Gå til innhold

Tråden for oss med skjedeveggsfremfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte vi kunne ha et sted å dele erfaringer med dette,

Føler meg litt alene om det..og er litt bekymret for hvordan det påvirker sexliv, flere barn osv...

Noen som har hatt dette lenge som kan dele litt erfaringer?

Fikk fremfall av begge skjedeveggene etter min første fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også fremfall. Merker det spesielt i fremre skjedevegg, altså at blæra på en måte har falt ned i skjeden. Hva slags symptomer har du? Har ikke vært hos lege enda, men skal det snart..

Skrevet

Merker også at blæren har falt ned. Kjennes slapt ut og en kul på en måte på fremsiden... Får også en plutselig trang til å tisse og lekker litt om natten:(

Har en klump på bakre skjedevegg, og sliter med avføring siden det virker som om bakre skjedevegg ikke har noe muskler omtrent.

Det er ganske ekkelt.

Jeg har blitt værre og værre etter fødselen.. for 5 mnd siden.

Lurer på om det går an å operere dette bort. Sliter veldig med dette, og kan liksom ikke ha det sånn føler jeg altså.

Tenker du noe på operasjon? lykke til hos legen=)

Skrevet

er det noen som har operert som kan dele erfaringer? er så vanskelig å finne info om dette.

Skrevet

Her er det snart 7 mnd siden. Har jo selvfølgelig tenkt på operasjon, men legene anbefaler ikke dette i ung alder, og spes. ikke hvis man ønsker flere barn. Men å gå med dette føles helt uholdbart. Sliter veldig psykisk med dette. Har ikke fått noen diagnose enda, men merker at det er ganske ille der nede selv! hva slags plager ha du/dere?

Skrevet

Hadde jeg ikke merket noe til det, så skulle jeg ikke sagt så mye. Vet du hvorfor de ikke anbefaler operasjon i ung alder? Skjønner at det ikke er lurt om man ønsker flere barn. Vurderer å bli gravid igjen for så å operere etter det, for jeg orker ikke ha det slik som dette.

Syns det ødelegger psykisk også..tanken på å være så "ødelagt".

Hadde håpet noen kunne komme med "gode" erfaringer...

Blir man vant til følelsen av at noe skal falle ut??

Hva plager har du?

Skrevet

jeg har faktisk ikke fått noe diagnose jeg heller.. Men skjønner jo hva som feiler meg. Skal til lege så fort som mulig, og høre litt om muligheter. Finnes visst ting man kan putte inn som holder ting oppe visst nok.

Dette er seriøst deprimerende. Savner et normalt underliv...

Sex har hittil gått helt fint heldigvis..men ødelgger jo en del av lysten å ha det slik.

Skrevet

De anbefaler ikke operasjon i så ung alder pga at d senere er større muligheter for arrdannelse, som igjen KAN gå utover sexlivet... og vi vil jo ha et sexliv noen år til!? ;-)

Jeg har plager med at jeg føler at noe er på vei ut... Akkurat som om jeg har noe i skjeden. Jæævelig irriterendes.

Kjenner du en kul i skjedeåpningen?

Skrevet

Problemet med skjedeframfall er den psykiske påkjenningen. Jeg har nedsunken urinblære og tynn bakre skjedevegg som noen ganger buler ned mot skjedeinngangen. Bakre skjedevegg er alltid synlig når jeg tar de indre kjønnsleppene litt til sides. Jeg må passe på at jeg har tømming hver dag og at avføringen ikke blir hard da det forsterker problemet.

Tidligere hadde jeg urinlekkasje, men etter iherdig kniping ble jeg kvitt problemet. Jeg er strammere i skjeden enn før jeg fikk kontroll på knipingen, men ser likevel ikke normal ut.

Jeg slet veldig med dette i begynnnelsen, men fikk kontroll på psyken og da ble problemet borte. Jo mer man fokuserer på endringene i underlivet jo værre blir det. Det er bedre å fokusere på det som er bra.

Operasjon har jeg ikke vurdert.

Skrevet

Vil gjerne ha et sexliv ja... Hehe...

Alltid skal det være noe..arrdannelse høres ikke fristende ut. Men det er ikke mye fristende å gå med dette heller da...

Ja, jeg kjenner en kul på fremre vegg, og i likhet med hun over her, ser jeg bakre skjedevegg alltid i skjedeåpningen.

Skrevet

takk for erfaring=) Det er det psykiske som er det værste ja. Hvordan merker du at du har nedsunken urinblære? har du noe plager med det?

Jeg blir helt satt ut av tanken på at urinblæren min er på vandring. Får helt vondt av å tenke på det.

Skrevet

Noen som vet hvordan det kjennes om hele livmorhalsen har falt ned da? Om man kjenner livmortappen i skjedeåpningen!?

Får man problemer med å putte inn finger, tampong da?

Skrevet

finnes grader av livmorfremfall. Er den totalt nedsunken så ligger livmortappen helt i skjedeåpningen, eventuelt utenfor. Tror man har litt problemer med tamponger og diverse da ja.

Men man kan også ha bare litt fremfall. da ligger den litt lenger ned enn vanlig, men ikke noe man merker. En gynekolog kan sjekke om den er fremfallen ved at man hoster mens han holder i den med tang eller noe sånt.. Om den beveger på seg så er den fremfallen.

Skrevet

Vet ikke om jeg merker at urinblæren er nedsunken, men kan være derfor jeg ikke tømmer meg helt, men må stryke over nedre del av korsryggen for å få ut all urin, Det er ikke plagsomt, bare en observasjon. Når tarmen er veldig fyllt og jeg får ut mye kan jeg merke at jeg må tisse mer den nærmeste timen etterpå, kan være at tarmen har holdt igjen for hel tømming av urinblæren, vet ikke om det er slik, har aldri spurt om det.

Livmoren sitter der den skal. Alt dette fikk jeg vite etter undersøkelse ca 14 mndr etter andre fødsel. Lever helt greit med det. Det kan du også gjøre, bare pass på daglig tømming av tarmen, hold avføringen myk, ikke ta sit-ups og ikke løft tungt, hopp heller ikke på trampoline. Gjør bekkenbunnsøvelser (kniping, sex, gåturer osv).

(meg som svarte at jeg ikke har vurdert operasjon)

Skrevet

er dette veldig synlig for lege?

Skrevet

Når det er synlig for meg er det definitivt synlig for legen. Hvis du er usikker kan du be om henvisning til gynekolog.

Skrevet

du sier du ser bakre skjedevegg i åpningen, hvordan merker du at du har fremfall av urinblære? kan du se/kjenne det?

Skrevet

Livmorhalsen min er ganske langt nede ja, kjenner det godt når jeg putter inn tamponger. Er ikke direkte et problem da, det går greit. Er også i stand til å ha et bra sexliv til tross for dette. Er ingen som har sagt noe om dette.

Det er ti år siden jeg pressa ut krapylet, men har ikke gjort noe med dette i tilfelle jeg får flere barn. venter nok fem år til før jeg spør om å få ta en operasjon. Selv om jeg er ganske sikkert på at jeg vil ha keisersnitt skulle jeg få flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...