Minimamma Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 I magen til min samboer vokser det ei lita tulle, vi er idag 34 uker på vei. For en tid tilbake siden fikk vi(endelig) tak i søknadskjema om erkjennelse av medmorskap, etter å ha tatt kontakt med regjeringen. Vi sendte da inn søknaden sammen med dokumentasjon som kreves. Idag ca 1 mnd etter ringte jeg folkeregistret og skulle høre om de hadde mottatt søknaden vår og hvor lang behandlingstiden var? Vi vil gjerne ha alt med medmorskap i boks når lille jenta vår kommer ut. MEN...da sa saksbehandleren at vi måtte være gift ved barnets fødsel for at medmorskapet skulle kunne godkjennes?? Ut ifra hva jeg og min samboer skjønner og har lest så er dette feil?? Er det noen som har erfaringer med dette?? Håper å få svar på dette da er litt oppgitte!!
snuffe Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har ingen erfaring med det, men saksbehandleren er på jordet. Det finnes to muligheter for å bli medmor: Ekteskap når barnet fødes (da etter barnelovens §3) eller samboerskap fra barnet unnfanges og også ved fødsel (da etter barnelovens §4). Begge deler jamført med §3 i Forskrift om fastsetjing av medmorskap, og forutsatt at de andre kravene er oppfylt (åpen donor etc). Her er forskriften: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20081215-1362.html Her er barneloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-002.html#4a
Minimamma Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2009 Det er slik vi også har oppfattet loven. Men det er da helt utrolig at ett menneske skal sitte med søknader(hun poengterte at hun hadde 9 søknader inne, men at hun ikke hadde hatt tid til å begynne på dem enda) åsså kan hun ikke loven. Dette er liksom ikke noe vi har så veldig lyst til å bruke energi på i slutten av svangerskapet. Skal prøve å ringe igjen i morgen- blir det mere tull så kommer vi virkelig til å gå videre med dette. Vi vil veldig gjerne ha dette i boks før vi føder. Jeg spurte saksbehandleren hva slags rettigheter jeg hadde om noe skulle skje med samboeren min under fødsel? Da svarte hun at da hadde jeg desverre ingen rettigheter. Vi måtte evt gifte oss FØR hun føder. Dette er jo helt på tryne spør du meg!!
callmebecka Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Hei du. Det er mye uvitenhet ute og går blandt de som vurderer søknadene, så det beste dere kan gjøre er å selv vite ALT! Siden dere er så langt på vei kommet, så ville jeg tro dere falt inn under den "gamle" ordningen, at dere må være gift for å få adoptere? Men jeg er ikke helt oppdatert... Er det ikke uansett slik at adopsjonen ikke kan gjennomføres før etter fødselen? Unnfangelsen kan jo ikke ha vært gjort med åpen donor ved en norsk klinikk. Dere har mye å bruke energien på fremover, mye å glede dere over, mitt råd vil være å prøve å ikke la denne prosessen få kaste noen skygger over det, uansett hvordan den blir. Det ordner seg, men kanskje ikke så raskt og smertefritt som dere skulle ønske. Dere blir begge juridiske foreldre, kanskje bare ikke med det samme. Ingen vil frata deg noen rettigheter skulle noe skje, det er bare en tung prosess. Vi er midt i andre adopsjon og takket være egen treghet er vi ikke ferdige og gutten er 7 måneder, men utover deling av permisjon har det ingen betydning på hverdagen vår. Det skjer, det vet vi jo, så vi koser oss mest mulig og tenker minst mulig. Gutten er deilig, og han har to mammaer som elsker han, og før sommeren kommer har han også 2 juridiske mammaer. Lykke til med både baby og adopsjon, mest med baby ) ...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Lovendringene trådte i kraft 1. januar i år og gjelder alle barn født etter den datoen. Dersom de er unnfanget med åpen donor på en godkjent klinikk (i Norge eller utlandet) og foreldrene er gift eller var samboere fra unnfangelsestidspunkt, skal de automatisk kunne få to mødre. Det er ikke snakk om noen adopsjon i slike tilfeller.
molitva Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Vi sjekket med ansvarlig for forskriften om medmorskap i departementet og fikk bekreftet at så lenge barnet er født etter 1/1/09 vil forskriften gjelde (så fremt man oppfyller de andre kravene), uavhengig om man var gift ved barnets fødsel eller samboer ved unnfangelsen.
Minimamma Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2009 Vi snakket med denne saksbehandleren idag som påsto at man måtte være gift, hun beklagde at hun hadde "misforstått", men at det var riktig at man ikke trengte å være gift. Men istede fikk vi den smørbrødlista med dokumenter som måtte være stempla i hue å rævva. Hun kunne ikke fortelle oss HVOR vi kunne få tak i disse dokumentene. Det måtte vi klare på egen hånd. Vi er veldig frustrerte....vi har ikke møtt NOE motstand og vi trodde virkelig at søknad om medmorskap bare var en formalitet....men den gang ei......vi skjønner VIRKELIG ikke hva problemet er?? Vi har bekreftelse fra Stork at vi har benyttet åpen donor, samt at jeg som medmor har underskrevet. Hvis noen leser dette har peiling eller vet om noen vi kan ta kontakt med hadde vi satt utolig stor pris på det...jenta vår har snudd seg og hodet festa seg....termin om 5 uker....lyst til å ha dette i boks FØR hun kommer:) "Frustrert"
molitva Skrevet 31. mars 2009 #8 Skrevet 31. mars 2009 Vi er i samme situasjon, og har brukt lang tid på å skaffe dokumentasjon. Men tror vi nå er i boks. det siste vi gjorde var i forbindelse med legalisering av Stork-dokumenet - vi tok kontakt med Utenriksministeriet (http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/Legalisering) - og de fortalte at så lenge Stork papiret var underskrevet fra Stork, kunne vi sende papiret til UM, vedlegge kvittering for betalte avgifter og de ville legalisere dette. Tror det kan være lurt å smøre seg med tålmodighet i forhold til behandling av dette - forskriften har nettopp trådt i kraft og vi har en oppfatning av at de som skal saksbehandle ikke har fått nok informasjon om hva de skal legge vekt på. Når de gjelder å få "alt i boks til barnet kommer", fikk jeg svar fra departementet. Jeg tok kontakt med hun som er ansvarlig for forskriften, og hun kunne fortelle at søknader som kommer inn før barnet er født, kun blir registrert. De vil ikke bli behandlet før de har fått bekreftelse på at barnet er født - viktig å få med dere papir fra sykehuset som dere ettersender søkanden:-) Vi får barne håpe at det er i starten det er kluss med papirer og usikkerhet om hva vi trenger av dokumentasjon. Ved neste barn ggår ting sikkert mye lettere:-) Lykke til alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå