjen ;-)

Min erfaring er at den ikke virker særlig bra.

Hormonspiral har jeg bare hørt positivt om, men aldri prøvd selv.

Skrevet

Har satt inn hormonspiralen, ikke merke noe bivirkninger så langt, og det var faktisk ikke så ille å sette den inn som jeg trodde det ville bli.

Hormonspiralen er tryggest og gir minst blødninger, og mange mister mensen helt. Jeg har gått fra å ha monsterblødninger til å få ei og anna mikro blødning på noen dråper.

Skrevet

Jag har hromonspiral. Har blødd endel nå i den første tiden etter innsetting, men merker at blødningsperiodene blir mindre og mindre :o)

Forhåpentligvis slipper jeg mensen helt snart;) Synes spiral er et greit alternativ da man er usikker på om man skal ha flere barn og det uansett er uaktuelt på noen år! Ikke var det vondt å sette den inn heller:)

Skrevet

Jeg har blitt lovet masse beroligende dersom jeg skal sette den inn, så jeg skal nok overleve akkurat det tror jeg...;) Jeg synes bare det virker merkelig å gå med noe inni seg hele tiden. Mye mulig jeg er litt rar, men...

Skrevet

Jeg har hatt kobber.....ikke noen minus ved det, ikke større blødninger heller. Hadde den inne i 5 år...

Hatt hormon også...........mista helt humøret, så var preventiv i seg selv! Mannen min vil aldri at jeg skal ha det igjen..... Var nok litt sur og gretten!! : S

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Er heller ikke helt komfortabel med tanken å gå med noe inni seg hele tiden, der nede liksom...

Jeg tenker mye på prevansjon om dagen, føler jeg må bestemme meg snart. Skal snakke med legen på torsdag da. (er gravid og føder i påska håper jeg....)

Skrevet

hehe...var akkurat det jeg tenkte også, men jeg merker ikke noe til den :-)

Eneste alternativet for meg var enten å sterilisere seg eller kutte ut samleie totalt, for jeg er livredd for å bli gravid og kun det tryggeste er godt nok. Legen sa dette var like trygt som å sterilisere seg, så da håper jeg det stemmer. Har 3 barn og studerer, så hadde vært vedlig ubeleilig med ny baby nå..

Anbefaler at du gir den en sjanse, og helt ærlig, du trenger neppe å "dopes" ned, for det er slett ikke ikke å sette den inn :-)

Skrevet

Det er jo uansett du som bestemmer hva du vil bruke og ønsker du ikke spiral, så er det jo det samme om legen sier du bør eller ikke:-)

Jeg har hormonspiral og er veldig fornøyd med dem. Hadde småblødninger litt til og fra de første 2-3mnd, men etter det har jeg kun hatt bittesmå blødninger et par ganger og nå har jeg hatt den litt over 1år.

Legen min sa at hun anbefalte hormonspiral hvis man ikke har reagert på hormoner tidligere. Jeg var redd jeg skulle få mer migrene som jeg fikk med p-piller og slapp med p-ring, men fikk beskjed om at sannsynligheten var liten fordi spiralen var mer lik p-ringen enn p-piller i mengde hormoner. Hun hadde rett og jeg har ikke hatt migrene i det hele tatt etter at jeg satte den inn. Grunnen til at hun heller anbefalte hormon fremfor kobber var at mange (men selvfølgelig ikke alle) får større blødninger og mer vondt i forbindelse med mensen.

Skrevet

Jeg har hormonspiral, og er veldig fornøyd. Satt den inn like før jul, synes ikke det var noe særlig å sette den inn, men i ettertid har jeg overhode ikke hatt noen plager...Så anbefaler det! Utrolig lettvint prevensjon da!

Og forresten! Gratulerer med minstemann! :-)

Skrevet

Marte: Jeg var akkurat som deg - hatet tanken på å ha noe inni kroppen sånn.

Men nå sitter jeg her og har satt inn hormonspiral. ;o)

Har hørt mye positivt og gleder meg til mindre/kortere mensblødninger. Foreløpig har jeg en del uregelmessigheter i systemet, men det går seg til etterhvert.

Lykke til med valget. :o)

Skrevet

Takk for det..:)

Får vel bare "hoppe i det" og ta en prøverunde... Legen min er litt oppgitt over meg fordi jeg er negativ til stort sett alt av prevensjon, så hun blir nok fornøyd..:P

Skrevet

Jeg har kobber STOOOORFORNØYD. Jeg tok den hos gyn med ultralyd. Han var så dreven ikke var det vondt og det var ferdig på 2 minutter. Blødde endel under mens rundt 4 første månedene men nå er de milde.

Veldig greit den dagen min elsk og jeg finner ut vi vil ha nr 3 nappe den ut så like fruktbar som før =0)

Skrevet

Å... er man mer fruktbar rett i etterkant dersom man bruker kobberspiral iforhold til hormonspiral?! Kan virkelig ikke noe om dette jeg...:)

Skrevet

Jeg har kobberspiral. tåler ikke hormoner så jeg er kjempe fornøyd med den, blør en go del mere men d tåler jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...